koninginnen bewaren in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

koninginnen bewaren in kast

Bericht door tomer » di 27 jun 2017, 23:41

Bij controle van een broedaflegger (13de dag) zag ik ongeveer 10 gesloten doppen en zag ik ook de tuter rondlopen en tuten. Ik heb de doppen dus weggehaald, 1 extra koningin laten inlopen en 2 andere mooie koninginnen in een nicot kooitje gedaan.
Kan ik ze tussen de ramen en plexiglas van een andere kast bewaren? In deze kast zit (vermoedelijk) ook een jonge koningin, maar ik wil deze evt vervangen. Omdat het donker werd heb ik de kooitjes voorlopig gewoon op de ramen gelegd. Zullen de bijen alle koninginnen gewoon verzorgen? Hoe reageert de kastkoningin op de extra koninginnen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jun 2017, 00:08

Dit gaat niet goed! Je moet de moeren niet op een volk bewaren.
Bijen gaan aan de poten "kluiven/trekken".
Als de moeren zijn uitgelopen zal je deze op een warme plek met een paar bijen hooguit een paar dagen kunnen bewaren.
Bijen hebben een voorkeur dit is te zien waar de meeste bijen rond een kooitje loop zijn de beste - voor de bijen.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door tomer » wo 28 jun 2017, 01:34

Oei, ik dacht dat dit zo ook wel gedaan werd, maar was niet zeker.
Tja, ik had geen overtollige koninginnen verwacht in de aflegger en wou ze niet zomaar allemaal doodknijpen.
Stel nu dat je een extra koningin in een volk laat lopen (of met wat voederdeeg uit het kooitje laat bevrijden) als er daar al een jonge onbevruchte koningin in de kast aanwezig is (waarschijnlijk, maar niet zeker). Vechten ze het dan zelf uit, tot de 'beste' overblijft? Toch niet dat er plots een zwerm kan afkomen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jun 2017, 10:11

[Moeren bewaren in een kooitje op een volk werd wel gedaan maar bij voort schrijdende kennis bleek dus dat de moeren werden beschadigd.
Je kunt altijd een moer paar dagen bewaren in een kooitje op een warme plek met een paar bijen. (af en toe een druppel honing)
Als je niet zeker weet of je een jonge moer in de kast hebt laten lopen is het geen probleem om nog een moer inlaten lopen.
Mocht er een al inzitten komt er geen zwerm en de twee moeren vechten het uit wie de baas wordt.
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door Primus » wo 28 jun 2017, 11:14

tomer schreef:Bij controle van een broedaflegger (13de dag) zag ik ongeveer 10 gesloten doppen en zag ik ook de tuter rondlopen en tuten. Ik heb de doppen dus weggehaald, 1 extra koningin laten inlopen en 2 andere mooie koninginnen in een nicot kooitje gedaan.
Kan ik ze tussen de ramen en plexiglas van een andere kast bewaren? In deze kast zit (vermoedelijk) ook een jonge koningin, maar ik wil deze evt vervangen. Omdat het donker werd heb ik de kooitjes voorlopig gewoon op de ramen gelegd. Zullen de bijen alle koninginnen gewoon verzorgen? Hoe reageert de kastkoningin op de extra koninginnen?
Je kan deze moeren zonder probleem bewaren OP het plastiek van een andere kast zodat ze de warmte van het volk hebben maar er niet mee in contact staan. Maar doe er dan enkele (een stuk of 5) jonge bijen in en geef ze wat voederdeeg of zoals hierboven gezegd een druppel honing. En belangrijk is natuurlijk dat je een onbevruchte moer maar een paar dagen opgesloten houdt want die moet verkenningstochten maken en bevrucht worden.

MVG CP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door tomer » wo 28 jun 2017, 11:28

Ok, ik haal ze straks uit de kast en dan kijk ik of ze nog in orde zijn. Morgen kan ik er een schudzwerm mee maken.
Edit: voetzooltjes zagen er nog in orde uit. Zal er nu onmiddellijk een schudzwerm mee maken, als het weer meewerkt, dan hoef ik ze niet langer te bewaren. 1 koningin die nu binnen in een kooitje zit met enkele werksters is aan het tuten, grappig.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door Tieme » wo 28 jun 2017, 15:23

Beschadigde voetzolen zie je alleen onder de microscoop. Tussen de klauwtjes is dan het witte hechtnapje verdwenen. Als je geen microscoop hebt kun je het wel testen; een moer waarvan de hechtnapjes weg zijn kan niet meer tegen een ruit oplopen (alleen maar vliegen). Op de raat kan ze nog wel lopen omdat ze zich dan met de klauwtjes vast kan houden.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door tomer » wo 28 jun 2017, 19:29

Bedankt voor de tip Tieme! Ik heb de test gedaan en mevrouw kan perfect de glazen ruit oplopen. Schudzwerm gemaakt volgens het boekje en koningin met beetje suikerdeeg in kooitje ingevoerd. Nu even harmoniseren...

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door peter h » do 29 jun 2017, 09:03

Ik bewaar regelmatig meerdere koninginnen boven de moerenrooster in de honingbak. In de gele kooitje. NIET meer dan 1 naast of in de rij van 1 raam.
gr. Peter

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen bewaren in kast

Bericht door flayed » wo 22 mei 2019, 21:38

Dag Samen,

Voor wie het van waarde is, men kan gebruik maken van Queenbanking.
Hier een link naar het topic, EWK's opruimen, en koninginnen in de Bank doen.

viewtopic.php?f=6&t=26439&p=151626&hili ... en#p151626

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten