Maak je vliegers op tijd!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Maak je vliegers op tijd!

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 mei 2018, 09:05

Laat ik voorop stellen dat ik imker met met eigen streekras bijen , het is al vele jaren geleden dat ik wat raskoninginnen er tussen had staan .

Hier is voorlopig de dracht afgelopen en gaan inderdaad de koninginnen er uit , hetzij een vlieger / veger of gewoon verwijderen . .
Meestal vegers zodat deze onder glas voor de bestuiving gebruikt kunnen worden .
Lindebomen staan er enkele in het dorp waar al de volken op foerageren maar door de vele volken is de spoeling maar dunnetjes , ook staan er een dijk vol maar is veel te droog en heb ik nog nooit één bij op gezien .
voor de dichtstbijzijnde acacia moeten de bijen een dorp verder zijn .

Ik maak deze zo mogelijk voordat de volken in zwermstemming zijn . Zoals Ad al schrijft gaat dat ook wat later maar dan moet je éérst de doppen breken . Het gevaar bestaat dat er ergens een ( speel/moer) dopje staat met een larfje er in welke je over het hoofd ziet , en er net een zwerm vertrokken is wanneer je doppen wilt gaan breken .

Om wel iets aan selectie te doen laat ik bij de wat mindere volken bij het doppen breken een koningin uit de betere volken inlopen .


Jaap v P

James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Maak je vliegers op tijd!

Bericht door James » vr 18 mei 2018, 00:32

A.A. Staals schreef:
Een vlieger maak je alleen bij goede dracht. Voer geef je zo wie zo mee, want de honingkamer gaat/blijft op de vlieger. Een veger moet je wel altijd voeren, ook al geef je voer mee.

ad staals
Kun je uitleggen waarom je dat doet?

frank degenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 13:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Maak je vliegers op tijd!

Bericht door frank degenaar » vr 18 mei 2018, 12:37

Ervan uitgaande dat de linde over 2 weken zal bloeien, is het dan nu nog te
vroeg om een vlieger te maken om van de lindedracht optimaal te profiteren? Of is het nu het goede tijdstip?
Zijn de afgevlogen vliegbijen over 2 wk en verder gedurende de lindedracht nog voldoende capabel?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten