Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » za 29 sep 2018, 11:11

Jaap v.Popering schreef:
Daar heb je gelijk in ....Over de bijen of het nu honingbijen zijn of solitaire bijen .....betrouwbare cijfers zijn er niet !

En zouden er cijfers zijn ........is het enkele honderden meters verder weer anders .
Alleen op landelijke schaal zijn er duidelijk patronen (daarmee is de nieuwe Rode Lijst bepaald). Er zijn dus wel betrouwbare cijfers. Maar op gedetailleerder schaalniveau is er slechts hier en daar wat cijfermateriaal. Veel kenners van de wilde bijenfauna zijn er niet, vandaar.

tom245
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 10:33
Contacteer:

Red de bij, wordt geen imker

Bericht door tom245 » za 29 sep 2018, 11:22

Fish schreef:
... ... ...
Wel zie ik een lichtpuntje, en dat is registratie. Ik vermoed dat deze verplichting er aan zit te komen vanuit de EU. Heus heeft dit ook negatieve kanten (voor iedere zwerm de registratie aanpassen?), maar als er glashard op papier staat dat er veel kasten in een gebied staan dan kan er misschien actie worden ondernomen, van bovenaf. Maar dat zal wel weer een paar jaar duren.
Hier in Engeland is er een registratiesysteem via de National Bee Unit. Op het moment is het nog op vrijwillige basis. De NBU is een overheidsorgaan en verbonden aan DEFRA (Engelse ministerie van landbouw) en niet een vereniging. De BBKA is de Engelse NBV en staat hier dus los van.

De data van de NBU registratie wordt gebruikt in onderzoek. Zo brengen ze al jaren de volkdichtheid in kaart, maar ook de hoeveelheid voedsel in een bepaald gebied. Als er een uitbraak is van EVB of AVB krijgen geregistreerde imkers in dat gebied automatisch een waarschuwing en waarschijnlijk ook een verzoek van de regional bee inspector om langs te komen en je kasten te controleren. Als er vuilbroed wordt geconstateerd is de kans groot dat de inspecteur opdracht geeft om een kuil te graven en de kast per direct te verbranden.

Kijk eens rond op de website http://www.nationalbeeunit.com


Sent from my iPhone using Tapatalk

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » za 29 sep 2018, 11:36

Dank voor het delen, leuk om eens te horen hoe het er in Engeland aan toe gaat. Daar heb ik nog niet veel over gehoord. Hoe ervaren imkers het registratiesysteem? Klinkt alsof de Engelsen ons een stapje voor zijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 sep 2018, 11:40

imker Marinus schreef:[

Alleen op landelijke schaal zijn er duidelijk patronen (daarmee is de nieuwe Rode Lijst bepaald)..
Over schaarste gesproken en ik lees daar nergens iets over .

Volgens mij is er nergens bekend dat ( toen ik nog aan bestrijding van insectenoverlast . ) Op het eiland Tholen deed .....Vele keren op heb moeten draven om solitaire bijen in ...tuintjes ( in de grond genesteld ) met duizenden in schuurtjes zo dat de kinderen er niet meer binnen durfden te gaan ....in de holle steen genesteld .. ....Zo veel zitten er hier op het eiland en dan binnen de bebouwde com . .

Ik bedoel hiermee , .....Voldoende nestgelegenheid ....en ....voldoende dracht .....Krijg je een overvloed aan bijen .
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op za 29 sep 2018, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door maartenkleijne » za 29 sep 2018, 11:42

Inderdaad leuk om kennis van te nemen, bedankt.
En het betekent niet dat ze in Engeland beter cijfers hebben dan wij hier wamt het is strikt vrijwillig, en ook als het verplicht wordt blijven er zat imkers over met een aar ongeregistreerde volken in de achtertuin, net als hier....
gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door tomer » za 29 sep 2018, 13:23

Hier in België is men sinds 2006 verplicht om zich bij het FAVV te registreren als bijenhouder (gratis).
Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich niet registreren, maar bij een uitbraak van bvb Amerikaans vuilbroed kan je dan zelf opdraaien voor de ruimingskosten. Als je geregistreerd bent hoef je niets te betalen en krijg je een compensatie van 100 euro (?) per vernietigde kast.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 30 sep 2018, 09:06

Jaap v.Popering: "Ik bedoel hiermee , .....Voldoende nestgelegenheid ....en ....voldoende dracht .....Krijg je een overvloed aan bijen ."

Zo simpel is het uiteindelijk ook, Jaap.
Toch doen we met z'n allen al tientallen jaren precies het tegenovergestelde.
Steeds minder dracht door bebouwing, steeds minder biodiversiteit door grootschalige landbouw (monoteelt) en intensief gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen en dus steeds minder bijen door de ontstane voedselschaarste.
Logischerwijs ontstaat er voedselconcurrentie tussen de resterende bijen om de resterende bloemen en logischerwijs zijn het de wilde bijen die (uiteindelijk) aan het kortste einde trekken.
Immers: waar honingbijen hulp krijgen van de mens (imkers) staan wilde bijen er alleen voor.

Hoewel het wel op de politieke agenda staat wordt er nog veel te weinig gedaan om het tij te keren.
Toch maar op de Partij voor de Dieren stemmen de volgende keer :wink:

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » zo 30 sep 2018, 09:37

Ik dacht al, nu zal er wel een stemadvies komen.

De partij van de dode dieren dus. Duizenden grote hoefdieren in de OVP laten verhongeren, omdat er niet beheerd mocht worden. Nu op de achterste poten staan nu het moet!
De biodiversiteit vertrapt door de grote hoefdieren. Een echt dood landschap. Daar staat de PVDD voor.

Als je de richtlijnen van deze partij aanhangt, prima. Maar dan moet je de "wilde bijen ook niet "helpen". Laat dan de natuur haar gang gaan. Zoals die partij zo graag wil.
https://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg

Ik bedank feestelijk voor deze partij.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » zo 30 sep 2018, 10:21

Nyckle: "De biodiversiteit vertrapt door de grote hoefdieren."

Nog maar een keer, Nyckle: die grote grazers zorgen juist voor meer biodiversiteit!
Doordat zij het land begrazen en de begroeiing dus kort houden krijgen allerlei kruidachtige (bloeiende!) planten een kans.

Op de Oostvaardersplassen is het één en ander uit de hand gelopen doordat er op een gegeven moment veel teveel grote grazers rondliepen.
En omdat het "gemaakte natuur" betreft is menselijk ingrijpen soms noodzakelijk.
Alles z'n natuurlijke gang laten gaan is een mooi streven maar (zeker in Nederland) niet altijd haalbaar helaas...

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » zo 30 sep 2018, 10:42

Keijmel schreef:Nyckle: "De biodiversiteit vertrapt door de grote hoefdieren."

Nog maar een keer, Nyckle: die grote grazers zorgen juist voor meer biodiversiteit!
Doordat zij het land begrazen en de begroeiing dus kort houden krijgen allerlei kruidachtige (bloeiende!) planten een kans.
Ik zou je niet willen adviseren om 50 paarden en koeien in je boomgaard te zetten. Niks er aan doen hoor! Moet jij zien wat voor bloemetjes en bijtjes er over blijven. En ik denk dat je fruitbomen er ook aan gaan.
Prachtige biodiversiteit krijg je dan! :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten