kastweegschaal

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

kastweegschaal

Bericht door PJThomas » zo 22 jan 2012, 18:13

Om het gewichtsverloop van mijn kasten in de winter te kunnen registreren heb ik van een digitale
personenweegschaal een kastweegschaal gemaakt, zie foto.

Onderstaand de scores tot 21 januari. Bedoeling is wekelijks te meten maar dat is een paar keer niet gelukt.
Enige opmerkingen bij de cijfers:
- Kasten 1, 3 en 5 bestaan uit twee broedkamers, leeg gewicht 21 kg
- Vegers 1 en 2 bestaan uit een BK en een HK, leeg gewicht 20 kg.
- Leeg gewicht is inclusief ramen en kunstraat.
- Tussen 17 augustus en 3 september is op de heide gevlogen
- Tussen 11 en 17 december is er een gewichtstoename...enige verklaring is de vele regenbuien in die week. Vraag is wel wat het vocht vast houdt: red cedarhout of stuifmeel/honing...
- Volken zijn Hollandse bijen.

Graag verneem van ervaren collega's of voldoende gevoerd is, rekening houdend met de bijen, stuifmeel etc.

Wordt vervolgd....

Groet, Thomas

Mocht iemand zelf aan de slag willen:
De weegschaal welke ik heb omgebouwd is de Soehnle weegschaal Pino (Nu in de aanbieding voor 16.99 euro bij Blokker...)
De Pino weegschaal van Soehnle weegt u gewicht tot op 100 gram nauwkeurig en gaat tot een maximum van 150 kg. 5 jaar garantie.
Enig nadeel is dat de weegschaal na 4 seconden stopt met meten, als er geen gewichtsverandering is. Dat is wel het geval als de sensors
aan een kant onder kast zijn geplaatst en de andere kant wordt opgetild om de andere sensors te plaatsen. Derhalve is het niet zo'n probleem.

Voor statistici onder ons had ik de spreadsheet willen toevoegen, maar dat staat de website niet toe. Geinteresseerden kunnen een email sturen.
Bijlagen
Bijenkasten_gewicht.jpg
KastWeegschaal.jpg

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kastweegschaal

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 22 jan 2012, 22:34

Hallo Thomas,

wat een geweldig initiatief! Aan dit soort tabellen heeft een imker iets. Mijn complimenten.
Wellicht nog een suggestie: voeg nog een laatste kolom toe met daarin de gemiddelde temperatuur van die week en het weertype. Kan heel kort zijn, iets van 5oC, veel regen, of -2oC sneeuw, of i.d. Het weer heeft immers grote invloed op het voergebruik en later weet je het niet meer precies.

Maar nogmaals: geweldig goed van je.

Groet,
Els

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: kastweegschaal

Bericht door PJThomas » ma 23 jan 2012, 21:21

Hallo Els,

Het ligt in de bedoeling dat nog toe te voegen. Bij KNMI of een dergelijke club moeten de cijfers te vinden zijn maar daar moet ik nog induiken.
Vooral de gem. weektemperatuur voor deze regio is van belang.
Het zou ook interessant zijn nog een paar winterse weken te krijgen om te zien wat het voedselverbruik dan is.

Groet, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kastweegschaal

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 jan 2012, 23:35

Vind het een geweldig idee!

Om even terug te komen van je opmerking:
- Tussen 11 en 17 december is er een gewichtstoename...enige verklaring is de vele regenbuien in die week.
Vraag is wel wat het vocht vast houdt: redcederhout of stuifmeel/honing...


In een ver verleden tussen 1910 en 1930 zijn weegschaal proeven genomen.
De kast die daarvoor werd gebruikt stond of in een bijen stal of er werd een huisje om heen gebouwd.

http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=4264 Hier staan een paar foto's uit het jaargang van april 1916

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?opti ... &Itemid=86 vereniging voor weerkunde en klimatologie

link aanklikken en je krijgt een lijst van leden die hun eigen website hebben met gegevens die jij nog nodig hebt.
!Hans.

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: kastweegschaal

Bericht door Ronnie76 » di 24 jan 2012, 07:52

Hans, grappig stukje dat uit 1915;
De maanden Oct., Nov. en Dec. geven geen bijzonders te melden. Wel is 't voedselverbuik vooral niet minder dan andere jaren, doch 't weder is over 't algemeen zoo zacht geweest, dat de bijen verschillende dagen vlogen als in den zomer.
Ook de bijen in den waarnemingstok speelden lustig mee, een bewijs, dat ze zich reeds goed aan haar woonplaats gewend hebben.
En ik al die tijd maar denken (als frisse jonge imker) dat het vliegen in de winter puur iets is van vandaag de dag met de klimaatverandering.

Degroeneimkerij
Berichten: 6
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 23:37
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Re: kastweegschaal

Bericht door Degroeneimkerij » zo 13 mei 2018, 19:27

Hoi Thomas,

Ik ben erg geïnteresseerd om dit ook in elkaar te knutselen. Maar heb wat vragen. Heb je de weegplaat verwijderd en zijn het nu Lisse onderdelen welke hè op twee houten plaatjes hebt gemonteerd? Zie ik nog een glasplaat of niet? Zat deze bedrading al in de weegschaal of heb je die zelf gemaakt?
Hoe kun je aflezen als de gewichtsaanduidibg ook onder de kast zit?

Dank John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten