Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 03 okt 2018, 14:40

szx2js schreef:Jos, in 1985 stonden er circa 110.000 bijenvolken in Nederland, nu nog 70.000. De insectenmassa is in diezelfde periode met mogelijk de helft afgenomen.
Voor mij is er maar 1 conclusie mogelijk: het gaat gewoon slecht met de meeste insecten en dus ook met de insecten etende vogels. De oorzaak voor de afnemende hoeveelheid insecten ligt dus zeker niet bij de eveneens sterk verminderde aantallen bijenvolken.

Daar waar honingbijen het goed doen, zullen in de regel de andere stuifmeel- en/of nectar etende insecten het ook goed doen en andersom.
Groet, Ben
Die conclusie is wat te kort door de bocht. Voor de afname van het aantal bijenvolken is een duidelijke oorzaak: verminderde interesse. Voor wilde bijen ligt het anders. Concurrentie met honingbijen speelt wel degelijk als oorzaak voor de achteruitgang van wilde bijensoorten. Het is echter niet de belangrijkste oorzaak. Als imkers kunnen we de wilde bijen al wat helpen door in het voorjaar niet met veel kasten bij de wilg te gaan staan, zodat de hommels wat minder last hebben van concurrentie. En we kunnen de zeer zeldzame heidehommel helpen door niet al teveel volken in de buurt te plaatsen van die paar heideterreinen waar de soort nog voorkomt. Ik heb wel begrepen dat er imkers zijn die zo flauw zijn om, omdat er nu eenmaal geen toestemming is om op de heide zelf te staan, dan maar op een terreintje te gaan staan waar Staatsbosbeheer geen zeggenschap over heeft. Hommels kunnen echt niet op tegen de efficientie van onze honingbijen.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 03 okt 2018, 14:42

jossmits schreef:Ben,
Mijn opmerking was ook wat prikkelend bedoeld naar degenen die dit onderwerp zijn begonnen. Ik krijg net de productiecijfers van honing in Frankrijk. Die is in 2017 tov 1995 bijna gehalveerd.

groeten,

Jos
Tja, de Franse situatie ken ik minder goed. Ik kan me voorstellen dat de wilde bijen fauna van Frankrijk minder onder druk staat dan die van Nederland.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 03 okt 2018, 14:51

BuzzLightyear schreef:Gelukkig zijn de meeste imkers imkers omdat zij het gewoon een leuke hobby vinden. Geen idealistisch gedoe.
Ik vind het houden van bijen ook erg leuk. Maar wanneer ik erachter kom dat mijn hobby nadelig kan zijn voor wilde bijen, dan raakt dat mij wel. In z'n algemeenheid vind ik het niet tof iets te doen dat schadelijk is voor de natuur. Toen ik begon met het houden van bijen was ik me niet bewust van het effect van de honingbij op de wilde bijen. Ik kwam erachter doordat ik op een plekje wilde staan van een waterschap maar daar geen toestemming voor kreeg. Omdat ze bang waren voor de wilde bijenfauna (in de duinen van het Westland). Mjn interesse gaat ook verder dan de honingbij alleen. Ik kreeg ook meer interesse in hommels en las daar ook meer over. Dat ik nog bijen houd komt omdat er belangrijkere oorzaken zijn voor de achteruitgang van de wilde bijen dan onze honingbijen. Nu ik zie hoe schaars plekjes raken in mijn omgeving (Westland, Den Haag) en hoeveel kasten er staan, is het wel iets waar ik me meer zorgen om maak.

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Keijmel » wo 03 okt 2018, 19:49

imker Marinus : " Hommels kunnen echt niet op tegen de efficientie van onze honingbijen."

Ik denk dat de hommel de concurrentie met de honingbij best aan zou kunnen als de omstandigheden wat "eerlijker" zouden zijn.
Weinig bloemen en godsgruwelijk veel honingbijen maken het de hommel knap lastig al met al.
Ieder bloemenveldje wordt omsingelt door 27 bijenkasten van imkers die totaal geen boodschap hebben aan het wel en wee van de wilde bij.
"Dikke ikke" en de rest kan .......! :whistle:

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 okt 2018, 20:34

Marinus schreef: "Nu ik zie hoe schaars plekjes raken . . . . . enz"

Marinus, ik imker al sinds 1983 in Den Haag en omstreken, dus ik weet hoe het drachtgebied hier is.
Ik maak mij dit jaar veel meer zorg over de aanhoudende droogte, die paar buitjes die wij hebben gehad maakten niet veel uit. In al die jaren was er een heel redelijke najaarsdracht, vaak zelfs zo veel dat ik niet behoef in te winteren. Maar dit jaar is het extreem slecht, ben bijvoorbeeld al 1 maand aan het voeren, normaal zo gepiept, maar nu wordt alles op 2 standen gelijk opgegeten. Niet tegenop te voeren. Stuifmeel wordt ook minimaal binnengebracht. Asters geven een minimale hoeveelheid, goudsbloem - normaal vanaf begin september een grote leverancier - geeft helemaal geen stuifmeel, phacelia ook ver onder de maat. Ik voorzie door bovenstaande slecht nectar- en stuifmeelaanbod een heel slechte uitwintering, niet alleen voor de bijen, maar voor alle insecten

Maar welke beesten krijgen volgend jaar de schuld als solitaire bijen, hommels en zweefvliegen veel minder aanwezig zullen zijn?
NATUURLIJK ONZE BIJEN. Naar andere oorzaken wordt niet gekeken.
Ga zelf eens de komende dagen naar de bloemen kijken, voor zover ze bloeien. De meesten die normaal rond deze tijd in bloei staan, bloeien helemaal niet of zijn een maand geleden al uitgebloeid.

Onze honingbijen zijn een makkelijk doelwit, dan hoeft er toch niet verder gezocht te worden.

Els

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » wo 03 okt 2018, 21:05

Els Kleijnendorst schreef:
Maar welke beesten krijgen volgend jaar de schuld als solitaire bijen, hommels en zweefvliegen veel minder aanwezig zullen zijn?
NATUURLIJK ONZE BIJEN. Naar andere oorzaken wordt niet gekeken.
Ga zelf eens de komende dagen naar de bloemen kijken, voor zover ze bloeien. De meesten die normaal rond deze tijd in bloei staan, bloeien helemaal niet of zijn een maand geleden al uitgebloeid.

Onze honingbijen zijn een makkelijk doelwit, dan hoeft er toch niet verder gezocht te worden.

Els
Nou Els, dat lijkt me een beetje overdreven. Ik begrijp je angst niet zo. Ik heb in dit Onderwerp meerdere malen aangegeven dat honingbijen niet de belangrijkste veroorzaker zijn van de achteruitgang van de wilde bijen. Het wordt echter wel als een oorzaak gezien, kijk maar eens in de Rode Lijst die dit gepubliceerd is in de Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 24897.html . De Rode Lijst zelf kun je op deze pagina als pdf-bestand vinden: http://www.bestuivers.nl/rodelijst.

Als oorzaak zal heus wel naar de droogte gekeken worden. En naar de bloemarmoede in het Nederlandse landschap en gifgebruik in landbouw en stedelijk gebied.

Van imkers zal in de toekomst wel wat meer verwacht gaan worden dat ze ook rekening houden met de wilde bijen. Dat zie je aan alle kanten, ook de gemeente Den Haag maakt zich daar zorgen over. Ik hoop overigens maar dat het meevalt met de solitaire bijen hommels en zweefvliegen, zij hebben niemand die ze voert, ze van hun mijten ontdoet en zorgt dat ze een droge plek hebben.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 okt 2018, 22:06

Marinus,

samen met jou hoop ik dat het volgend jaar mee zal vallen. Overigens doe ik al jaren, samen met anderen, aan drachtverbetering en nestelplaatsen aanbieden op de terreinen waar ik sta. Aan 2 van je 3 punten help ik dus ook de andere bijen e.d. Het weerbaarder maken tegen parasieten zullen ze zelf moeten doen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Fish » do 04 okt 2018, 08:44

imker Marinus schreef:Die conclusie is wat te kort door de bocht. Voor de afname van het aantal bijenvolken is een duidelijke oorzaak: verminderde interesse.
Dat lijkt mij niet geheel waar. Althans voor mijn omgeving geldt dat er voorheen veel gereisd werd, terwijl de bijen nu jaarrond op de standplaats blijven. Er is simpelweg niet genoeg dracht voor meer bijenvolken. Waarom gestopt met reizen? Het koolzaad areaal in Nederland is van iets van 30000 hectare in de jaren 50 naar circa 3000 hectare gezakt. Boomgaarden waar onze vereniging vaak heen ging, zijn inmiddels woonwijken.

Verminderde interesse twijfel ik ook aan. De meeste basiscursussen zitten vol, de lerarenopleiding zit vol, de ambassadeur biodiversiteit cursus zit vol. Open dagen zijn nog nooit zo druk bezocht. Zo duidelijk vind ik de oorzaak niet.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » do 04 okt 2018, 09:51

Fish schreef:
imker Marinus schreef:Die conclusie is wat te kort door de bocht. Voor de afname van het aantal bijenvolken is een duidelijke oorzaak: verminderde interesse.
Dat lijkt mij niet geheel waar. Althans voor mijn omgeving geldt dat er voorheen veel gereisd werd, terwijl de bijen nu jaarrond op de standplaats blijven. Er is simpelweg niet genoeg dracht voor meer bijenvolken. Waarom gestopt met reizen? Het koolzaad areaal in Nederland is van iets van 30000 hectare in de jaren 50 naar circa 3000 hectare gezakt. Boomgaarden waar onze vereniging vaak heen ging, zijn inmiddels woonwijken.

Verminderde interesse twijfel ik ook aan. De meeste basiscursussen zitten vol, de lerarenopleiding zit vol, de ambassadeur biodiversiteit cursus zit vol. Open dagen zijn nog nooit zo druk bezocht. Zo duidelijk vind ik de oorzaak niet.
Je hebt gelijk dat de basiscursussen vol zitten. De belangstelling voor het houden van bijen is enorm. Maar het is anders geweest. Lange tijd was het houden van bijen niet populair. Mede door de opkomst van de varroa mijt. Veel volken gingen verloren en imkers wisten in eerste instantie niet wat te doen. Dat heeft het aantal imkers en dus het aantal volken doen afnemen. Als ik terug kijk naar het moment dat ik lid werd van de vereniging (5 a 6 jaar geleden), bestond die vooral uit heel oude imkers.

Ik gaf vooral tegengas aan de opmerking van Ben Som de Cerf (szx2js). Zijn opmerking suggereert dat de afname van het aantal bijenvolken gecorreleerd is met de afname van de insectenmassa. Daar schetst Ben een verkeerd beeld. Imkers zorgen voor hun bijenvolken: een kast, voer en bestrijding van ziekteverwekkers, dus die afname waar Ben melding van maakt (zal wel kloppen) heeft een andere oorzaak dan Ben suggereert. Imkers van tegenwoordig houden ook niet zoveel volken als de imkers van vroeger. De punten die je noemt zijn heus wel valide, het mijne ook.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door pieter1 » do 04 okt 2018, 10:02

Wat ik al niet aan bomen, struiken en planten heb aangeplant sinds ik ben begonnen met imkeren.
Allemaal prachtige insectenbloeiers waar alle bestuivende insecten van profiteren. Ik denk dat het de meeste imkers zo gaat.
Zelfs mijn gazon wat ik vroeger strak en groen hield staat nu vol bloemen en wordt nog maar een paar keer per maand gemaaid.
Ik zie nu ook steeds meer soorten solitaire bijen, vlinders en hommels die ik voor heen niet in mijn tuin zag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten