Tweemoerensysteem in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » za 02 jun 2018, 15:48

(Het spijt me dat ik het interessante onderwerp 'Raathoning in pot' beconcurreer. 't Is duidelijk vechten om de aandacht hier.)

Bijenvrienden!,

Vandaag eindelijk uitgevoerd wat ik al twee of drie jaar van plan was, maar wat er telkens door omstandigheden niet van kwam. Vorig jaar lukte bijvoorbeeld kwam ik er niet aan toe door het ijskoude voorjaar.

Van de Britse imker Phil Chandler heb ik het idee geleend en het werkt als volgt. (Phil Chandler is een Brit en een fanatieke bevorderaar van de lattenkast. Zie http://www.biobees.com)

Bouw een lange lattenkast. Laat het volk groeien en groeien en splits het door er begin mei een vlieger van te maken. De vlieger blijft natuurlijk in dezelfde kast, op dezelfde plaats, maar de broedaflegger ook! Om er nou voor te zorgen dat de bijen in de broedaflegger goed afvliegen op de oude moer, is de vlieger georiënteerd op de vlieggaten aan de korte zijde van de kast, terwijl de broedaflegger zich oriënteert op de vlieggaten aan de lange zijde van de kast, flink ver van elkaar dus. De beide volken worden strikt van elkaar gescheiden door een plank die precies de vorm van de kast heeft.
IMG_6776.JPG
Deze lattenkast is ongeveer 90cm lang. De vlieger heeft de ingang aan de korte zijde en de broedaflegger heeft de ingang aan de lange zijde. Beide volken worden in eerste instantie, totdat de jonge moer aan de leg is, strikt gescheiden door een plank.
Zodra de jonge moer aan de leg is, wat zou moeten samenvallen met het begin van de lindedracht, haal je de scheidingsplank weg. Daarna creëer je enige ruimte tussen vlieger en broedaflegger. Vervolgens ga je de beide volken van elkaar scheiden door middel van moerroosters (Deze zul je helaas zelf moeten maken. Ik heb daarvoor een bevriende meubelmaker met een slijptol losgelaten op wat oude roosters, die ik voor een prikkie kocht op de bijenmarkt van Veenendaal, herinner ik mij.) De moerroosters geef je aan weerszijden smalle vullatjes, zodat de afstand tussen de raat en het rooster correct is.
IMG_6777.JPG
Moerrooster in de lattenkast, op de juiste afstand van de raat gebracht door middel van smalle vullatjes. Je ziet dat het rooster een beetje kiert bij de kastwand. Toch verwacht ik niet dat de moer er tussendoor zal kruipen.
De lege ruimte vul je op met lege latten of uitgebouwde latten. De hoeveelheid laat je vanzelf afhangen van de omvang van de beide volken. Over de volken op de foto's ben ik buitengewoon tevreden, dus in een optimistische bui heb ik gekozen voor vijf latten, drie uitgebouwd, twee leeg (voor de linderaathoning).

Helaas is de zomerdracht op mijn stand niet zo geweldig. Deze kasten staan in de uiterwaarden langs de IJssel, in een appelboomgaard. Daar halen ze heus wel zomerhoning, maar de afstand tot de drachtbronnen is aanzienlijk, dus daarom valt de zomeropbrengst hier meestal tegen. De kasten staan eerlijk gezegd vooral te wachten op de heide.

We zullen zien hoe het afloopt. Ik hoop dat je voor me wil duimen.
IMG_6778.JPG
Vijf latten, ingeklemd tussen moerroosters. Aan de ene kant zit de broedaflegger, aan de andere kant de vlieger. De bedoeling is dus dat de beide volken gezellig gaan samenwerken om de vijf latten uit te bouwen en bomvol honing te slepen.
Groet,

Bart

karlos
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 21:33
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door karlos » di 26 jun 2018, 11:50

En.... Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » di 26 jun 2018, 12:16

Karlos,

Hartelijk dank voor de vraag, want dan voel ik mij eens aangespoord om dit verhaal eindelijk af te maken.

De ervaringen zijn negatief en als ik je vertel wat er gebeurd is, dan zul je zeggen, natuurlijk.

De jonge moer was net aan de leg dus. Ik richtte de kast in zoals hierboven uiteengezet. Een week later ging ik eens kijken, misschien waren het twee weken.

Geen eitjes, jonge moer verdwenen. Oude moer in de andere helft van de kast uiteraard aanwezig. Alle bijen in de kast perfect tevreden. Op het eerste broed van de inmiddels verdwenen jonge moer waren geen doppen aangezet.

Als je dat dan ziet, dan denk je eigenlijk, dat had ik meteen kunnen bedenken. Dit betekent wel dat ik eens een mailtje aan die Phil Chandler ga sturen. Phil, jongen, dit werkt niet!

Misschien het idee van Hennie Kroese maar eens proberen, dus in het voorjaar twee volken in één kast stoppen en die samen op dezelfde manier voorjaarshoning laten halen. In Vlaanderen is de term 'zuigeling' gebruikelijk voor een dergelijk principe, dat alleen andere bedoelingen heeft dan honing halen. Maar als ik je daar meer over kan vertellen, is het mei 2019.

Dank voor de aandacht en weer wat geleerd!

Groet,

Bart

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door EstherB » di 26 jun 2018, 15:57

Mag ik vragen wat precies het beoogde doel was? Ik begrijp van het verhaal Kroese dat hij niet een moer verloren wilde laten gaan, maar dat lijkt me hier niet de beweegreden?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » di 26 jun 2018, 17:03

Esther,

De reden was hier: honing halen. Je laat twee volken samen één honingruimte vullen. De verwachting is natuurlijk dat dat beter lukt dan dat je dat met één volk probeert.

Groet,

Bart

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Tweemoerensysteem in de lattenkast

Bericht door EstherB » di 26 jun 2018, 17:22

Bart de Coo schreef:Esther,

De reden was hier: honing halen. Je laat twee volken samen één honingruimte vullen. De verwachting is natuurlijk dat dat beter lukt dan dat je dat met één volk probeert.

Groet,

Bart
duidelijk, bedankt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten