beste mensen
Na enkele jaren meelezen en een basiscursus heb ik de grote sprong genomen. Sinds vrijdag ben ik het bezit van 2 volken met alle toebehoren.
Nu heb ik meteen de eerste uitdaging. De imker heeft (door uitval) sinds mei geen controle of handelingen meer uitgevoerd. Nu wil ik de volken snel klaar maken voor de winter maar heb wat handelingen in te halen.
Na een snelle inspectie is de situatie als volgt.
- beide volken staan op 2 broedkamers, 1 honingkamer en een moerrooster er tussen.
- Er is geen honing geoogst.
- een volk (beide broedkamers redelijk bezet) heeft zijn honingkamer vol zitten, het andere volk (totaal 1 broedkamer) heeft weinig honing.
- er waren geen varroalades geplaatst dus ik heb nog geen beeld van de varroasituatie
Mijn idee is om in de komende week (als het weer het toelaat) om
1. bij beide volken een broedkamer te verwijderen
2. de verzegelde honing die er is te verdelen over beide volken en eronder te plaatsen in een Honingkamer
3. moerrooster vervangen voor dekplaat en gaan bijvoeren.
4. varroa behandeling uitvoeren
Mij vragen zijn:
Is het verstandig om deze acties in deze volgorde uitvoeren.
Kan ik de honing verdelen en eronder plaatsen en gelijk voeren.
Mag ik een varrroa behandeling uitvoeren tijdens het voeren.
Bij voorbaat dank voor het advies
Een nog wat onzekere imker.
achterstallige handelingen en de winter voor de deur
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: achterstallige handelingen en de winter voor de deur
Voer hoort boven de bijentros en niet er onder, zeker in de winter.
ad staals
ad staals
Hoi,
Ik ben een heel beginnende imker maar denk graag mee.
Betreffende de varroa hoor ik van verschillende imkers dat ze er soms veel last van hebben en soms ook niet. Lijkt me gezien het tijdstip van het jaar en de hoeveelheid handelingen die je moet doen raadzaam om eerst een indruk te krijgen van de besmetting. Dus een varroalade te plaatsen en de natuurlijke mijtenval te tellen of de poedersuiker test te gaan doen.
Afhankelijk van de besmetting kiezen of nu per direct te behandelen of in de winter een oxaalzuur behandeling. Thymovar duurt 6 weken. Mierenzuur behandeling duurt korter.
Ook even kijken hoeveel voer ze hebben en wellicht bijvoeren als ze te weinig hebben. Ik verwacht dat 1 honingkamer voor 2 volken net iets te weinig is.
Er bestaat ook nog hiveclean. Dat is was bijvriendelijker te gebruiken op dag 1, 6 en 13. Je zult dan wel 3 keer de kasten open moeten maken. Wat lastiger met het weer de komende weken met wind en regen.
Als je naar de bijen kijkt zie je dan mijten zitten? Lopen er bijen voor de kasten die niet kunnen vliegen? Zie je bijen met gekreukelde vleugeltjes? Weet je iets van de behandelingen die de vorige imker heeft toegepast op het volk het afgelopen jaar?
Ik ben een heel beginnende imker maar denk graag mee.
Betreffende de varroa hoor ik van verschillende imkers dat ze er soms veel last van hebben en soms ook niet. Lijkt me gezien het tijdstip van het jaar en de hoeveelheid handelingen die je moet doen raadzaam om eerst een indruk te krijgen van de besmetting. Dus een varroalade te plaatsen en de natuurlijke mijtenval te tellen of de poedersuiker test te gaan doen.
Afhankelijk van de besmetting kiezen of nu per direct te behandelen of in de winter een oxaalzuur behandeling. Thymovar duurt 6 weken. Mierenzuur behandeling duurt korter.
Ook even kijken hoeveel voer ze hebben en wellicht bijvoeren als ze te weinig hebben. Ik verwacht dat 1 honingkamer voor 2 volken net iets te weinig is.
Er bestaat ook nog hiveclean. Dat is was bijvriendelijker te gebruiken op dag 1, 6 en 13. Je zult dan wel 3 keer de kasten open moeten maken. Wat lastiger met het weer de komende weken met wind en regen.
Als je naar de bijen kijkt zie je dan mijten zitten? Lopen er bijen voor de kasten die niet kunnen vliegen? Zie je bijen met gekreukelde vleugeltjes? Weet je iets van de behandelingen die de vorige imker heeft toegepast op het volk het afgelopen jaar?
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
afgelopen zondag heb ik de bovenstaande handelingen uitgevoerd, maar nu loop ik tegen 2 zaken aan.
Het eerste volk is kleiner en laat ik inwinteren op 1 broedkamer en 1 honingkamer (boven).
Na de controle van de lade lijkt de varroa erg mee te vallen (1 a 2 per dag). Ik tref alleen veel dode wespen en bijen aan op de lade, vlieggat uit voorzorg verkleind. Inwinteren gestart en er was praktisch geen voeding in de HK aanwezig. Een ander punt van zorg is dat ze het voer niet lijken te hebben ontdekt.
Mijn conclusie: klein volk, weinig varroa, maar roverij en (nog) geen interesse in het eten.
Vanavond ga ik weer voeden en kijken of ze het nu wel hebben gevonden, en de maatregelen werken.
Nadat ik vorige week de lades had gesloten en geinspecteerd blijkt een van de volken een redelijke varroa val te hebben. In de orde van meer dan 10 per dag. De bijen lijken "normaal" te functioneren qua gedrag en vleugels (Naar mijn mening
). Het is een groot volk en alles is klaar om in te winteren op 2 broedkamers en het voeden is gestart.
Gezien het moment zou ik het liefst snel een behandeling willen starten. Mag ik gelijk met voeren een mierenzuur behandeling starten? of moet ik nog een week wachten tot ze het voer hebben verwerkt?
Het eerste volk is kleiner en laat ik inwinteren op 1 broedkamer en 1 honingkamer (boven).
Na de controle van de lade lijkt de varroa erg mee te vallen (1 a 2 per dag). Ik tref alleen veel dode wespen en bijen aan op de lade, vlieggat uit voorzorg verkleind. Inwinteren gestart en er was praktisch geen voeding in de HK aanwezig. Een ander punt van zorg is dat ze het voer niet lijken te hebben ontdekt.
Mijn conclusie: klein volk, weinig varroa, maar roverij en (nog) geen interesse in het eten.
Vanavond ga ik weer voeden en kijken of ze het nu wel hebben gevonden, en de maatregelen werken.
Nadat ik vorige week de lades had gesloten en geinspecteerd blijkt een van de volken een redelijke varroa val te hebben. In de orde van meer dan 10 per dag. De bijen lijken "normaal" te functioneren qua gedrag en vleugels (Naar mijn mening

Gezien het moment zou ik het liefst snel een behandeling willen starten. Mag ik gelijk met voeren een mierenzuur behandeling starten? of moet ik nog een week wachten tot ze het voer hebben verwerkt?
Betreffende de behandeling heb ik te weinig ervaring. Voor het voeren kan het wel eens helpen om een straatje van voer te maken. Ik neem aan dat je een voerbak hebt boven op je kast. Dan kun je een beetje suikerwater spoortje maken vanaf het voer de kast in. Dan volgen ze dat.
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk