Goedenavond!
Vanmorgen rond 8.30 uur kreeg ik een appje van de mensen bij wie ik de bijen heb staan.
Ze hadden een dertigtal bijen gevonden die binnenshuis op de vloer aan het rondwandelen waren. Ze waren nogal suf en zijn uiteindelijk ook doodgegaan. Er zat ook een hommel tussen.
Vanavond de kast geopend en ik werd bijna meteen aangevallen. Ik zag wel belegde doppen zitten en larven in beginstadium. Eitjes kon ik zo snel niet vinden ivm aanvallende bijen. Vorige week woensdag wel eitjes gezien, dus dat verklaard de larven.
Ik had vorige week woensdag 1,5 liter suikersiroop gevoerd en nu ook weer 2 liter. Er is weinig dracht hier. Na een vluchtige blik de kast snel dichtgedaan, maar een uur nadat ik de kast had gesloten kwamen ze nog achter me aan!
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Zijn ze alleen narrig vanwege te weinig voer of kan er ook iets anders aan de hand zijn?
Alvast bedankt!
Suffe bijen binnenshuis
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2017
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Suffe bijen binnenshuis
Kan het niet wat simpel zijn: als een deur of raam open staat kunnen bijen, hommels, wespwn en vliegen binnenkomen vaak door een windvlaag.FrederiqueM schreef:Goedenavond!
Vanmorgen rond 8.30 uur kreeg ik een appje van de mensen bij wie ik de bijen heb staan.
Ze hadden een dertigtal bijen gevonden die binnenshuis op de vloer aan het rondwandelen waren. Ze waren nogal suf en zijn uiteindelijk ook doodgegaan. Er zat ook een hommel tussen.
Daarna stuiteren vliegend tegen het raam -ik wil er uit - tot dat hun "tankje" leeg is en gaan dan verder kruipend over de vloer.
!Hans.
-
- Contacteer:
@BuzzLightYear: Normaal is mijn volkje heel zachtaardig. Ook twee raampjes honing afgenomen paar weken geleden zonder pak aan!
Ik weet nu het verschil tussen darrenbroed en zwermcellen en dit waren zeker zwermcellen. Samen met een collega-imker gekeken. Ze zaten onderop en langs het raam en waren al grote ‘doppinda’s’.
Kan ik zo laat in het seizoen nog ingrijpen om het zwermen tegen te gaan? Ik wil niet nu nog de helft van mijn volk kwijtraken. Mij is geleerd: gewoon alle doppen wegbreken elke 7 dagen en volgend seizoen een vlieger of veger maken mocht het weer gebeuren.
Ze staan trouwens op 1 BK en 2 HK’s, zonder moerrooster. De bovenste HK heeft nog 6 sluitblokken en met weinig jonge bijen wordt deze ook niet goed meer uitgebreid (op aanraden van onze leraar hebben we bij overzetten op de tienramer een HK geplaatst voor broed ipv een tweede BK. Dit levert nu, denk ik, wat problemen op ivm uitbreiding volk.
De moer heeft op zich wel voldoende ruimte om te leggen.
Ik wil geen honing meer slingeren, dus vandaar suikerwater.
Er komt wel stuifmeel binnen, maar mondjesmaat (1:10 bijen). Rond het broed zit wel stuifmeel, maar de zijramen zijn helemaal leeg. En er zit heel veel broed in, dus dacht ik bij te moeten voeren (wederom ook op advies van mijn leraar). Ook omdat de bijen binnen zo suf waren en de bijen in de kast zo boos.
@Cees & Hans: Over de bijen binnen: het waren er echt een stuk of 30/40. Zou dan zo’n heel groepje gepakt zijn door de wind?
Bijen komen toch alleen op bloemen af en niet op zoetigheid? Dacht dat alleen gold voor wespen. De mensen bij wie ik de bijen heb staan hebben wel altijd een bak met suikerklontjes op tafel staan.... maar dit lijkt me stug?
Ik weet nu het verschil tussen darrenbroed en zwermcellen en dit waren zeker zwermcellen. Samen met een collega-imker gekeken. Ze zaten onderop en langs het raam en waren al grote ‘doppinda’s’.
Kan ik zo laat in het seizoen nog ingrijpen om het zwermen tegen te gaan? Ik wil niet nu nog de helft van mijn volk kwijtraken. Mij is geleerd: gewoon alle doppen wegbreken elke 7 dagen en volgend seizoen een vlieger of veger maken mocht het weer gebeuren.
Ze staan trouwens op 1 BK en 2 HK’s, zonder moerrooster. De bovenste HK heeft nog 6 sluitblokken en met weinig jonge bijen wordt deze ook niet goed meer uitgebreid (op aanraden van onze leraar hebben we bij overzetten op de tienramer een HK geplaatst voor broed ipv een tweede BK. Dit levert nu, denk ik, wat problemen op ivm uitbreiding volk.
De moer heeft op zich wel voldoende ruimte om te leggen.
Ik wil geen honing meer slingeren, dus vandaar suikerwater.
Er komt wel stuifmeel binnen, maar mondjesmaat (1:10 bijen). Rond het broed zit wel stuifmeel, maar de zijramen zijn helemaal leeg. En er zit heel veel broed in, dus dacht ik bij te moeten voeren (wederom ook op advies van mijn leraar). Ook omdat de bijen binnen zo suf waren en de bijen in de kast zo boos.
@Cees & Hans: Over de bijen binnen: het waren er echt een stuk of 30/40. Zou dan zo’n heel groepje gepakt zijn door de wind?
Bijen komen toch alleen op bloemen af en niet op zoetigheid? Dacht dat alleen gold voor wespen. De mensen bij wie ik de bijen heb staan hebben wel altijd een bak met suikerklontjes op tafel staan.... maar dit lijkt me stug?
Laatst gewijzigd door FrederiqueM op wo 27 jun 2018, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Ze vliegen overigens wel normaal uit en komen dus met beperkt stuifmeel terug.
Ik ga morgen weer kijken als mijn hand het toelaat. Ben helaas gemeen gestoken en een heftige reactie (hand is dubbel zo dik en kan vingers niet bewegen. Is helemaal naar elleboog uitgezakt
)
Ik ga morgen weer kijken als mijn hand het toelaat. Ben helaas gemeen gestoken en een heftige reactie (hand is dubbel zo dik en kan vingers niet bewegen. Is helemaal naar elleboog uitgezakt

-
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie. Zou het ook mogelijk zijn om toch consequent elke 7 dagen de doppen te breken ipv een veger? Of alsnog een extra BK te plaatsen?
Er is weer een handjevol bijen binnen bekand en doodgegaan. Kan het zijn dat dit niet mijn bijen zijn maar misschien van een ‘wilde’ zwerm? En zo ja, hoe kan ik dit vaststellen?
Er is weer een handjevol bijen binnen bekand en doodgegaan. Kan het zijn dat dit niet mijn bijen zijn maar misschien van een ‘wilde’ zwerm? En zo ja, hoe kan ik dit vaststellen?
- harry mouris
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 16
- Contacteer:
Misschien zit er een volk in je huis in een holle ruimte die in verbinding staat met je kamer. Bijen kunnen mogelijk wel je kamer in maar weten niet hoe terug naar het nest te keren. Heb je misschien een open haard? Dan kan er een zwerm in de schoorsteen zitten.