Bak draaien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bak draaien

Bericht door pjsss » di 10 apr 2018, 18:27

Ik wil mijn koningin graag in de bovenste bak houden maar ik vond haar (nog ongemerkt van vorig jaar) niet. Met behulp van het rooster vond ik vandaag (2d later) wel eitjes in de onderste bak. Mag ik die bak nu gewoon bovenop zetten of kan ik haar beter opzoeken in de onderste en boven zetten in de uitgewinterde opstelling zoals ze was (2 broedkamers langstroth zonder rooster - broed hangt zowat middenin, heel de bak nat van de nectar, daar mag een hk op gok ik)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door Hans van der Post. » di 10 apr 2018, 21:38

Waarom wil je de koningin in de bovenste bak hebben/houden?
De koningin in de bovenste bak houden is nogal tegen de natuurlijke ontwikkeling van een bijenvolk.
Bijen slaan voedsel altijd boven het broednest op.
!Hans.

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door pjsss » di 10 apr 2018, 21:49

Er werd ons gezegd op twee broedbakken te werken met koningin in de bovenste, stuifmeel en nectar in de onderste, opslag in de honing zolders erboven. Koningin in de bovenste zou dan ook makkelijker zijn om maar 1 bak te moeten volgen voor zwermneiging...
Maar ja, nu zit ze sinds twee dagen in de onderste :)

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door pjsss » di 10 apr 2018, 23:13

Soort van opgesloten tussen twee roosters inderdaad - met die naam hebben ze het wel niet benoemd (ook niet met specifiek aantal cellen) misschien om de newbees nog niet te overladen :)
Heb het de vorige jaren ook zo gedaan en viel wel mee, niet echt veel darren klem, wel veel rond je hoofd bij een kastcontrole :p
De helft bladeren scheelt toch wel wat als beginner...

Dat van de eitjes klopt inderdaad, had wel de indruk dat ze vooral stonden ipv liggen (dus vers uit de pers?) Bovenin zag ik niet meteen droge eitjes (wel dat ze precies darren broed aan het ruimen waren? Ruimte nodig?)
Volgend weekend bevestiging van de eitjes.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door crunx » wo 11 apr 2018, 00:59

Als je 1 bak wilt volgen is misschien Dadant Blatt een uitkomst voor de toekomst

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door tomer » wo 11 apr 2018, 11:11

crunx schreef:Als je 1 bak wilt volgen is misschien Dadant Blatt een uitkomst voor de toekomst
En van een Langstroth kast maak je eenvoudig Dadant blatt: je hoeft enkel een randje van 7 cm hoog onder je Langstroth kasten te zetten. Lengte en breedte zijn hetzelfde.

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door pjsss » wo 11 apr 2018, 14:01

in onze club raadde men eerder langstroth op twee bakken aan dan dadant (hoewel er redelijk wat DB in de club zit ook) omdat het wat meer opties gaf (bv. bij zwerminterventie). Mijn tweede club gaat volledig voor simplex, en zo zijn er wel meer bedrijfsmethodes heb ik gelezen :) Op de fora, en bijvoorbeeld in het boekje dat de vlaamse imkers deze week ter inspiratie kregen ("bedrijfsmethode ghislain deroeck" : dadant+miniplus). Twee jaar geleden gezien en gehoord op een clubavond, heel inspirerend. Maar dat heb ik wel meer bij ervaren imkers die volledig hun weg hebben gevonden met een bedrijfsmethode.

Ik laat Q vrij doen in de bovenste BK, zal daarmee niet (vol) profiteren van de Renson techniek (beperking, darrensnijden,..) maar ik ben voorlopig al blij als ik mijn volkjes blijven doen wat ze moeten doen (overleven met een beetje overschot voor de huurbaas en niet teveel overlast).

Maar daarmee blijf ik nog een beetje in het donker over mijn bedenking : is het heel erg om de twee bakken nu snel even om te wisselen (want in elk geval makkelijker en hopelijk minder storend dan haar op te zoeken en hopelijk te vinden) ?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door harry mouris » wo 11 apr 2018, 15:00

Kan je aangeven waarom je de koningin elke keer wilt opzoeken. In de praktijk zie ik de koningin maar zelden. Ik let vooral op het broed. Ik zou de bakken gewoon zo laten zitten. Als je toch geen roosters ertussen gaat plaatsen zal het broednest sowieso in beide bakken terecht komen.

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door pjsss » wo 11 apr 2018, 15:38

Elke keer niet, alleen nu ongeveer één keer om haar te kunnen beperken tot één bak (rooster onder en boven), vanaf juli mag ze dan weer los over de twee bakken. Nadat die operatie is gelukt hou ik gewoon de eitjes/open broed in de gaten om te zien of de koningin nog in orde is - als ik ze zie lopen doorheen het seizoen is dat gewoon een bonus (in het beste geval hou ik haar dan even apart om ongelukken te vermijden)

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Bak draaien

Bericht door peter-koi » wo 11 apr 2018, 17:13

Als ik het goed begrijp, zijn hier meer tegen Standers dan voorstanders omtrent de Renson Methode ?

Groet Peter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten