mini plus

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Frank Bier
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): abeille noire
Locatie: midi pyrenees France
Contacteer:

mini plus

Bericht door Frank Bier » wo 07 mar 2018, 08:36

Is vast al eens gevraagd , en gezocht op het forum maar kan niets vinden, jullie hebben vast goede raad. Gisteren een Nicot koninginnenteelt setje besteld. Lijkt mij een makkelijke manier om te beginnen. Maar daarna twijfel ik. Moet ik de nieuwe koningin in een mini plus kastje invoeren om te laten bevruchten of kan dit net zo goed in een drie ramer. Wat zijn dan de voordelen van een mini plus ? misschien minder bijen nodig ? Wil van het weekend het één en ander maken dus graag raad wat beter werkt in de praktijk. Ik zie ook veel kastjes waar 3 of 4 volken(koninginnen in kunnen) wat is hier het voordeel van. Lijkt mij lastiger als je ze wilt overplaatsen of blijft het warmer? Alvast dank voor het weg nemen van de vele keuzes die er zijn.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: mini plus

Bericht door harry mouris » wo 07 mar 2018, 09:47

Hoi, Ik zie het zo: Als je meteen een nieuw volk wilt maken kan je een drieramer of 6 ramer gebruiken met veel jonge bijen. Als je de koningin wilt bevruchten om in te voeren in een ander volk dan de miniplus kastjes gebruiken. Dit is de manier waarop ik het doe! :be3: :be3:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: mini plus

Bericht door Kroese » wo 07 mar 2018, 12:08

De kleinere kastjes zoals Apidea Kieler e.d zijn geschikt om mee naar een bevruchtingsstation te gaan.
Zodra de moer(en) aan de leg zijn, is het kastje al te klein, en kan ze haar eitjes al snel niet meer kwijt.
Je moet dan eigenlijk al vlot toch een schudzwerm gaan maken om die JK de ruimte voor de ontwikkeling te geven.

Laat je de JK op stand bevruchten, geef haar dan direct een groter kastje met meer schudzwerm bijen. Je hoeft ze dan niet opnieuw in te voeren.(risico)
Moet je moeren vervangen in grote kasten kan je die 3 of 6 Ramers ook met een krantje verenigen nadat de OK is verwijderd in de onderbak. evt kun je 9 dagen doppen laten trekken, en in die tijd met MZ de varoa bestrijden. Na 9 dagen redcellen breken, en met een krantje het jonge volkje er op.

Heb je de reserve moer niet nodig, kan je haar laten doorgroeien. evt een raampje uitlopend broed(=varoa!) geven, wat ik liever niet doe.

Je kan dat volkje als de 6ramer (piepschuim) vol zit, prima inwinteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten