Bijen vlieg op schors?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JurBo
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bijen vlieg op schors?

Bericht door JurBo »

Gisteren was een mooie lente dag en de bijen vlogen massaal.
Niet op de krokusjes zoals vorige dagen maar op mijn schors voetpaadjes in de tuin?
Overal waar ik liep vlogen bijen op die leken te "drinken" van het vochtige schors terwijl er volop water aanwezig is in de tuin waar geen enkele bij op vloog. Zeker in de tuin vlogen de bijen op bijna niets anders en zaten ook niet op andere plekken "te rusten" (zoals het gras of stenen tuinpaden.
Kan het zijn dat er iets in de schors zit dat de bijen aantrekt (schimmel of gist kan soms zoet ruiken?)

P.S. de schors is gewoon verhakseld hout (geen Pinus Maris sierschors van dennen) met daaronder een dik karton tegen opkomend onkruid.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Bijen vlieg op schors?

Bericht door Hans van der Post. »

Ja dit heb ik ook de bijen zien doen "op het takkenhaksel" - vers - vocht opdrinken. Heb er geen andere verklaring voor dat er sporen elementen op zitten waar ze anders moeilijk aan kunnen komen. Na een paar regenbuien is het niet meer aantrekkelijk, behalve als er een dikke laag haksel ligt dan gaat het broeien en is het weer aantrekkelijk om daar water(warm) te halen.
!Hans.
crunx
Contacteer:

Bericht door crunx »

Neem het onderstaande in gedachte:

https://www.youtube.com/watch?v=r_G8VCTPYeo
http://www.fungi.com/blog/items/bee-fri ... ate-3.html

Kortom bijen zijn dol op de juist myco's. Ze hebben de myco's nodig en visa versa
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Mijn bijenvolken bij een bioboer drinken graag van koeienmestwater.
JurBo
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door JurBo »

Bedankt voor de reacties,

De sporen elementen en schimmel symbiose lijken beiden redelijke verklaringen (het weer was net ervoor lekker warm met een explosie van witte schimmeldraden en paddenstoel knopjes tot gevolg. Nu is het te koud maar in de komende dagen ga ik zeker in meer detail observeren wat de bijtjes precies op dat schors doen.

P.S. Bedankt Crunx voor de links naar het effect van myco sporen op de ziekte resistentie bij bijen. Het begint allemaal nogal "gietenwollensokken" achtig maar resulteert op het einde toch in goed aangeschreven wetenschappelijke publicaties.
crunx
Contacteer:

Bericht door crunx »

Tja het is ook niet mijn favoriete spreker maar hij somt wat dingen op.

Verder komt er trouwens ook gewoon bij de bijen ook water van dingen af kunnen slurpen; hier vlogen er veel vandaag op bloembakken die nog vochtig waren. Het water is geen kraanwater maar ze prefereren dan ook "rijker" water ten opzichte van kraan water.

Misschien kun je het beste kijken naar schors/ houtsnippers wanneer het droog is. Als ze dan er nog steeds op vliegen dan weet je dat ze geen water aan het slurpen zijn
Plaats reactie