Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door ErikS » zo 11 mar 2018, 22:57

Ken je Golzkast? heeft meerdere goede eigenschappen. Er staat redelijk wat info op het forum. Grzt Erik.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door harry mouris » ma 12 mar 2018, 15:14

Het bouwraam op de 2e of 10e positie (van de 11) sowieso als je darrenraat wilt snijden.. Voor de andere ramen begrijp ik niet goed waarom je dat zou willen. Door kunstraat te geven biedt je de bijen in elk geval plek om op te zitten als de bak vol wordt. Geeft je geen kunstraat, dan moeten ze eerst alles helemaal uitbouwen.

Wat is jouw gedachte om lege raampjes in te hangen? Mijn advies is om voorlopig niet te veel te experimenteren, maar 'gewoon' datgene wat je in de basiscursus hebt geleerd een paar jaar toe te passen. :be3:

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door Dar-Bert » vr 23 mar 2018, 19:55

Niet kunnen zitten? :think: Waarom zouden bijen dat als nadeel ervaren? Dan bouwen ze raat als ze het nodig hebben, net zoals ze dat al een paar miljoen jaar doen... Of was er toe ook al kunstraat en sjoemelwas :wink: ...

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door LWPisa » zo 25 mar 2018, 18:08

Je kan heel goed zonder kunstraat (natuurbouw) werken met ramen. Het vereist wel enige handigheid en ervaring zodat je kan voorzien hoe ze gaan bouwen en ze daarin kan sturen. Zoek mijn oude natuurbouwtopics maar eens op.

L

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door FrancA » ma 26 mar 2018, 09:32

Een klein reepje kunststraat (goede kwaliteit) bovenaan een raam en de rest doen ze zelf.
Gaat al jaren prima.
Kan de oogst ook nog eens als raathoning worden verkocht.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door harry mouris » di 27 mar 2018, 15:26

Hoi Buzz. Volgens je profiel ben je sinds 1 jaar imker. Ik zou niet te ingewikkeld doen. Eerst en paar jaar een spaarkast met kunstraat gebruiken. De standaard manier. Op deze manier leer je omgaan met bijen en kan je daarna een andere bedrijfsmethode kiezen. Het is niet voor niets de meest gebruikte methode.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door FrancA » wo 28 mar 2018, 11:04

BuzzLightyear schreef:Als ik de helft van mijn kast zelf laat uitbouwen, krijg ik dan niet teveel darrenraat? Is het of alles zelf laten uitbouwen, of niet? Of kan ik ook half om half doen?
Idd, half om half wordt ook gedaan en dat werkt prima.
In principe wordt darrenraat met name aan de buitenzijden van het bijennest gebouwd.
Overigens haal ik nooit darrenraat weg.
Darren zijn essentieel voor een goede harmonie binnen een bijenkolonie, hoewel daar ook wel anders tegenaan gekeken wordt.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door Astrid Schoots » wo 28 mar 2018, 11:13

In april zal meer darrenraat uitgebouwd worden -boft dat volk even, want een volk met veel darren produceert en functioneert beter ;-)
Maar na de zwermtijd en in jonge volken zal er vooral fijn werk gebouwd worden.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door LWPisa » do 29 mar 2018, 12:23

De hoeveelheid darrenraat valt mee en darren horen erbij, zeker als je volken hebt die het heel goed doen in de eigen omgeving/bedrijfsmethode zijn eigen darren een pre tov darren van de buren (onaangepaste bijen, verkeerd broedritme, overmatige varroabestrijding). Dit deed ik in NL maar nu in de FR bergen lijkt het effectiever, ik kan mezelf isoleren van de grote reizende imkers die met hun oranje amitraz bijen naar de grote drachten reizen en zo profiteren/meedoen van/met de taaie bijen in de afgelegen valleien hier. Kleine volken donkere bijen met zomer en winter broedstops, daar kan ik wat mee.

Mijn volken draaien in een tweejaars cyclus. Het eerste jaar bouwen de jonge volken geen of weinig darrenraat, het tweede jaar bouwen volken 20-40% darrenraat, als ze de grootte/welstandsniveau halen om dat te kunnen doen. Dat zijn er maar een paar want ik win honing met broedafleggers. Dat houdt in dat ik een dikke broedaflegger maak een dag of 14 voor een dracht. Tijdens de dracht verhoningt de hele bak en komt er een jonge moer in. De raten met honing kap ik vrijwel helemaal uit, waarna de jonge moer op een paar verse raten overblijft en deze de basis vormen voor het (recht) uitbouwen van de lege ramen die na de oogst worden teruggeplaatst.

L.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Top Bar Hive of Einraumbeute ? (of toch Segeberger)

Bericht door Astrid Schoots » do 29 mar 2018, 14:11

Ha Leonard,
wat leuk dat je in Frankrijk aan het imkeren bent. Een mooi uitgangspunt, kleine donkerder volken. En met raathoning, begrijp ik.
Succes gewenst!
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten