2 koninginnen in 1 kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » za 05 mei 2018, 15:58

Ik heb erg veel 6Raams DuHoKa volken ingewinterd, veel ook 2X 6Raams op elkaar.
Veel van deze 2X6Ramers heb ik overgehangen in 10Ramers.
Ik heb zeer goed uitgewinterd, dus ben ik ook gaan verenigen.

Omdat ik het jammer vond om goede moeren te gaan verliezen, heb ik wat anders bedacht.
Ik had nog een aantal 10Ramers leeg staan, en daar heb ik in de onderbak een 6Raams(2X6=12 ramen) volk gehangen.
Toen heb ik een 2e vliegopening met een koninginnenrooster op die onderbak gelegd.
Daarop heb 2e 6Raams volk gehangen. De bijen van de bovenbak vlogen af op buur 6Ramers.
Zo heb ik 8 volkjes in 4 kasten gehangen.
Vandaag, 1 maand na het samenhangen heb ik de onderbakken en de bovenbakken nagekeken, alle moeren leven nog en barsten nu haast de kast uit.

conclusie:
De volkjes gaan gescheiden door een rooster gewoon door met ontwikkelen. De meeste honing gaat toch naar boven toe.
De onderbak zit vol broed. Het bovenbak volk heeft zich toch flink hersteld ondanks dat het bij het overzetten vliegbijen heeft verloren.

Volgende week ga ik de bovenmoer met 1 raam broed en voldoende bijen in een klein kastje plaatsen met standaard simplex ramen er in. als ze zich weer hersteld hebben kan ik die evt gaan verkopen.

Het hoofdvolk nu met de overblijvende OK heeft dan veel broed en is heel geschikt voor de doppen teelt die binnenkort weer gaat beginnen.

Een geslaagd experiment, wat ik zeker ga herhalen...

De 2e vliegopening is in het volgende filmpje te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=XDdWfKe8Baw

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » zo 06 mei 2018, 01:09

Kroese schreef: Volgende week ga ik de bovenmoer met 1 raam broed en voldoende bijen in een klein kastje plaatsen met standaard simplex ramen er in.
Nieuwe gedachte's. Plannen zijn er om weer gewijzigd te worden. :D
Ik ga die 2e moeren toch niet apart zetten in kleine kastjes, waar ze vervolgens er lang over doen om weer een beetje te groeien.

Ik ga op de 2e DuHoKa bak een rooster leggen, nadat ik de bovenste moer er uit heb gehaald.
Die moer zet ik in een simplex bak boven op het rooster op een simplex raam met broed wat ik van een ander volk heb geleend.
De moer kan dan met haar eigen volk die simplex bak uitbouwen en vol broed leggen.

Ik kan dan toch mijn doppen laten uitbouwen in de 2e bak met onder en boven een rooster.
Een beetje Renson methode maar dan om doppen te laten uitbouwen.
De 2 moeren zitten dan nog verder van elkaar weg, en de bijen kunnen de hele kast door.
Alex Mönch kijk uit, mijn kasten worden zo hoger dan die van jou. :D :D

Misschien ga ik in de toekomst ook wel zo mijn oude moeren ruilen voor jonge van dit jaar.????
Ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Samuel Murray » ma 07 mei 2018, 16:26

Kroese schreef:Ik had nog een aantal 10Ramers leeg staan, en daar heb ik in de onderbak een 6Raams(2X6=12 ramen) volk gehangen. Toen heb ik een 2e vliegopening met een koninginnenrooster op die onderbak gelegd.
Ik heb zaterdag een soortgelijk ding gedaan: twee niet al te sterke volken de een boven op de andere gedaan, met een moerrooster tussen de volken, met een vliegopening boven de moerrooster. Ze zeggen dat je met een tweemoers volk meer honing krijgen dan twee eenmoers volken.

Begrjip ik goed dat de onderste volk hun honing in de bovenste volk's bak heeft opgeslagen? M.a.w. dat het niet nodig is om aan allebei moeren een eigen honingzolder te geven?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » ma 07 mei 2018, 20:08

Samuel Murray schreef: Begrijp ik goed dat de onderste volk hun honing in de bovenste volk's bak heeft opgeslagen? M.a.w. dat het niet nodig is om aan allebei moeren een eigen honingzolder te geven?
De bijen gaan de hele bak door, dus ik ga er van uit dat de H gewoon naar boven gebracht wordt.
Wat het op de duur met evt zwermdoppen gaat doen moet ik nog ervaren.
Ik heb het niet voor dubbele honing opbrengst gedaan, uiteindelijk gaat er 1 moer weer de kast uit.

PS, het stink aardig in de stal van het indampen van Honing......

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » vr 11 mei 2018, 17:01

Van 1 kast is de onderste 2 jarige moer verdwenen.
Ze had al minder mooi broed en alles was op wat oudere 3-4 daagse larven na.
geen doppen gezien.
Ik heb het rooster weggehaald, zodat de bovenste 1 jarige (gele) moer naar beneden kon zakken.

De andere 3 volken met 2 moeren zijn er allemaal nog, en leggen nog goed.
Ik heb er wel 2 HK's opgezet met een rooster eronder, omdat de bovenste moer door de binnenkomende nectar te weinig ruimte voor haar broed had.

Ik had ze nog niet nodig als pleegvolk, dus laat ik ze nog even zo staan.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Bart de Coo » za 12 mei 2018, 13:51

De truc om een klein volk bovenop een groot volk te zetten, wordt vaak uitgehaald bij de voorjaarsinspectie: als je ziet dat een volkje wel erg klein de winter uit komt, geen nood. Moerrooster bovenop een groot volk, klein volkje erop en na een tijdje de bijen van het grote volk laten afvliegen op het kleine volk, dus het grote volk wordt na een weekje of vier weggezet, zodat het afvliegt op het kleine volk. Et voilà, je hebt twee grote volken.

Maar jij voegt een paar leuke dingen toe. Je geeft het bovenste volk ook nog eens een eigen vliegopening!

Begrijp ik nou dat je bovenop de gestapelde volken een honingbak kunt zetten? Ik neem aan van wel. Ik ben op dit moment bezig een dergelijk experiment uit te halen met mijn lattenkasten. Hou deze rubriek in de gaten.

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » za 12 mei 2018, 15:31

Bart de Coo schreef: Begrijp ik nou dat je bovenop de gestapelde volken een honingbak kunt zetten? Ik neem aan van wel.
Bart
Zeker brengen ze de honing naar de bovenste bakken.
Ik heb in de onderste bak geen nectar opslag gevonden. Ze hadden de ramen nodig voor broed, en vooral ook veel stuifmeel opslag.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Alex Mönch » za 12 mei 2018, 19:10

[quote="Kroese"][quote="Kroese"]

Alex Mönch kijk uit, mijn kasten worden zo hoger dan die van jou. :D :D

lol,2 moeren in een kast....ik kan ze met 1 moer haast niet in de kast houden......net bij de sterkste Dadant honingkamer nr 4 onder de vollopende andere 3 gezet :D wat een gewicht :D de rest heeft allemaal 3 hk,achterblijvertje nu 2 en spaarkast nu 4 broedkamers waarvan 2 voor de honing.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Bart de Coo » zo 13 mei 2018, 08:11

Hennie,

Belangrijke vraag. Dat verenigen van die twee volken, dat heb je toch gedaan in het vroege voorjaar, neem ik aan, dus meteen tijdens de voorjaarsinspectie? Zo ver ik weet kun je op dat moment ongestraft volken verenigen, zonder krant bedoel ik. Als je langer gaat wachten, dan kun je vechtpartijen krijgen. Zeggen ze. Ik heb nog nooit de proef op de som genomen.

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 koninginnen in 1 kast

Bericht door Kroese » zo 13 mei 2018, 12:24

Ja , zoals ik al schreef heb ik dat eind maart begin april gedaan, kort voor de fruit.
Dat het goed werkt kan ook goed liggen aan de 2e vliegopening.
Dat vechten tussen BF volken bij het verenigen heb ik al jaren niet meer gezien.
Ook in de zomer zet ik wel eens een HK bak vol met bijen zo op een ander volk die iets minder sterk is.
Maar die hebben allemaal de zelfde dracht.
Waar je mee moet oppassen is om een heide volk met een thuis volk verenigen.
Als ik dat wil doe ik ipv een rooster een scheiding van varoa gaas in de 2e vliegopening.
Daarna voer ik ze beide met suikerwater, en kan dan later de scheiding weghalen. De lucht is dan gelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten