Zachtaardige F16

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Theo777 » za 20 okt 2018, 13:42

Als ik t zo lees is t niet echt haalbaar. Verschillende imkers met verschillende soorten in mijn omgeving. Dus toch maar gebruik blijven van een teeldstation...

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door peter-koi » za 20 okt 2018, 15:02

Ook gelezen, maar moet het even laten inwerken best wel ingewikkeld, vind ik dan.

Groet Peter.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door E slegh » do 29 nov 2018, 21:29

Wellicht meer geluk dat wijsheid, maar ik heb mijn ooit p2 moeren met standbevruchting de afgelopen jaren geselecteerd op zachtaardigheid door de rotmoeren te vervangen en heb op dit moment drie zeer zachtaardige en productieve volkjes. Terwijl ik toch in hartje Rotterdam ben begonnen. Sommigen zijn nu in de 3e of 4e generatie.

Gezien de verhalen hier houd ik bij de introductie van nieuwe koninginnen of de vervanging van oude mijn hart vast, maar het valt dus erg mee. Gezien mijn gering aantal jaren als imker geeft dit natuurlijk geen garanties voor de toekomst, maar ik blijf hoopvol.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Fish » vr 30 nov 2018, 12:37

Hartje stad wilt niemand steekbijen natuurlijk, grote kans dat jouw collega-imkers rasbijen of in ieder geval zachtaardige bijen houden. Doe ik zelf ook, de vriendelijke bijen mogen in de achtertuin en de rest komen ver buiten de bebouwde kom. Natuurlijk een beetje giswerk, maar het lijkt mij dat er bovengemiddeld veel "zachtaardige" darren in de stad vliegen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 nov 2018, 14:18

Dit zelfde wat fisch schrijft had ook in gedachte.
Overigens spreek/schrijf je pas van F16 als de bijen je zonder aanleiding achterna gaan en je werkelijk aanvallen. :think:
!Hans.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door E slegh » za 01 dec 2018, 23:22

Fish schreef:Hartje stad wilt niemand steekbijen natuurlijk, grote kans dat jouw collega-imkers rasbijen of in ieder geval zachtaardige bijen houden. Doe ik zelf ook, de vriendelijke bijen mogen in de achtertuin en de rest komen ver buiten de bebouwde kom. Natuurlijk een beetje giswerk, maar het lijkt mij dat er bovengemiddeld veel "zachtaardige" darren in de stad vliegen.
Dat zou zeker wel eens waar kunnen zijn, Ik ben zelf inmiddels bijna twee jaar met mijn dames de stad uit. Dus dat verschil had ik kunnen merken? Wellicht heb ik gewoon heel veel geluk met mijn buren...

Toen ik net begon te helpen bij een collega imker had hij wel een echt volk f16. Geschept in de buurt. Die staken op een slechte dag al als je aan ze dacht. Of eerder.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten