darren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

darren

Bericht door Primus » vr 10 aug 2018, 16:53

Is er een verschil tussen volken van het Carnica ras en Buckfast wat betreft het langer tolereren van darren. Ik stel dit jaar vast dat bij carnica volken de darren extra vroeg buiten gesmeten zijn. is dit ook zo bij de andere rassen? Sommige jaren zie je half augustus nog volop darren in de volken nu nog maar een enkele. Wat is hier de reden, weinig stuifmeel of geen dracht die te vroeg stopte?

MVG CP

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: darren

Bericht door crunx » vr 10 aug 2018, 22:48

Zal met name met de droogte/ stuifmeel dracht te maken hebben.

Darren produceren kost wel wat eiwit, dus je zult ook al even een terug loop hebben gezien in darrenbroed.
Het gewone broedsnest is ook wat kleiner dan normaliter als ik de mede imkers door het land heen mag geloven.

Lippe

Re: darren

Bericht door Lippe » di 14 aug 2018, 10:51

Mij is bekend dat de darren van de Carnica er eerder zijn in het voorjaar, omdat de Carnica explosiever groeit in het voorjaar. De darren van de Buckfast vliegen langer rond. Als de nectarstroom opdroogt stopt de Carnica met broeden in tegenstelling tot Buckfast. Ook schijnt het dat grote buckfastvolken zelf darren mee overwinteren.
Ik probeer zelf ook niet laat in het jaar nog moeren te laten bevruchten, omdat de kans dan groter is dat mijn Carnicaprinces een buckfastdar tegenkomt.


Overigens heb ik zelf heb ik nog steeds darrenbroed in de volken zitten (Carnica) en ze worden ook nog steeds binnengelaten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: darren

Bericht door Hans van der Post. » di 14 aug 2018, 11:38

Lippe schreef: [................]

Overigens heb ik zelf heb ik nog steeds darrenbroed in de volken zitten (Carnica) en ze worden ook nog steeds binnengelaten.
Hoe oud is de moer? Zitten er veel speeldoppen in het volk? Mijn Carnica F1 volken hebben in de hete week (31) al hun darren de kast uitgezet en het darren broed gesloopt.
Dit zie ik graag! Weet dan zeker dat de moer die in het volk loopt, goed is!
!Hans.

Lippe

Re: darren

Bericht door Lippe » di 14 aug 2018, 12:12

Ik zag het in volken met moeren van 2017. In een enkel volk en een heel klein beetje maar hoor. Een tiental cellen, zeg maar een streepje onderaan een raam. Ik zal van't weekend er op letten of het er nog is.

Is dit dan een teken dat het volk eigenlijk niet goed in harmonie is? Wat zegt dit over de staat van het volk?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: darren

Bericht door Hans van der Post. » do 16 aug 2018, 00:30

Als er nog maar 10 darrencellen te zien zijn is dit om deze tijd normaal.
Maar vind je overal waar darrencellen te vinden zijn en daarin eitjes larven moet je het volk (moer) wantrouwen.
Hopelijk heb je dan een reserve volk.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten