Hommelkasten in 2018

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Hommelkasten in 2018

Bericht door Hans van der Post. » di 13 mar 2018, 00:11

Lees hier de oude reeks: viewtopic.php?f=11&t=31996&start=70
tomer schreef:Vandaag vlogen de eerste hommelkoninginnen rond. Er waren aardhommels, een boomhommel en een weidehommel te zien.
1 aardhommel heb ik in een met mos gevuld kastje gezet en laat ik morgen vrij.
Ook de eerste metselbijen zijn actief.
Hoewel het hier midden NL nog geen hommel te zien. Wordt het wel tijd om de kastjes buiten te zetten. Mocht je nog een mezen kastje hebt hangen waar het oude nest inzit maak het schoon en stop het nest in de hommel kast. Dit is een ware aantrekking voor zoekende hommelkoninginnen!
!Hans.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door Bmans » di 13 mar 2018, 08:18

In Twente afgelopen zaterdag (10 maart) de eerste aardhommel gezien. Het was af en toe zonnig bij zo'n 15 graden.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door tomer » di 13 mar 2018, 12:15

Een paar hommels die ik hier zag, zaten op de krokussen. Een koningin weidehommel zat op de vliegplank van een bijenkast op te warmen. Ze zijn deze dagen hongerig en snel onderkoeld. Nog niet echt op zoek naar een nest, maar de enkele warme dagen en de honger hebben ze uit hun winterslaapplaats gelokt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door tomer » ma 02 apr 2018, 16:09

De hommelkastjes worden deze tijd gemakkelijk aanvaard. 3 kastjes zijn bewoond met een koningin aardhommel. Ik vang ze 's avonds tussen 17 en 18u en laat ze tot de volgende middag in de kast. 3 op 5 komen binnen enkele minuten terug.
Wie een nestzoekende koningin in een kastje wil introduceren moet niet te lang wachten, binnen enkele weken vliegen er enkel nog kieskeurige koninginnen rond. :be4:

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door Bmans » ma 02 apr 2018, 18:48

tomer schreef:De hommelkastjes worden deze tijd gemakkelijk aanvaard. 3 kastjes zijn bewoond met een koningin aardhommel. Ik vang ze 's avonds tussen 17 en 18u en laat ze tot de volgende middag in de kast. 3 op 5 komen binnen enkele minuten terug.
Wie een nestzoekende koningin in een kastje wil introduceren moet niet te lang wachten, binnen enkele weken vliegen er enkel nog kieskeurige koninginnen rond. :be4:
Nog enkele praktische vragen...
Doe je er naast een oud mezennest ook nog suikerwater in? (Zo ja... hoeveel en hoe bied je het aan?)
Plaatsing van de kast.... in de ochtend zon en verder veelal schaduw op het kastje?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door tomer » ma 02 apr 2018, 22:27

Ik geef wat suikerwater 1:1 of iets dikker in doppen van een melkdoos. In een blokje hout maak ik een paar gaten waarin zo'n dop past. Een legoblokje of zo is ook goed, zolang de hommels er niet kunnen invallen. Niet teveel suikerwater ineens geven.
Met een spuit geef ik de eerste week suikerwater bij wanneer het op is. Daarna haal ik het blokje hout eruit (hangt vast met een ijzerdraad, zodat ik het er gemakkelijk uit kan trekken, als er een boze hommel inzit). Ik zet de kasten ook op plastic potjes die elk in een met water gevulde bokaal staan, zodat mieren niet in de kast kunnen.
Inderdaad niet in de volle zon, 's morgens en 's avonds wat zon kan geen kwaad.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkasten in 2018

Bericht door tomer » ma 23 apr 2018, 17:53

Vandaag zag ik de eerste jonge aardhommelwerkster een kast binnenvliegen, exact 3 weken na het invoeren van een koningin.
Vorig jaar waren er tijdens de appelbloei al vele hommelwerksters actief in de boomgaarden, nu zie ik er enkel een paar bijen op...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten