Van zesramer naar tienramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
FrederiqueM
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Van zesramer naar tienramer

Bericht door FrederiqueM »

Hallo,

ik ben beginnend bijenhouder en heb vorig jaar na de basiscursus in augustus een volkje op een zesramertje met broed- en honingkamer meegekregen. Het volkje heeft de winter overleefd op BK en HK en is goed aan de leg gegaan.

Ik wilde vandaag 1 raam kunstraat geven in de BK, maar het voer aan beide zijden was nog niet verzegeld (natte nectar). Alle straatjes waren wel met bijen bezet en drie ramen met (voornamelijk) gesloten broed. In de HK zat 1 raampje met brias en de rest van de raampjes zaten daar ook vol met stuifmeel en natte nectar (vorige week heb ik van een ervaren imker een uitgebouwd oud raampje voor in de HK gekregen zodat de koningin daar zou gaan leggen, maar dit raam is volgestopt met nectar en het raam ernaast is nu vol met brias).
Ik heb daarom besloten om de kast over te zetten op een tienramer met 1 nieuw kunstraat naast het broed en de rest sluitblokken (HK geen nieuw kunstraat).
Ik vraag me af of dit een juiste beslissing is geweest? Het volk had geen ruimte om uit te breiden en kunstraat inhangen was niet mogelijk ivm onverzegeld voer. Was hier een andere oplossing beter geweest en zo ja, welke dan?
Alvast bedankt voor de reacties!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Van zesramer naar tienramer

Bericht door Hans van der Post. »

Uitstekende oplossing! Zet wel de kunstraat tussen het raam met voer en broed in.
Het voer zit aan de buitenkant van het volk.
Denk dat je met dit mooi weer over twee dagen weer een raam met kunstraat in kan hangen.
Maar dan aan de andere kant van het volk.
!Hans.
FrederiqueM
Contacteer:

Bedankt voor de reactie! Ik had inderdaad het kunstraat tussen het broed en voer gezet. Ben benieuwd over twee dagen.
FrederiqueM
Contacteer:

Ik heb net weer gekeken en het raam is wel uitgebouwd, maar wanneer is het ‘helemaal’ uitgebouwd?
Aan de andere kant zitten er twee sluitblokken en dan een raam met aan de buitenkant voer maar aan de andere zijde broed. Kan ik dan dat raam doorschuiven naar de buitenkant (dus 1 sluitblok weg) en dan daartussen het nieuwe kunstraat?

Ze hebben in het raat ook cellen met bobbels/bulten erop. Hoe weet ik of dit darrenbroed is of bultbroed (dat heb ik ergens gelezen)?

Alvast bedankt!
harry mouris
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Contacteer:

Bericht door harry mouris »

Is je vraag of het darrenbroed of bultbroed is? Dan is het allebei waar want dat is hetzelfde. Omdat werkstercellen te klein zijn voor een dar komt er een bult op.

Groet Harry
Plaats reactie