Hulp gevraagd: hommelnest observaties

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Teiltje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 19:19
Imker sinds: niet
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: hommelnest observaties

Bericht door Teiltje » vr 15 jun 2018, 14:26

Bedankt voor de reactie

Ik vind het zelf ook heel leuk, ik overwoog om een hommelkast te kopen of te bouwen, maar dat is niet nodig gebleken ;-) (ik overweeg ook om een imkercursus te doen trouwens, maar meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik denk te kunnen praktiseren)

Ik mag hopen dat er genoeg voedsel in de buurt is voor al die hommels (er komen er immers nog steeds meer bij nog :D )
Ik woon namelijk echt in de stad, er zijn (binnen een straal van ca. 500 meter) geen echt grote groenstroken. Wel wat tuintjes en boomspiegels en wat kleinere stukken openbaar groen, maar dat is vooral gras. (en dan lijkt het mij sterk dat er alleen in mijn woning (rijtjeshuis!) zoveel hommels wonen, open stootvoegen genoeg in de omgeving...dus er moeten nog wel meer kolonies zitten in de buurt)

Ik las in het andere topic (van de link met die hommelkasten) dat het lastig is om aan koninginnen te komen?
Ik heb aardig wat vroege bloeiers in de tuin, ik laat gevallen blad en stengels in de winter voor het grootste gedeelte staan, en een takkenhoop. Ik kom om in de (hommel)koninginnen.... het is in maart echt druk in de tuin... (en dit jaar dus beloond met vier soorten in de tuin!)

Ik neem eigenlijk aan dat ik de hommels niet (structureel) kan bijvoeren? ik lees wel wat over het voeren van enkelingen als die uitgeput zijn, maar niets voor een heel volk. Het zou mij namelijk niet echt verbazen als er in de loop van de zomer toch een voedseltekort gaat ontstaan. en ik wil van mijn tuintje geen hommelkerkhof maken...

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: hommelnest observaties

Bericht door tomer » za 16 jun 2018, 12:43

Bijvoeren kan ja, maar dan enkel door bloemen te zaaien (Phacelia, komkommerkruid, enz). :)
Binnenkort gaan de hommelnesten zowiezo verdwijnen, enkel de nieuwe koninginnen blijven leven. Dus over een voedseltekort in de zomer hoef je je geen zorgen te maken.

Ipep
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 09:31
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: hommelnest observaties

Bericht door Ipep » za 04 aug 2018, 14:59

Zojuist tijdens het maaien met de bosmaaier een hoop opvliegende bijen (althans dat dacht ik). Ik heb even goed gekeken en denk nu dat het akkerhommels zijn. Hierbij vraag ik jullie expertise over wat het nou precies zijn.

Het 'nest' zit op een prima plekje, in een stukje veld naast de oprit aan de waterkant waar riet en bloemen groeien.
Ze zijn nu druk bezig het nest weer dicht te bouwen... Kan ik ze nog helpen met een bloempot of oude dakpan?
Bijlagen
hommel nest 2.jpg

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: hommelnest observaties

Bericht door Matthijs » za 04 aug 2018, 15:15

Rode bontjas, dus inderaad akkerhommels. Zo te zien zit het nest onder de grond. Wellicht in een oud muizennest.

Lekker laten begaan zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten