ik heb gemerkt dat mijn bijen het sjoemel raat, het bebroede raam geruimd en /of uitgelopen is, direct of gelijktijdig vol stoppen met stuifmeel, een zelfde soort patroon ! dit stuifmeel/ bijenbrood is natuurlijk wel van levensbelang voor het jonge broed!
Dat vind ik echt zonde en wil het weer terug geven nu de drachten aflopend zijn, het weer niet mee zit en de inwintering eraan komt.
het vervuilde raat moet uit hun systeem !
Ik heb die 5 specifieke stuifmeelramen er nog in, gemerkt met punaise aan de zijkant gezet. En twijfel over dit euvel:
Als ik die eruithaal zal ik goede kunstraat terug moeten zetten want
ik heb geen schone uitgebouwde was ramen meer. Bouwen ze die nu nog uit!???
Hoe krijg ik dat waarde volle arbeids- intensieve stuifmeel eruit zonder dat ik de voedingswaarde schaad !

Stuifmeel wordt toch "droog" met honinglaag in het raat opgeslagen, als geconserveerd stuifmeel ?
Ik dacht aan het bijenwas afschraapsel met keukenmachine te blenderen in koude geconcentreerd suikerwateroplossing en daarna de ( bijen)was te scheiden,door het hele mengsel te zeven . eerst grof en dan nog eens fijn . Zodat ik het suikerwaterprut kan terugvoeren aan het zelfde volk!
heeft iemand een ander idee, hoe ik dit het beste kan doen ?
Wat een energie verspilling voor mijn bijen, ik schaam me diep, dat ik tot het mensch bestand hoor

groeten uit Nat sompig DEN HAAG