Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door ErikS » do 17 aug 2017, 09:51

Jan, kun je een grafiek maken van de mijtenval per dag?
als je theorie klopt zou je een constantie mijtenval voor de behandeling moeten zien, ordegrootte 0.5% van de mijten populatie.
Na de behandeling gedurende 2 weken een dagelijkse val van ca 5% van de populatie.
na deze 2 weken een terugval naar minder als 0.2 % van de populatie per dag.

grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 17 aug 2017, 11:35

ErikS schreef:Jan, kun je een grafiek maken van de mijtenval per dag?
als je theorie klopt zou je een constantie mijtenval voor de behandeling moeten zien, ordegrootte 0.5-1% van de mijten populatie.
Na de behandeling gedurende 2 weken een dagelijkse val van ca 5% van de populatie.
na deze 2 weken een terugval naar minder als 0.2 % van de populatie per dag.

grtz,

Erik.
Ik probeer het zo goed mogelijk te registreren Erik. Na verloop van tijd laat ik weten wat mijn bevindingen zijn.

Groet,
Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Tieme » do 17 aug 2017, 13:36

Er is sindsdien tijd verstreken en de broednesten worden kleiner. er zitten nu elke week meer mijten op de bijen. Misschien goed om voor de zekerheid een controlebehandeling met mierenzuur te doen. Het lijkt me dat het niet voldoende heeft gewerkt.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 17 aug 2017, 16:03

Tieme schreef:Er is sindsdien tijd verstreken en de broednesten worden kleiner. er zitten nu elke week meer mijten op de bijen. Misschien goed om voor de zekerheid een controlebehandeling met mierenzuur te doen. Het lijkt me dat het niet voldoende heeft gewerkt.
Ik ben begonnen met de thermobehandeling omdat ik niet met vergif of zuren wilde werken. Dus ik doe geen controlebehandeling met mierenzuur. Tot nu toe heb ik geen aanwijzingen gevonden die er op duiden dat het niet voldoende werkt. In tegendeel.

Overigens is het niet mijn intentie om te bewijzen dat de behandeling met warmte werkt. Dat hebben anderen 40 jaar geleden al gedaan ( I. I. Khrust "Heat Treatment of Varroasis"Pchelovodstvo (1978) No.6 5-8). Anderen (o.a. Kommisar) kwamen later ook tot de coclusie dat het werkt.
Het bezwaar tegen deze methode is niet omdat dat het niet werkt maar omdat het te arbeidsinsentief en te tijdrovend is. Ook bij Jansen (A.A.Jansen "Non Labour Intensive Heat Treatment” Pchelovodstvo (1985) No9 : 19) was het nog te omslachtig.

Ik denk nu een methode gevonden te hebben die de genoemde bezwaren ondervangt en of dat lukt kan ik misschien pas over twee jaar zeggen omdat mijn bijen eerst voldoende geschikte raampjes moeten uitbouwen.

Met warme groet,
Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 12 jun 2018, 20:27

Het is enige tijd geleden dat ik een bericht plaatste. Een update is dus wel nodig. In december heb ik voor de zekerheid een behandeling met oxaalzuur (druppelen) gegeven. Ik heb geen mijten gevonden.
In dit jaar heb ik nu 3 x een thermobehandeling gegeven en heb geen mijten gevonden.
Deze week geef ik hier in Duitsland een voordracht over mijn methode. Men schijnt belangstelling te hebben.
Ik had beloofd wat afbeeldingen te plaatsen. Het is er nog niet van gekomen. Ik zal mijn best doen wat foto's te maken.
gr. Jan
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » ma 30 jul 2018, 16:20

Eindelijk een paar foto's.
SK1.jpg
De draden zijn verbonden met de afstandsrepen en komen samen in het zwarte kastje aan de achterkant van de bak. Daar kunnen banaanstekkers in gestoken worden.
SK1.jpg
Het is niet fraai maar één draad loopt langs de buitenkant. In volgende bakken heb ik een gleuf gefreesd waarin de draad gelegd is.
SK1.jpg
Hier een raampje met ongeveer 4 meter RVS draad 0,4 mm. Nog net een beetje te zien.
DRT.jpg
Hier een raampje met de temperatuursensor. Dit is een DNM raampje maar bij een simplexraampje gaat het net zo.
SB1.jpg
In mijn duitse Segeberger kasten gebruik ik RVS Auflageschienen verder geen verschil met de spaarkasten. Hier is de draad in een gleuf weggewerkt.
SBKS.jpg
Hier de voeding met 4 thermostaten. Rechtsboven de aansluitingen voor de sensors. De aansluitingen daaronder worden met de kasten verbonden.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Groet, Jan.
Bijlagen
SKR.jpg
SK2.jpg
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Toxiq » di 31 jul 2018, 07:18

Behandel je hiermee 4 kasten tegelijk of heeft een kast tijdens de behandeling 4 sensoren en word er in 4 secties geschakeld om te verwarmen
Ik kan me voorstellen dat afhankelijk van de weersomstandigheden buiten (warmer/kouder) hier verschil in optreed

Pak je de kasten ook in met iets isolerends tijdens de behandeling (bijvoorbeeld tempex)
Dat zal ook nogal wat schelen met temperatuursverschillen

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 05 aug 2018, 21:46

Ik behandel 4 kasten tegelijk. Ik zie geen verschil tussen een spaarkast en een segeberger die een veel grotere isolatiewaarde heeft. De bijen zijn zeer goed in staat de temperatuur in het broednest te regelen. Ik heb eens geprobeerd de temperatuur in het broednest te verhogen door onder de kast een warmtebron met meer dan 60 graden te hangen. De temperatuur in het broednest kwam niet hoger dan 38,1 graden terwijl de was aan de onderkant begon te smelten. Onderschat de bijen niet, ze kunnen de temperatuur zeer goed regelen.
In de regel is het zo dat hoe meer bijen er zijn hoe beter ze de temperatuur constant kunnen houden.
Ik doe niets aan extra isolatie. Het is niet nodig.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Toxiq » ma 06 aug 2018, 04:44

Ok, dank voor de info

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » vr 14 dec 2018, 20:56

Bijna het eind van het jaar. Zeer zorgvuldig heb ik de laden onder de kasten letterlijk onder de loep genomen. Resultaat: ik heb dit jaar geen enkele mijt gezien.
Het is bekend dat dit jaar, in ieder geval in deze streek, nauwelijks varroabesmetting waargenomen is. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat mijn methode succesvol was.
In ieder geval ben ik blij dat er geen redenen zijn om andere bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Volgend jaar zien we verder.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten