2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Kroese » do 20 sep 2018, 16:49

Ik had mijn sterke pleegvolken nog op dubbele (DuHoKa) broedbakken staan gescheiden een 2 vliegopening met een koninginnen rooster er in.
De beide bakken zaten nog bomvol met bijen, de heide ging niet door dit jaar.
De OK's zaten met alle broed in de bovenbak, het broed in de onderbak was uitgelopen.

Op 4 september heb ik 1 raam open broed in het midden in de onderbak gehangen.
Op 13 september was dus na 9 dagen het broed in dat raam gesloten.
Op die 13e september heb ik van 10 sterke volken de bovenbak op de bodem geplaatst. Die bovenbak zat al ruim voldoende in het voer. Ik heb een aantal ramen met bijen afgeslagen op oude onderbak met dat raam gesloten broed.
Dit omdat een aantal vliegbijen toch weer die oude moer gaat opzoeken.
Daarna heb ik een vel plastic op de onderbak met de oude moer gelegd.
Hierop de 2e vliegopening weer terug gezet. Er waren veel vliegbijen gewend op die boven opening, omdat de moer toen boven zat.
De bovenbak was dus door het plastic ineens hopeloos moerloos geworden. Ik heb direct een EWK met een bevruchte moer van de laatste serie er plat opgelegd, gescheiden door een stukje krant.
een smal randje erop om de dikte van de EWK even op te vangen, dekplank erop met een voerbakje.
3 dagen erna heb ik de EWK's er af gehaald. Bij 2 van de 10 hadden ze redcellen aangezet op het platliggende broed van de EWK. Die waren dus mislukt. Maar ik had nog wat reserve, 2 nieuwe moeren in een NICOT ingevoerd.

Vandaag 20 september alle moeren gezien, + larven
2 bovenbakken heb ik nog een raam BRIAS van de oude moer uit de onderbak gegeven, plus een aantal ramen van die oude moer afgeslagen in de bovenbak die 2 boven volken zaten wat mager in de bijen, toch weer veel naar beneden afgevlogen.
allle anderen nemen nog steeds 2 liter voer per dag op.
Dus een geslaagde actie kan ik wel zeggen.
In het voorjaar breng ik ze gewoon dubbel naar de fruit, zonder het plastic er tussen, maar wel een moer rooster er tussen.
Dat is me dit jaar ook goed gelukt bij 4 volken met dubbele moeren.

Een voordeel is dat ik in het voorjaar de oude (gele = 2017) moeren er gewoon onderuit kan halen, en de Rode (2018) moeren het hele volk kunnen overnemen.

Wel veel werk, maar ik heb nu genoeg tijd....... :dance:

https://youtu.be/0VJM3Y0eRgI

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Alex Mönch » do 20 sep 2018, 23:33

Hoi Hennie,hoe was de volkssterkte van de 4 volken met dubbele moeren ?Loopt dat niet uit de hand ?
Ik vraag dit omdat ik met 1 moer per Dadant al een toren met honingkamers erop moet zetten om alleen al de bijen te huisvesten . :D

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Kroese » do 20 sep 2018, 23:45

Alex Mönch schreef:Hoi Hennie,hoe was de volkssterkte van de 4 volken met dubbele moeren ?Loopt dat niet uit de hand ?
Ik vraag dit omdat ik met 1 moer per Dadant al een toren met honingkamers erop moet zetten om alleen al de bijen te huisvesten . :D
Dat is in het voorjaar ook aardig volgelopen, na de fruit zaten die 2 DuHoKa bakken ook vol met bijen.
Ik heb ze nog een tijd laten zitten, en HK's opgezet die de bijen van de beide moeren dus konden gebruiken / vullen.
Maar op een gegeven moment heb ik bij die volken de bovenste moer eruit gehaald, om dat ik die volken als pleegvolk nodig had.
Ik heb toen die bovenmoer met 2 ramen broed en bijen in een 6Ramer DuHoKa gehangen.
Ik had toen in de boven bak nog veel jong open broed over, waar ik toen gelijk een lat met 1 daags aangeblazen dopjes heb gehangen.
Ze gingen als een speer met die dopjes. Na 5 dagen de gesloten doppen weer in de stoof gehangen, en daarna geen redcel neiging gezien, omdat er onder het rooster die andere moer met haar feromonen nog aanwezig was.

Is me erg goed bevallen, omdat ik na de fruit snel sterke pleegvolken heb om de teelt mee te starten....

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Alex Mönch » vr 21 sep 2018, 15:58

ok :D

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Kroese » do 11 apr 2019, 12:42

Vorige week heb ik van de dubbele volken bij een paar het scheidende plastic wegehaald, zodat de bijen verenigden.
De moeren blijven gescheiden door het K Rooster in de 2e vlieguitlaat, en leggen gewoon door en verwarmen elkaar. Die broedbak delen zitten boven en onder op 5-7 DuHoKa ramen gemiddeld.
Eind Mei haal ik er 1 moer met genoeg bijen uit, en heb ik gelijk boven het rooster een aantal ramen met open broed, zodat ik die gelijk als pleegvolk kan inzetten voor de doppen teelt.

4 andere Volken die dubbel waren gezet(zoals in de eerste bijdrage beshreven, zie ook de youtube) heb ik de 2e uitlaat weggehaald, een dekplank en een dak op de bodembak gelegd.
De bovenbak heb ik een eigen bodem gegeven, en op het dak van het ondervolk gezet.
Dit omdat zowel de onder als de bovenbak van kant tot kant vol met bijen zaten.
De boven kasten heb ik bak kunstraat opgezet, en zijn vorige week naar de peren vertrokken.
De onderbakken gaan komende week naar de appels. Zo heb ik in het najaar van deze grote volken 2 volken gemaakt die ieder zelfstandig sterk de winter zijn uitgekomen.

Ik doe dit nu een paar jaar, en ben er erg tevreden over. :D :D
Het is wat lastiger om de onderbak suikerwater te geven voor het inwinteren, maar daar heb ik wel oplossingen voor gevonden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Kroese » wo 01 mei 2019, 12:14

Voor dat de volken naar de fruit gingen heb ik 8 volken dubbel gezet, dus 2e uitlaat met in de Bk daarop een 6aams DuHoKa volk gehangen.
Dus 2 koninginnen, gescheiden door een koniginnenrooster.

Gisteren 30 April heb ik ondanks dat het fris was de fruit volken nagekeken.
Dit omdat ze ondanks de korte bestuivingsperiode redelijk op gewicht terug kwamen.
Ik heb ze de dag na terugkomst bakken gegeven, zodat ze de broedkamers een beetje konden uitruimen.

Alle dubbele moeren waren er nog, en hadden veel broed gezet.
slechts 2 zware volken hadden wat beginnende Zwermdopjes met eitjes en kleine larfjes er in. Die heb ik weg geplukt.

rond 20 Mei ga ik de 2e moer uit de kasten halen, en doe die met een schudzwerm op maat in een 6Ramer met standaard BK ramen.
Ze krijgen dan gelijk een oxaal sproei behandeling. Een paar weken daarna zitten ze vol BRIAS en zijn ze evt voor de verkoop.

De volken waar die 2e moeren uit zijn gekomen zijn dan sterk met veel open broed, en gaan dan voor de doppen teelt gebruikt worden.

Ik wil hiermee alleen maar aantonen dat de dubbele moeren het gewoon overleven, en gescheiden door een rooster gewoon doorgaan.
De bijen hebben allemaal de zelfde geur, en brengen de honing gewoon naar de bovenop staande honingkamers.

Het feest is weer volop begonnen... :be1: :be1:
2e vliegopening.jpg
Laatst gewijzigd door Kroese op wo 01 mei 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een vel plastic

Bericht door Kroese » wo 01 mei 2019, 12:24

Een ander voordeel voor mij is, dat ik eind Maart de sterkere 6Ramers in 10Ramers overhang.
De mindere 6Ramers zet ik dan dubbel op de warmte van een ondervolk met die 2e uitlaat er tussen.
Ik heb dan het schap waar mijn 6Ramers in de winter staan weer leeg voor de komende schudzwermen die ik in Juli weer maak met jonge moeren.
Zo heb ik dan alleen maar sterke volken over voor de teelt, die kleinere eenheden heb ik niets aan.
En mijn 6Ramer materiaal is dan weer leeg voor de volgende generatie.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2 volken op elkaar gescheiden door een ROOSTER

Bericht door Kroese » vr 17 mei 2019, 12:21

Kroese schreef: rond 20 Mei ga ik de 2e moer uit de kasten halen, en doe die met een schudzwerm op maat in een 6Ramer met standaard BK ramen.
Ze krijgen dan gelijk een oxaal sproei behandeling. Een paar weken daarna zitten ze vol BRIAS en zijn ze evt voor de verkoop.
Afgelopen Maandag 13 Mei, heb ik van meerdere volken de 2e moer er uitgehaald, en met schudzwerm bijen op uitgebouwde ramen in een 6Ramer gedaan, en mee naar huis genomen.
Van de grote kast heb ik het K.rooster tussen de beide BK's weggenomen, zodat de bijen in de onderbak zich minder moerloos voelen, omdat er in de bovenbak nog een goede moer zit.
De volken zitten bomvol broed, en er is geen zwermneiging.
De zelfde avond heb ik deze grote kasten ook naar huis gebracht, om te gaan dienen als sterke pleegvolken voor de doppen teelt.

Voor mij een goed werkend systeem, omdat ik meer heb aan grote volken dan aan 2 kleinere die er individueel nog een tijdje over zouden doen om een honingvolk te worden.
Op deze manier houd ik wel alle goede moeren in leven, en die afgenomen moeren beginnen schoon weer in een 6Ramer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten