Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door FrancA » za 24 jun 2017, 10:46

Zeker niet als enige bijenhouder afgelopen seizoen helaas ook gedupeerd geraakt door ‘sjoemelwas’ kunstraat.

Eén volkje was daardoor zo klein geworden dat ik een medebijenhouder om wat broed, bias en bijen heb gevraagd om dit zwaar gedecimeerde ‘F16’ volkje weer terug op sterkte te brengen.

Met enkele HK ramen gesloten broed en bias van een Bf F1 moer en een moerloos ‘F12’ volkje op HK ramen met wat honing ging ik ’s avonds met een dubbele HK 6-ramer naar mijn ‘F16’ volkje met leggende moer in een Segeberger HK+BK.
De dubbele 6-ramer bovenop de Segeberger gezet en ze een dag laten invliegen en laten wennen aan hun nieuwe stek.
De volgende dag was het 6-ramer ‘F12’ volkje erg actief en ook al redcellen aan het trekken op een HK raam met bias.
’s Avonds, gisteren, de ‘F12’ bijen met F1 gesloten broed en bias verenigt met het ‘F16’ volkje middels de ‘Keukenrolpapiermethode’ (zie foto).
Drie maal drie vellen keukenrolpapier aan elkaar geniet tussen de 2 volkjes aangebracht.

De Lindenbloei komt eraan en die bomen staan zowat voor de bijenkast.
Misschien komt er nu met een wat sterker volkje nog wat Lindenraathoning van.

Als min of meer biologisch georiënteerde bijenhouder heb ik het niet zo op de Krantenmethode om bijenvolken te verenigen.
De drukinkt van kranten bevat nl. de nodige minerale oliën en die schijnen nogal kankerverwekkend te zijn.
Die oliën wil ik niet in de honing en niet in de bijen.
Gezocht naar een alternatief en die gevonden in keukenrolpapier:

- laat gemakkelijker lucht door dan krantenpapier waardoor de feromonen van de moer - in dit geval zit zij in de onderste 2 bakken - gemakkelijker naar de bovenste HK met het andere volkje trekken. Bovenin het deksel van de Segeberger zat al een voergat met roostertje waardoor er wat luchtstroming ontstaat;

- bevat geen minerale oliën - als je tenminste onbedrukt keukenrolpapier gebruikt;

- wie leest er nog de krant?

Afijn, heeft het gewerkt?
Het zijn drie verschillende bijenfamilies bij elkaar gebracht.
Hoe pakt dat uit?
Geven de bijen de voorkeur aan F2 redcellen of accepteren ze de reeds leggende ‘F16’ moer?
Over een aantal dagen maar eens controleren.
Op de foto zie je nog wat ‘F12’ bijen die op de plek waar ingang van de 6-ramer stond proberen binnen te komen.
Vanochtend nog even gekeken en het keukenrolpapier was al grotendeel weggeknaagd.
Keukenrolpapiermethode.jpg
Laatst gewijzigd door FrancA op za 24 jun 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door maartenkleijne » za 24 jun 2017, 12:42

er wordt altijd gezegd: verse krant gebruiken vanwege de stank van de drukinkt.

Keukenrolpapier met een beetje etherische olie heeft hetzelfde effect.
Zonder etherische olie kan vast ook, dat gij jij ons melden na afloop hoop ik.
gr,
m

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door FrancA » za 24 jun 2017, 14:09

maartenkleijne schreef:er wordt altijd gezegd: verse krant gebruiken vanwege de stank van de drukinkt.

Keukenrolpapier met een beetje etherische olie heeft hetzelfde effect.
Zonder etherische olie kan vast ook, dat gij jij ons melden na afloop hoop ik.
Etherische olie lijkt mij een goede - en aangename! - vervanging voor de stank van drukinkt.
Als alleen keukenrolpapier niet goed werkt, dan is etherische olie misschien een goede optie voor een volgende keer.

Misschien is het juist wel handig als de feromonen van de moer zo snel en gemakkelijk mogelijk - door het poreuze keukenrolpapier - goed het andere volkje 'bedwelmen' zonder daarbij verdoezeld of afgeremd te worden door andere geuren?

Volgende week laat ik weten hoe het zonder etherische olie is gegaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 jun 2017, 14:15

Drukinkt is gebaseerd op alcohol ....
Neem een velletje van de keukenrol en doe daar wat brandspiritus op en leg deze in het midden op de ramen tussen de twee te verenigen volkjes .
Het hoeft niet helemaal afgesloten te zijn om dit tot een succes te maken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door FrancA » zo 25 jun 2017, 08:04

Jaap v.Popering schreef:Drukinkt is gebaseerd op alcohol ....
Neem een velletje van de keukenrol en doe daar wat brandspiritus op en leg deze in het midden op de ramen tussen de twee te verenigen volkjes .
Het hoeft niet helemaal afgesloten te zijn om dit tot een succes te maken .

Jaap v P
Worden de te verenigen volken daarbij een tijdje 'doof' gemaakt door de brandspiritus voor nestgeuren waarna ze als ze langzamerhand weer beginnen te ruiken dan als eerste de geur van de aanwezige moer oppikken en haar vervolgens accepteren?

Zou je dan misschien ook een schoteltje brandspiritus oid in de kast kunnen zetten voor hetzelfde effect?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 jun 2017, 09:10

FrancA schreef:

Worden de te verenigen volken daarbij een tijdje 'doof' gemaakt door de brandspiritus voor nestgeuren waarna ze als ze langzamerhand weer beginnen te ruiken dan als eerste de geur van de aanwezige moer oppikken en haar vervolgens accepteren?

Zou je dan misschien ook een schoteltje brandspiritus oid in de kast kunnen zetten voor hetzelfde effect?
Volgens mij worder er geen bijen doof gemaakt .....Het is de geur welke je tussen twee volken brengt om de beide nestgeuren te maskeren . Een schoteltje zou ik er niet in plaatsen om verdrinken van de bijen te voorkomen . Bovendien is zo veel brandspiritus niet nodig .

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door gijs.v » di 27 jun 2017, 06:55

Frank, lees ik goed dat je drie volken verenigd met redcellen en een leggende moer?


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door FrancA » di 27 jun 2017, 12:56

gijs.v schreef:Frank, lees ik goed dat je drie volken verenigd met redcellen en een leggende moer?
Ja Gijs, de bijna uit moeten komende redcel in het volkje op 6 volle HK-ramen was misschien iets te stevig behandeld tijdens een inspectie, wat al was gezegd door de bijenhouder van wie ik ze heb gekregen, want die heb ik tijdens het verenigen niet gezien. Wel aanmaak van nieuwe redcellen na 1 dag voorafgaande het verenigen. De leggende moer zat op nog geen 10 procent broed op slechts 2 tot 3 HK-ramen met 'sjoemelwas' met veel te weinig bijen en er waren een mooi belegd HK-raam met gesloten broed en een HK-raam met bias uit een derde volkje toegevoegd.

Alles bij elkaar dus idd 3 'volken' verenigd, waarvan 1 nog niet uitgekomen was..

De verenigde bijen waren de laatste dagen zo aktief, de boel grondig schoonmakend en reorganiserend en halend dat ik vermoed dat ze de leggende moer hebben geaccepteerd.
Een volkje zonder leggende moer is in mijn ervaring vaak niet zo aktief.

Het 6-ramer volkje stond eerst moerloos op een bijenstal en nu hebben ze zomaar opeens een vrij groot territorium helemaal voor zichzelf met een leggende moer!
Ze leven helemaal op :)

In de loop van de week maares een inspectie doen om te zien hoe het echt zit.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door gijs.v » di 27 jun 2017, 18:27

Lok je op deze manier geen zwerm uit? Of doen ze dat niet bij redcellen, halen ze die zelf weg?


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verenigen van volkjes met de ‘Keukenrolpapiermethode’ ipv de Krantenmethode

Bericht door FrancA » di 27 jun 2017, 19:17

gijs.v schreef:Lok je op deze manier geen zwerm uit? Of doen ze dat niet bij redcellen, halen ze die zelf weg?
Misschien ruimen ze die zelf nu al op of ze doen een stille moerwissel:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... moerwissel
dan krijgen de redcellen de functie van wisselcellen.
Vind ik prima en de eileg stopt in dat geval tenminste niet.
Zwermen lijkt mij niet zo'n punt, daar zijn te wat te klein voor in aantal vermoed ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten