Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Hans van der Post. » di 11 sep 2018, 11:47

Fish, :!: :!: :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » di 11 sep 2018, 12:48

Fish schreef:Waar ik naar toe wel is dit. Imkers zijn goed voor honingbijen. Voor de wilde bijen is er momenteel niemand. Misschien moet er een naam voor worden verzonnen, want wilde bijenhouder kan ook worden opgevat als een rare imker.
Alleen om die reden is het al een goede ontwikkeling dat steeds meer fruittelers voor de bestuiving overstappen op Osmia cornuta en/of Osmia bicornis.
Het draagt bij aan meer biodiversiteit en helpt de wilde bij om uit de schaduw van de honingbij te treden.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door jossmits » di 11 sep 2018, 14:42

Ook dat is niet nieuw, al sinds jaar en dag worden hommels ingezet voor bestuiving. Vooral voor de bestuiving van planten waar bijen minder of niet geschikt zijn.Voor de kweek van die hommels zijn bedrijven groot geworden.
Die bedrijven kopen dan weer stuifmeel van imkers met honingbijen voor de kweek van die hommels


Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 sep 2018, 17:19

Keijmel schreef:[

Alleen om die reden is het al een goede ontwikkeling dat steeds meer fruittelers voor de bestuiving overstappen op Osmia cornuta en/of Osmia bicornis.
.
Heb je een link naar de vaststelling van deze feiten ....Is dat een fruittelersorganisatie ?

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » di 11 sep 2018, 17:20

jossmits schreef:Vooral voor de bestuiving van planten waar bijen minder of niet geschikt zijn.
Typerend hoe jij het als imker over "bijen" hebt terwijl je het eigenlijk over "honingbijen" zou moeten hebben.
Veelzeggend ook vooral :wink:

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door gerard.b.w.vos » di 11 sep 2018, 19:27

Een BIJzonder polariserend onderwerp.

Iedereen heeft wel een punt van gelijk hebben, gezien vanuit zijn eigen referentiekader.
Was het al niet in een ver verleden het verhaal van zeer verstandige imkers dat het niet te veel aan imkers het probleem was,
Maar juist het gebrek aan dracht.
Imkers (uit mijn omgeving) die aanplant in de tuin hadden van doorgefokte gecultiveerde bloemen.
En dan vertelde dat zijn bijen het toch wel elders haalden wat ze nodig hadden.
Als imkers zijn wij niet alleen voor zijn/haar bijen verantwoordelijk, maar ook voor de biodiversiteit in de omgeving daarvan.

Ben je imker/bijenhouder dan ben je verantwoordelijk voor een goede verantwoorde dracht in je eigen omgeving!

Vanavond op NPO2 Brandpunt* 21.00 uur een item met/over bijen.
Benieuwd wat ze daar weer( voor onzin??? ) het geacht kijkers publiek/consument van onze honing gaan voorschotelen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Fish » di 11 sep 2018, 23:36

Hoe ga je te werk dan als "drachtverantwoordelijke"? Op eigen grond kan je kleinschalig wat doen, misschien krijg je wat boeren zover een akkerrand in te zaaien, maar dan? In stedelijke gebieden wordt het sowieso een lastige opgave. Als je (honing)bijen zo'n 2,2km vliegen, praat je over een gebied van 15km2, voor mijzelf valt het gebied waar ik wat kan planten hierbij in het niets, het zet geen zoden aan de dijk. Zonder organisatie (gemeente, NBV?) kom je niet zo ver heb ik het idee, althans niet op een wat grotere schaal. Graag hoor ik hier andere ideeën over.

Ik heb wel eens gekeken naar zaken als het bijenlint van de bijenstichting, idylles van de vlinderstichting en dergelijke, maar dit lijken mij for-profit organisaties die duur zaad verkopen. Ooit zijn we een bijvriendelijke gemeente geweest, waar we als gemeente een bordje voor kregen waar je na het eerste jaar fors voor moest betalen. En verder deed het niet zoveel eigenlijk om een bijvriendelijke gemeente te zijn, ja ik geloof dat er twee appelbomen zijn geplant ergens.

Om zelf eens wat te proberen heb ik wat drachtplanten aan buurtbewoners proberen te slijten, maar mensen willen gewoon geen stekers in de tuin. Zaadmengsels voor bijenbloemen blijven om dezelfde reden liggen bij de bouwmarkt, vlindermix lijkt vele malen beter te verkopen. Als iemand een oplossing heeft voor de betegelde achtertuinen, ik hoor het graag.

Kortom, ik denk niet dat er iemand is die het drachtprobleem zal ontkennen, maar is het wel een oplossing om dit aan imkers over te laten? En in hoeverre zal dit puur gericht zijn op de honingbij en honingopbrengst? Er zal toch een betere, structurele oplossing moeten komen.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 12 sep 2018, 08:49

Fish schreef:Om zelf eens wat te proberen heb ik wat drachtplanten aan buurtbewoners proberen te slijten, maar mensen willen gewoon geen stekers in de tuin. Zaadmengsels voor bijenbloemen blijven om dezelfde reden liggen bij de bouwmarkt, vlindermix lijkt vele malen beter te verkopen. Als iemand een oplossing heeft voor de betegelde achtertuinen, ik hoor het graag.
Mijn dochter (9) is lid van Oerrr (natuurmonumenten) en kreeg dit voorjaar een leuk "bijenpakketje" thuisgestuurd.
Er zat o.a. bloemzaad in en een kaartje met daarop de instructies om "zaadbommen" te maken.
De bedoeling was dat zoveel mogelijk kinderen, met dit zaad, klei en zand, "zaadbommen" maakten om deze overal in de stad, polder en natuur neer te gooien.
De bedoeling was natuurlijk dat er op allerlei plaatsen zoveel mogelijk wilde bloemen zouden opkomen.
Ook zat er in dit bijenpakket een kaartje met daarop de instructies om zelf een bijenhotel te maken; mijn dochter en ik hebben vervolgens samen een prachtig bijenhotel gemaakt en in de tuin gehangen. Op dit moment zit zo'n 40% van alle holtes dichtgemetseld.
Kortom; dit zijn geweldige initiatieven waar er veel meer van zouden moeten zijn.
Ik denk aan scholen en scoutingverenigingen bijvoorbeeld, laten we bij de jeugd beginnen, zij hebben de toekomst.
Fish schreef: ik denk niet dat er iemand is die het drachtprobleem zal ontkennen, maar is het wel een oplossing om dit aan imkers over te laten?
Nee, dat denk ik niet, maar imkers moeten wel hun verantwoordelijkheid nemen.
Wetende dat er een drachtprobleem is toch blijven inzetten op meer imkers en dus meer honingbijen is gewoon geen goed idee.
Laten we eerst de oorzaak van het probleem aanpakken en zorgen voor meer biodiversiteit, bloemen en nestgelegenheid.
Daarvoor hebben we elkaar hard genoeg nodig.

Gr, Keijmel

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2018, 09:44

Keijmel schreef:[
Er zat o.a. bloemzaad in en een kaartje met daarop de instructies om "zaadbommen" te maken.
De bedoeling was dat zoveel mogelijk kinderen, met dit zaad, klei en zand, "zaadbommen" maakten om deze overal in de stad, polder en natuur neer te gooien.


Gr, Keijmel
Om op deze manier andermans eigendommen met zaad wat de eigenaar niet wit ...te verpesten .....


Volgens mij een strafbaar feit .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2018, 09:48

gerard.b.w.vos schreef: Benieuwd wat ze daar weer( voor onzin??? ) het geacht kijkers publiek/consument van onze honing gaan voorschotelen.
Ik vind de reactie's maar magertjes ...

Wanneer ik het goed begrepen heb is Bio aan de genen van de honingbij aan het sleutelen ...Moeten wij daarheen ??

Wanneer men dat bij zaden doet ....staat heel de imkerij op zijn kop . !! ( Zie de discussie over mais )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten