roundup

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Frank Bier
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): abeille noire
Locatie: midi pyrenees France
Contacteer:

roundup

Bericht door Frank Bier » vr 09 mar 2018, 21:13

ik lees net dat ze roundup willen vervangen door Dicamba wie weet hier meer van. Net vandaag gelezen dat er veel Amerikaanse boeren een aanklacht hebben ingediend tegen dit middel.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: roundup

Bericht door JohnHoogendoorn » vr 09 mar 2018, 21:18

Lijkt mij geen verbetering zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dicamba


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: roundup

Bericht door Abelhas » zo 11 mar 2018, 19:26

Roundup past niet in ecologische landbouw en een hoop mensen vinden er iets van. Ik zou er ook niet van drinken, maar middel is biologisch afbreekbaar en de afbraakproducten zijn stoffen die van nature voorkomen. Hooguit dat er wat zeep in zit om het middel aan de bladeren te hechten.

Het mogelijke verbieden opent de zoektocht naar alternatieven en daar zitten meer risico's in. Dan heb ik het niet over die onschuldige doener die zwembadtabletten gebruikt om het terras onkruidvrij te krijgen. Voor fabrikanten ontstaan verdienmodellen op nieuwe middelen want de patenten op roundup zijn al lang verlopen. En we weten allemaal hoe weinig transparant het onderzoek naar de veiligheid van dit soort middelen soms is.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: roundup

Bericht door Tieme » ma 12 mar 2018, 10:06

Er is onderhand al veel informatie over round-up en ook over de toelating op de EU markt.

Glyphosaat zelf lijkt nog steeds redelijk onschuldig te zijn. Het middel dat wordt toegevoegd aan de round-up is om het aan de bladeren te laten hechten is een van de problemen. Deze "wetting agent" wordt niet beoordeeld in de toelating maar is juist wel de stof waardoor er narigheid kan ontstaan. Er zijn aanwijzingen dat het kankerverwekkend is. Dit is geen gewone zeep.

http://www.p2law.com/practice-areas/wee ... attorneys/

Maar er is zoveel over te lezen dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Het zou mooi zijn als er helemaal geen herbiciden nodig waren.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten