Vloeken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mitra

Vloeken?

Bericht door Mitra » do 14 jun 2018, 10:28

Even vloeken in de kerk....

Nu lees en hoor ik op het magische internet /youtube technieken die afwijken van het gangbare.
Enkele punten die mij opvallen (let op ik moet nog beginnen aan de basisopleiding)

Er zij imkers die:
- de onderzijde van de kast geheel "luchtdicht" afdichten, het voordeel zou zijn dat de bijen in de winterperiode warmer zitten en hierdoor minder voer gebruiken. (dus geen bodem van gaas!/ varroaplank)
- geen varroa bestrijding uitvoeren, de volkeren die overleven die zullen wel wat goed doen en is bestrijding niet nodig.
- In plaats van 5,3 mm raten gebruiken die 4,9 mm groot zijn, de bijen worden kleiner en zijn gezonder.
-


Ik ben mij nog aan het oriënteren, sommige uitleg wat word verteld op de diverse fora zou ik kunnen aannemen omdat het logisch klinkt, maar aangezien ik geen ervaring heb, graag jullie mening over de bovenstaande items, hoe denken jullie hierover?


Alvast bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vloeken?

Bericht door Hans van der Post. » do 14 jun 2018, 10:45

Nou "vloeken" nee! Een zwerm gaat nooit in een tochtige ruimte zitten als ze de kans krijgen "metselen" dit dicht. :)
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vloeken?

Bericht door ErikS » do 14 jun 2018, 11:07

1. bijen die de keuze hebben kiezen een kast die dicht is. belangrijk is voldoende ventilatie. in het algemeen kunnen bijen beter tegen kou dan tegen een hoge luchtvochtigheid. Ik heb kasten met schuif maar onder dicht en zeer goede resultaten. Ook belangrijk als het heel warm is, dan houdt de dichte bodem de warmte buiten. De bijen houden de kast op 37 graden.
2. levensgevaarlijk, zeker voor een beginnende imker. de varroa besmetting altijd goed monitoren en indien nodig meteen bestrijden. wel volken die een hoge varroa besmetting hebben critisch bekijken en bij voorkeur niet van natelen.
3. er zijn aanwijzingen dat het een verbetering geeft maar ben zelf geen voorstander. op normale raat gedijen bijen prima mits je een aantal regels in acht neemt.

grtz

erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vloeken?

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 jun 2018, 12:05

Mitra schreef:
Er zij imkers die:
- de onderzijde van de kast geheel "luchtdicht" afdichten, het voordeel zou zijn dat de bijen in de winterperiode warmer zitten en hierdoor minder voer gebruiken. (dus geen bodem van gaas!/ varroaplank)
s


Deze aanhef vind ik persoonlijk niet nodig , gebrek aan woorden . ! maar dit terzijde .

Ik denk dat je je eerst wat beter in kan lezen ...
Je moet namelijk weten dat vóór de intrede van de varroa ( tot half de jaren tachtig van de vorige eeuw ) een open bodem uit den boze was , zelfs een vliegopening van slechts een cm of 15 breed en 7 mm hoog ,,,dat was alles . . De varroalade is ontwikkeld om een diagnose van de varroa vast te kunnen stellen .. Zelf imker ik met nog behoorlijk aantal volken tot volle tevredenheid zonder varroalade , wel een breede vliegopening .

Jaap v P

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vloeken?

Bericht door gijs.v » vr 15 jun 2018, 06:53

Mitra schreef: ...probeer het kaf van het koren te scheiden om zo goed mogelijk te kunnen imkeren, straks na de opleiding.
In onze diversiteit proberen we allemaal zo goed mogelijk te imkeren, mijnsinziens. Dat is het mooie als je met andere imkers spreekt en discussieert, dan kunnen de emoties nog wel een oplopen. Dat komt door de passie. We hebben allemaal een gelijk doel voor ogen, maar wel met verschillende ideeën en inzichten.

Ik imker nog niet zo lang en probeer ook het kaf te scheiden van het koren. Het blijkt alleen niet zo zwart wit te zijn.

Gewoon beginnen is het beste. Niet te lang nadenken maar ondervinden. Durf op je bek te gaan en te veranderen. Met open mind erin en je verbazen over deze fascinerende dieren.

Gr. Gijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten