Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » do 09 aug 2018, 14:20

Goede namiddag

Ik heb in tegenstelling tot andere jaren de volken broedloos gezet en dan verdampt met oxaalzuur

Had verwacht dat er zeer veel varroa zouden vallen, maar bitter weinig dode varroa op de plank en dit bij nagenoeg alle kasten

Heb ik iets verkeerd gedaan, of zijn er weinig varroa door de extreem hoge temperaturen deze zomer ?

Enerzijds wel opgelucht, maar begrijp het niet

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Toxiq » do 09 aug 2018, 15:02

Er zijn er meerdere die dat geconstateerd hebben
oa.
viewtopic.php?f=4&t=33427&start=30#p221848

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » do 09 aug 2018, 16:40

Hoi Toxiq

Ok, bedankt hé

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door A.A. Staals » do 09 aug 2018, 17:05

Wat voor aantallen horen bij bitter weinig?

ad staals

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » do 09 aug 2018, 19:43

A.A. Staals schreef:Wat voor aantallen horen bij bitter weinig?

ad staals

Gedurende de drie daaropvolgende dagen telde ik in totaal tussen de 5 en 20 mijten per volk ( broedloze productie volken )

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door tomer » do 09 aug 2018, 23:57

Oxaalzuur verdampen schijnt minder effectief te zijn in de zomer dan vernevelen. Maar er zijn er toch een aantal gevallen blijkbaar.
Mag ik vragen hoe je de volken broedloos gemaakt hebt? Koningin opgesloten en broed laten uitlopen, of broedramen weggenomen? In het laatste geval is het normaal dat er niet veel mijten meer in de volken zitten.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » vr 10 aug 2018, 19:30

In tegenstelling tot vorig jaar -mierenzuur behandeling - had ik de KG verwijderd, 10dagen nadien doppen gebroken en jonge moer ingevoerd
Nadat al het broed was uitgelopen is er verdampt, eerste keer dat ik op deze manier tewerk ga, en zag wel de voordelen ....

In het voorjaar heb ik broedafleggers gemaakt, maar ook bij die broedafleggers was er nauwelijks varroa val na verdamping, al zou men verwachten dat net bij deze volken de val groter zou zijn , vandaar ik het niet meer begreep

De hoge temperaturen zouden daar inderdaad iets mee te maken kunnen hebben, maar alle kasten zijn voorzien van temperatuur controle, niet in de kern van het volk, maar op de dekplank, en de max. temperaturen waren vrij constant , 32 à 33°C en volgens mij normale temperaturen bij aanwezigheid van broed ( ik vond dit makkelijk in het voorjaar, zo wist ik welke kasten met broed zaten en welke broedloos .....)

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Arjan69
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Arjan69 » zo 26 aug 2018, 14:30

Het is inderdaad opvallend hoe weinig mijtenval er is dit jaar. We hebben varroa bestreden na de voorjaarsoogst met oxaalzuur verdampen en nu einde augustus met mierenzuur. Resultaat: nauwelijks (0-10) mijten per volk. Dat is extreem weinig en geeft te denken hoe dat kan.

Heb het bij meerdere collega imkers ook gehoord: zeer weinig mijtenval.
Hoop dat dit goed nieuws betekent en geen indicatie is van resistentie bij de varroa destructor.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door szx2js » ma 27 aug 2018, 10:08

Marcje, het is toch niet zo verwonderlijk dat je weinig mijten ziet vallen? Ik veronderstel dat je de late herfstbehandeling in december ook via sublimeren uitvoert?
Daarmee dood je in een broedloze situatie 96% van de mijten. Carnica-volken zijn zeker broedloos in december.
Stel dat je eind november 100 mijten in je volk hebt zitten, dan blijven er dus maar 4 mijten over.
Stel dat die zich vanaf februari maandelijks verdubbelen, dan heb je in maart 8 mijten, in april 16 mijten en in mei 32 mijten. Dan maak je broedafleggers, waarmee je 60 tot 70% van de mijten weer uit het hoofdvolk haalt. Stel dat het maar 50% is dan ga je weer terug naar 16 mijten.

Dat worden er in juni 32 en in juli 64. Dan ga je een broedstop creëren door de oude moer weg te nemen en je voert een jonge moer in na 10 dagen. Dan duurt het weer 8 + 3 + 4,5 dag voor de mijten weer in kunnen stappen, maar die mijten zijn ondertussen bejaard en sommigen zijn al weer gestorven. In die periode ga je weer sublimeren (de zomerbehandeling)..... en vind je heel weinig mijten. Dat verbaast me niets! Van die 64 leeft misschien nog maar de helft. Zeker is dat je weer 96% doodt. Dus hou je er een handvol over.

Je volken zijn nagenoeg mijtvrij, dankzij jouw zerotolerance beleid. Verstandig? Misschien wel, misschien niet. Ik denk dat de bijen zelf het mijten ruimen moeten leren en de volken via door imkers uitgevoerde selectie op virustolerante volken best enige druk van de mijten kunnen weerstaan.

Uit eigen ervaring weet ik dat de mijten zich deze zomer weer keurig volgens het boekje ontwikkeld hebben. Bij niet of verkeerd behandelde volken vallen er nu 100 mijten per dag.... ze zijn er dus wel degelijk. Daar heeft de mooie zomer slechts een beetje invloed op gehad.

Groet, Ben

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door GerritenMonika » ma 27 aug 2018, 15:27

Hier ook weinig val....behandeld met mierenzuur en gemiddeld maar 5 tot 15 per dag tijdens behandeling soms minder...ik vraag me af of ik wel of niet een 2e behandeling moet doen... :think:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 52 gasten