Red de bij, wordt geen imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door tomer » zo 07 okt 2018, 01:08

Ik heb 10 bijenkasten in de tuin staan. Elk jaar heb ik ook een aantal hommelkolonies, zowel nestjes geïntroduceerd in speciaal gemaakte hommelkastjes als wilde nesten in de grond, in nestkastjes of in een hoopje mos tussen het gras. De hommelkastjes staan soms vlak naast de bijenkasten en zowel de bijen als de hommels doen het hier goed. We hebben dan ook een wilde tuin met veel bloemen voor vele soorten, dus qua voedsel is er volgens mij voldoende. De hommels vliegen ook op planten waar de bijen niet op vliegen (bvb vingerhoedskruid, witte dovenetel, duifkruid), maar ze vliegen ook wel samen op andere planten (zoals wilg, linde, phacelia, komkommerkruid,...). Jaarlijks mislukken wel enkele van de hommelnestjes, maar zo'n natuurlijke uitval is perfect normaal.
Wat ik wel erger vind is wanneer er hommels geboren worden met misvormde vleugels (DWV). Hommels zijn heel gevoelig voor dit virus en kunnen het via bijen krijgen. Veel bijenvolken zorgen dan ook voor meer besmette hommelnestjes in de buurt. Een goede reden om de varroa (en dus de virussen die deze overdragen) bij je bijen te bestrijden, zodat deze virussen minder snel bij hommels en andere insecten terecht komen.
Er bestaat een zeer uitgebreid wetenschappelijk artikel hierover, voor diegenen die wat leesplezier kunnen gebruiken of zich erin willen verdiepen:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4415300158

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door bee-tree » zo 07 okt 2018, 07:45

Hans van der Post. schreef:citaat Bee-tree:
Concurrentie betekent : wedijver, mededinging.

Concurrentievervalsing zou kunnen optreden als de imker zijn bijen 'doping' geeft
om ze sneller te laten lopen op de bloemen ofwel in de wedstrijd samen met hommels
laat concurrere.
Concurrere is Latijn voor samen lopen. Denk aan wielerconcours
Een paar wietplanten bij de kast. ( wel een mannelijke plant!)
Zonet om half acht meldde iemand bij het radioprogramma "Vroege Vogels"
dat het gister zoemde van bijen op de mannelijke bloeiwijzen van hennep
naast de bijentuin in Rhede. Hij vergat te zeggen dat het naar alle
waarschijnlijkheid om Vezelhennep gaat ; de Cannabis sativa.
Die Hennep staat niet bekend als dopingleverancier.
De Hennep die "wiet" levert, wel. Maar daar wordt men toch loom van, Hans ?

Kan 'n imker uit Rhede vandaag of morgen, als het weer zo mooi wordt
als gister en eergisteren, het gedrag van de bijen en de kleur van het stuifmeel
aan ons doorgeven ?

Met doping bedoelde ik pepmiddelen.
Ik weet niet of die voor bijen bestaan. Abejas-árbor :b10:

P.S. Sorry Tomer dat ik jouw opzienbarend bericht even passeer.
Het zal veel tongen los maken.

Bombus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 10:05
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Bombus » zo 07 okt 2018, 08:57

Hoi Bee-tree, ik reageer eigenlijk op jouw eerdere bericht.
Leuke site van die 'knuffelbijen', informatief ook.
Mijn bijenhotels zijn ook wel redelijk vogelproof denk ik.
Ik gebruik sowieso altijd volièregaas en zorg dat de holtes lekker diep zijn waardoor de meeste cocons sowieso buiten snavelbereik liggen.

Om terug te komen op het evt. houden van honingbijen in mijn achtertuin; ik ben een beetje bang dat het dan wel ten koste gaat van de diversiteit die ik nu aantref.
Nu heb ik in het voorjaar zowel rosse als gehoornde metselbijen uit m'n bijenhotels, ik heb ieder jaar een aardhommelvolkje, er vliegen veel akker- en steenhommels, diverse soorten zandbijen en af en toe zelfs zijdebijen.
En dan ook nog de nodige vlinders en zweefvliegen.
Ik ben een beetje bang dat wanneer ik een honingbijen kast plaats dit ten koste gaat van de biodiversiteit.
Maar aan de andere kant lijkt het me heel erg leuk.

Gr, Peter

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door nyckle » zo 07 okt 2018, 10:22

Om bijen te houden zou je de draagkracht van een gebied van ca. 3 km moeten kennen......
Niet enkel je tuin. Daar blijven je bijen echt niet.

Bombus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 10:05
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Bombus » zo 07 okt 2018, 11:14

Dat weet ik wel Nyckle. Maar zou het toch jammer vinden als het ten koste zou gaan van de diversiteit in o.a. mijn eigen tuin.

P.s. zojuist een klimopbij op de Hedera gezien :lol:

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 07 okt 2018, 11:24

bee-tree schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Keijmel schreef:....concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen :wink:[/quote

Ik zie daar geen concurrentie maar een gezamenlijk profijt .

Vondel wist het al; "De wereld is een strijdtoneel; eenieder vecht en krijgt zijn deel.
Zelfs tussen twee honingbijen is 'verdringing uit de markt' in beeld gebracht door Jaap
op een foto van een half jaar geleden.
Zoek maar de foto waarop dat te zien is.

Op de meest recente foto van Jaap, zijn een hommel en bij tegelijk -
ieder op een eigen bloem -
vlak naast elkaar aan het foerageren. Het is helaas een stilstaand beeld.
Of ze elkaar accepteren of verjagen is niet te zien. Elk heeft recht op een portie
nectar en stuifmeel; de hommel als individu behoorlijk wat meer dan de bij, want de
hommelstaat bevat veel minder werksters.

Er komt ook nog op andere manieren concurrentie-ongelijkheid tot stand
tussen hommels en bijen. De hommels zijn sneller. In de tijd dat de honingbij
10 bloemen bezoekt, bezoekt de hommel er 50.
Tevens begint de hommel vroeger op de dag dan de honingbij en
vliegt's avonds langer door.
De hommel vliegt al onder de 10 graden Celsius.
Ze maakt meer vluchten op 'n dag.
Daarom hebben fruit- en groenten- en
bloementelers liever hommels voor de bestuiving.

De hommel is dus in het voordeel. Er is namelijk concurrentie-ongelijkheid
ten opzichte van de honingbij.
Vergelijk je echter het totaal aantal werksters van een hommelstaat met dat van
een bijenstaat, dan zou de honingbijenstaat in een voordeelpositie verkeren.

Hoe groot de cuncurrentie is, is afhankelijk van de aantalssterkte
in een hommelvolk en honingbijenvolk. Zj. :b10:

P.S.
Concurrentie betekent : wedijver, mededinging.

Concurrentievervalsing zou kunnen optreden als de imker zijn bijen 'doping' geeft
om ze sneller te laten lopen op de bloemen,
dus,als hij in de wedstrijd met de naam "stuifmeel en nectar winnen ",
zijn bijen laat concurrere samen met hommels en andere wilde bijen.

Concurrere is Latijn voor samen lopen. Denk ook aan wielerconcours.
Poeh, beste slimme en welbespraakte bee-tree,

Je vergeet dat de honingbijen nog wat voordelen hebben. Huisvesting, voer en ziektebeschrijving van de imker. Het is wel goed hoor dat je laat zien dat hommels geen doetjes zijn en ze er ook voor zorgen dat honingbijen minder kunnen halen. Maar ten tweede vergeet je iets bijzonders van honingbijen, de koningin overwintert met haar dochters, dat geeft ze in het voorjaar een ongelofelijk voordeel. De hommelkoningin moet heel het nest in haar eentje opbouwen, de honing-koningin kan zich toeleggen op 1 ding: eitjes leggen. In een omgeving is de hoeveelheid nectar en stuifmeel beperkt. Ieder die daar wat van wil is in competitie met de anderen, zoiets ontkennen mag van mij. Het is onder biologen nooit inzet van debat geweest (misschien 100 jaar geleden). Ik blijf wel zeggen hoe het zit, zodat mensen kunnen kiezen wat ze het meest waarschijnlijk lijkt en niet slechts 1 verhaal horen. Als laatste, ook buiten je beschouwing is gebleven dat het bereik van hommels minder groot is, hun wereld is kleiner.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 07 okt 2018, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 07 okt 2018, 11:50

.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 07 okt 2018, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 07 okt 2018, 12:06

imker Marinus schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Keijmel schreef:....concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen :wink:
Ik zie daar geen concurrentie maar een gezamenlijk profijt .
Beste Jaap, hier zie je concurrentie. Weliswaar profiteren beiden van de bloeiende plant, maar het nest van de een zou meer profiteren wanneer het nest van de ander er niet zou zijn. Dan is alles van de plant voor dat nest, nu hebben beide nesten een deel. Je mag er over denken wat je wilt, ik ga dat niet bestrijden. Maar onder biologen en ecologen is dit geen inzet van debat, het is gesneden koek. Leerstof van de middelbare school denk ik, of voor de eerstejaars van biologie-studie. Het is nu eenmaal zo dat er niet een oneindige hoeveelheid voer is in de omgeving van honingbijen en wilde bijen.

Dat je niet goed van de werking van concurrentie op de hoogte bent is je niet aan te rekenen, imkers zijn nog geen biologen natuurlijk! Het is wel belangrijk wanneer imkers van concurrentie weten, in toenemende mate zullen imkers te maken krijgen met beleidswerkers die met dit concept werken. Om zeldzame bijensoorten te beschermen tegen concurrentie wordt er al geen of beperkt toestemming gegeven om in natuurgebieden kasten te plaatsen. Het is dan wel handig om te weten wat precies bedoeld wordt met concurrentie.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 okt 2018, 12:18

imker Marinus schreef:
Beste Jaap, hier zie je concurrentie. .
[/quote]

Vandaar dat jij een grote concurrent van mij bent .....Wat jij opeet en drinkt kan ik inderdaad niet opeten en drinken .......Maar wij kunnen wel beide ons buik vol hebben !!!!!

In de dierenwereld eindigt concurrentie om voedsel in een strijd . !!

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Red de bij, wordt geen imker

Bericht door imker Marinus » zo 07 okt 2018, 12:51

Jaap v.Popering schreef:
Vandaar dat jij een grote concurrent van mij bent .....Wat jij opeet en drinkt kan ik inderdaad niet opeten en drinken .......Maar wij kunnen wel beide ons buik vol hebben !!!!!

In de dierenwereld eindigt concurrentie om voedsel in een strijd . !!
Jaap :), rustig maar. Ik zal het proberen uit te leggen, ik heb mijn buik er nog niet van vol. En ik begrijp wel hoe het komt, ik heb niet alleen een imker cursus gevolgd, ik ben ook bioloog. Het is een misvatting dat concurrentie tussen verschillende bijensoorten per se leidt tot een lichamelijke strijd tussen die soorten. Vechten is gevaarlijk, het kan tot de dood leiden, daarom doen beesten dat niet zomaar.

Concurrentie wordt door ecologen (biologen) gedefinieerd als de aanwezige behoefte door twee of meer organismen voor dezelfde voedselbron. Er worden meerdere vormen van competitie onderscheden: 1) scramble competie en 2) contest competitie. Bij de concurrentie tussen bijensoorten is sprake van de eerste vorm van competitie, de voedselbron is beschikbaar voor alle deelnemers aan de competitie, er is geen monopolie, de deelnemers aan de competitie vertonen geen gedrag naar elkaar toe (vechten niet met elkaar). Bij de andere vorm van competitie is vaak sprake van agressie. De winnaar heeft alles, de verliezer niets. Komt ook voor bij honingbijen onderling, roverij.

Zelfs jouw bijenvolken zijn concurrenten van elkaar. Of denk je eens in dat er bij jou in het dorp een nieuwe, kundige, imker komt, die zijn kasten binnen 100 meter van de jouwe plaatst, een stuk of 20. Dan haal je het volgende jaar, bij gelijke omstandigheden als dit jaar, minder honing.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 07 okt 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten