bodem volledig afsluitbaar of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door marc17960 » ma 15 jan 2018, 18:52

Ik ben mijn kasten , spaarkast met simplexramen zelf aan het maken. Ik heb een model van de bodem waar de mogelijkheid bestaat om de bodem, welke een rooster heeft, volledig af te sluiten maw tss de rooster en de muliplex . Ik stel mij de vraag of je dit ooit wel nodig gaat hebben??
Graag info.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door debijenboer » ma 15 jan 2018, 19:12

Hallo Marc,
ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bij de meeste spaarkastbodems is er wel een varoa-lade die onder het gaas geschoven kan worden. Daarmee sluit je de onderkant redelijk goed af maar er blijven uiteraard nog wat spleten over. Das ook wel lekker voor een beetje frisse lucht :).

Ik heb alleen in de winter een lade onder mijn volken omdat ze vol op de tocht staan in een weiland. Zomers is de onderkant gewoon open op het gaas na.

Ik heb al mijn kasten zelf gemaakt, spaarkasten, 6 ramers, 5 ramers, DUHOKA, honingkamers, etc. Dat is voor mij ook een deel van de hobby.

Als ik jou was zou ik het in het begin niet moeilijker maken dan het is. Een gewone bodem met gaas en een schuiflade voldoed bij mij goed.

Als ik je een tip mag geven? gebruik voor alle kasten die het hele jaar buiten staan red cedar hout. Ik ben zelf begonnen met vuren maar heb daar spijt van. Schilderwerk komt om de paar jaar terug, veel werk wat je bij Red Cedar niet hebt. Kost wat meer maar kan uiteindelijk makkelijk uit.
Honingkamers maak ik wel gewoon van vuren met een laagje verf. Die staan toch de hele winter binnen. Ook de daken zijn makkelijk te maken, dus als die na een paar jaar verrot zijn vind ik niet zo heel erg. Die zijn ook makkelijk te vervangen.
Geert (debijenboer)

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door marc17960 » ma 15 jan 2018, 19:24

De schuif onder het varoarooster kan ik omdraaien, zodat het latje aan de onderkant van de schuif de opening boven de schuif volledig afsluit. ook aan de achterkant is de opening volledig dicht gemaakt.
Ik heb mijn kasten gemaakt van dennenhout, omdat ik dit had liggen. de kasten welke ik ga gebruiken in mijn bijenstal ga ik niet behandelen want deze staan droog. Voor de bodems heb ik wel hardhout gebruikt.
Moet ik de binnenkant van de kast ook met iets behandelen?? Heb gehoord dat je dit moet doen met een propolisoplossing, of is dit alleen als je multiplex gebruikt.
Voor de kasten welke binnen staan, heb ik daar een dak voor nodig of kan ik dit vervangen door een trespaplaat??
Het originele dak heeft vaste verluchtingsgaten aan de zijkant. Is dit nodig??

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door tomer » ma 15 jan 2018, 21:10

Ik maak mijn bodems met een schuif die je kan omdraaien zodat je de bodem volledig kan afsluiten. Belangrijk voor de varroa behandelingen: vooral als je oxaalzuur wil verdampen moet je de kast volledig kunnen afsluiten. Om thymol en mierenzuur te verdampen zal het minder noodzakelijk zijn dat alles potdicht afgesloten is, de vliegspleet blijft dan toch ook open.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door oldtimer » di 16 jan 2018, 21:13

Binnenkanten van kasten behandel ik altijd met een propolis oplossing.
Alexander (Lex)

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door Luuk » di 16 jan 2018, 21:47

Ik doe de bodems nooit dicht, ook niet die in een grasveld staan. Als ze er last van hebben kitten ze hem zelf wel dicht.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door marc17960 » di 16 jan 2018, 22:05

is het nodig om de nieuwe kasten aan de binnenkant te behandelen met een propolis oplossing, of niet??
Heeft het voor of nadelen het wel of niet behandelen?? Heb geen propolis omdat ik beginnend ben.
one whisky a day, keeps the doctor away

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door Luuk » wo 17 jan 2018, 19:53

Als je op zoek bent naar extra werk, zou ik het doen. Anders niet. Als een zwerm in een holle boom duikt zit er ook geen propolis in.

Wel kan het nodig zijn om een nieuwe kast even dicht te houden nadat je een volk erin geplaatst hebt, zodat ze goed wennen en hun geur erin trekt.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door marc17960 » do 18 jan 2018, 09:11

Fijn om te weten.
Is het nodig om in het dak een vaste verluchting te voorzien??
Ik heb er zo mijn twijfels over omdat er onder het dak toch een folie geplaatst wordt en deze toch volledig afsluit??
one whisky a day, keeps the doctor away

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bodem volledig afsluitbaar of niet

Bericht door tomer » do 18 jan 2018, 11:31

Als er tussen dekplank en dak nog isolatie zit (op de dekplank), zijn ventilatiegaten in het dak niet noodzakelijk.
Als de kast in de zomer in de volle zon staat en er ligt aluminium op het dak, dan kan het zeer heet worden.
De hitte kan dan weg via de ventilatiegaten. Een laag isolatie houdt de warmte ook wel tegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten