Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Oranjedal » do 07 dec 2017, 15:46

Hoi,

Ik las gisteren het artikel van de heer Blacquiere in de laatste editie van bijenhouden.
Nu vraag ik me af wat de forumleden ervan vinden?
Groeten,
Marcel

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door peter-koi » do 07 dec 2017, 16:37

Het zou mooi zijn als we niet meer hoeven te behandelen, maar wie gaat hier als eerste aan beginnen ?
Dan moeten ook de bijencursus en dergelijke aangepast worden.

Groet Peter.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » do 07 dec 2017, 16:57

Een goede gedachte en mits goed toegepast (laatste paragraaf van het artikel) door kundige imkers in onderling overleg met meerdere standplaatsen een goed initiatief. En dat zijn 4 voorwaarden in een zin...... In alle andere gevallen een potentiele catastrofe, niet doen, niet aan beginnen. Ik ken een aantal imkers met opmerkelijke resultaten die niet of incidenteel behandelen. Daar kunnen we veel van leren. Dat is ook een goed uitgangspunt voor bijen die beter varroa bestand zijn.

Op de standplaatsen die we met imkers delen hier in Weert is een heel simpele regel, monitoren en indien nodig direct bestrijden. Niet bestrijden is geen optie, indien niet dan toch. Naar mijn mening is een imker die de varroa-mijt bij de bijen niet bewaakt en onder controle houdt asociaal bezig.

Wat ik mis in de redenering van Tjeerd is de bedrijfsmethode. Door verstandig met afleggers te werken en broedloze periodes in te plannen kan de ontwikkeling van de varroa mijt fors vertraagd worden bij elk volk. Meer inkeren zodat het natuurlijke gedrag van bijen wordt gebruikt in hun voordeel. En het natuurlijke gedrag van de mijt in hun nadeel. ;-)

Grtz,

Erik.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » do 07 dec 2017, 17:42

Ik vind het toch wel te ver voeren om imkers die op een natuurlijke manier ( bedrijfsmethode ) bijen houden en de bijen de varrao laten bewaken , als a-sociaal weg te zetten , om zodoende het eigen handelen en methodes bij voorbaat sociaal te rechtvaardigen. :be8:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door ErikS » do 07 dec 2017, 17:59

GA3, hoe ga je om met volken die fors besmet zijn met en mogelijk instorten door varroa?
en het vervliegen van bijen en vooral darren naar de kasten van de imkers in de buurt?

Iedereen moet naar mijn mening zelf weten hoe hij/zij imkert zolang het welzijn van bijen maar voldoende aandacht krijgt en de omgeving er geen last van heeft.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Bart de Coo » do 07 dec 2017, 21:02

In een van de volgende nummers gaan we zeer uitvoerig terugkomen op deze kwestie. De lijnen van de discussie verlopen heel ongeveer als volgt.

Blacquière vindt (heel kort door de bocht; hij kan het zelf veel beter vertellen natuurlijk) dat we de natuur een beetje haar gang moeten laten gaan. Werk met plaatselijke bijen en laat de volken zo veel mogelijk beslissen wie de volgende moer wordt.

Geneticus Pim Brascamp, nauw betrokken bij het BeeBreed-project, denkt daar anders over. Hij vindt (heel kort door de bocht; hij kan het zelf veel beter vertellen natuurlijk) dat we vooral onze heil moeten zoeken in teeltprogramma's, waarbij we telkens kijken welke moeren de beste prestaties leveren.

Ondertussen begrijp ik dat Blacquière vindt dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Bij de 'Darwin cure', zoals Blacquière het wel eens gekscherend genoemd heeft, zou ook ruimte zijn voor teelt.

Enfin, hou Bijenhouden in de gaten; we komen er uitvoerig op terug.

Om de lange wintermaanden door te komen, Tjeerd nog even zelf aan het woord over de zaak: https://www.wur.nl/upload_mm/a/3/e/330f ... 0bijen.pdf

Groet,

Bart

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » do 07 dec 2017, 23:08

Meneer ErikS als de volken zwaar besmet zijn moeten ze meer hun broed kontroleren . Ik doe dat niet ,tel zelfs de varroa niet, ik kijk zo weinig mogelijk in de kast om het geur beeld, waardoor ze het aangetaste broed waarnemen, niet te veel te verstoren. Als de bijen met de eventuele roofmijten op de bodem geen natuurlijk evenwicht kunnen handhaven dan is dat jammer. Zo is de natuur. Maar u weet ook dat ik een zwarte bijenvolk had waarvan de nakomelingen al meer dan 10-jaar in dezelfde kast zitten. Wij moeten zorgen dat volken meer zelf redzaam worden en dat kan alleen door zwak poetsende volken dan maar dood te laten gaan, alleen is het de vraag of het zwakke poetsen niet het gevolg is van het handelen van de imker. Ik kan me dus wel vinden in hetgeen de heer Blacquiere verwoord in zijn artikel. Maar al met al zit ik toch in spanning hoe het dit voorjaar met m'n 4 volkjes zal zijn"" TO BEE OR NOT TOO BEE"" , that is the question. :angelic-green:

8 December , ik heb vandaag geobserveerd, geklopt en geluisterd en de diagnose is: alle 4 de volken LEVEN NOG!!!! :be8: G,A3.
Laatst gewijzigd door G,A3. op vr 08 dec 2017, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Erick » vr 08 dec 2017, 07:41

Oranjedal schreef:...........Ik las gisteren het artikel van de heer Blacquiere in de laatste editie van bijenhouden...........
Ik neem aan dat het artikel over het wel of niet behandelen van varoa gaat? Is er een link zodat het bericht door andere gelezen kan?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Bart de Coo » vr 08 dec 2017, 08:40

Erick,

Als je je wilt informeren over de mening van Blacquière, volg dan de link die ik hierboven geef. Of anders: https://www.wur.nl/nl/nieuws/Staat-de-i ... de-weg.htm

Daar leer je veel meer dan van zo'n interview. (Wat eigenlijk niet zo'n goed interview is bovendien, omdat we eigenlijk van Tjeerd wilden weten hoe hij die karaktermoord door het tv-programma Zembla destijds heeft ervaren. Ik wel tenminste. Maar dat onderwerp is denk ik erg pijnlijk, dus laat maar. Gewoon vergeten die ellende.)

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Erick » vr 08 dec 2017, 09:34

@ Erik bedankt voor je mail
@ Bart bedankt voor de link

Nu weet ik waar het over gaat, maar aangezien ik nog geen volk heb en dus ook geen varoa moet ik afwachten wat er uit de diverse theorieen van behandelen of juist niet gedestileerd wordt voor dat ik een mening kan vormen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten