Hitte en varroa hoe te handelen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » ma 24 sep 2018, 13:17

Beste Alex, voor de duidelijkheid gaat het om een test van 1volk.

Dit volk had in het voorjaar een stille moer wisseling en daarna heb ik thymol gebruikt tegen de mijt.

Deze F1 is bevrucht door darren van een BD imker die in deze buurt staat met meerdere volken, hij werkt niet met zuren

Maar zijn volken komen bijna iedere jaar goed door de winter misschien dat mijn F1 daardoor wat minder last heeft van mijten.

Bij mijn andere volken op 1 na wordt er niet met mierenzuur bestreden alleen op het eind van het jaar met oxaalzuur.

Met de kerst kom ik er op terug met de juiste aantallen gevallen mijten.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » ma 22 okt 2018, 16:16

Het gaat nog bijzonder goed met de niet behandelde volken tegen de varroa mijt.
We zijn nu 4 weken later bij iedere kontrole heb ik nog geen mijten gezien op een enkele na.
Misschien dat de hitte van deze zomer toch nadelig was voor de ontwikkeling van de mijt.

Vr.groet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Tieme » di 23 okt 2018, 08:41

Beste Roelof,

Het heeft vast niet aan de warmte gelegen. Je behandeling na de moerloosheid heeft gewoon goed gewerkt. Het was lekker warm weer. Of misschien kan dit specifieke volk beter met varroa omgaan.
De warmte heeft bij mij volken geen enkel verschil in varroa ontwikkeling laten zien en dat is dan weer een test van een tiental. Daarvan zijn er maar twee die niet behandeld hoeven te worden.
Ook bij anderen hoor ik geen verschil door het weer.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door tomer » di 23 okt 2018, 13:43

Ik heb de voorbije 2 weken dagelijks de mijten geteld op de schuif en kom aan een gemiddelde van 1,7 mijten per dag per volk (natuurlijke val bij 10 volken). De hoogste uitschieter heeft er 3,2 per dag, de laagste 0,5. Het gemiddelde is hier lager dan vorig jaar in dezelfde periode (4,5 mijten per dag). Volgens mij is dit niet per se te wijten aan het warme weer. Ook door selectie van volken die goed met varroa om kunnen gaan, goed monitoren en bestrijden op het juiste moment.
Ik zie geen verschil tussen de volken die een zomerbehandeling gekregen hebben met oxaalzuur (na het broedloos maken) en volken die niet behandeld zijn met oxaalzuur. Die laatste zijn enkel op een goed moment moerloos gemaakt (door het maken van een veger) en de mijten zijn daarna weggevangen door de eerste ramen met gesloten broed van de nieuwe koningin weg te nemen. Volgend jaar ga ik dit bij alle volken toepassen. Een behandeling met zuren of andere bestrijdingsmiddelen is dan totaal overbodig, enkel bij de afleggers waar de ramen broed terecht komen.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » di 23 okt 2018, 19:36

De warme zomer had eigenlijk geen invloed op de mijten zoals meerdere forumleden schrijven en ervaren.
In mijn achtertuin heb ik 2 volken staan deze volken staan 5m van elkaar dus ook geen vervliegen van kast 1 naar kast2.
K1 is een broed aflegger en is snel gegroeid naar 22 ramen met bijen, kast 2 staat er al een jaar en werd iedere dag gecontroleerd op.
mijten ook hier willen ze niet vallen.
Naar mijn idee is er hier enige sprake van tolerantie volgend jaar weet ik meer hierover en kom er op terug.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Hans van der Post. » di 23 okt 2018, 21:18

Heb je je darren ook verteld dat ze niet in een andere kast mogen invliegen? Dat zijn de boosdoeners zij verspreiden de varroa.
!Hans.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » wo 24 okt 2018, 16:52

Hans, de darren hebben vrije toegang bij deze kast daar heb je gelijk in.
Maar hoeveel darren gebruik maken van de gelegenheid weet ik niet en ook niet of er mijten op zitten al mag je dat wel aannemen.
Nu ben ik een tegenstander om darren te koppen en laat ze mooi in het volk zitten ze zijn daarom ruim aanwezig.
Wat mij afgelopen zomer opviel was dat er af en toe darrenlarven op de vliegplank lagen terwijl er geen ruimte gebrek was.
Het kan zijn dat de larven aangetast waren en de bijen deze opgeruimd hebben verder geen aangetaste bijen of darren gezien dit seizoen
door mijten.


Vr.groet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Tieme » do 25 okt 2018, 07:53

Hi Roelof,

Bel eens met BartJan Fernhout over deze volken. Het kan zijn dat het interessant materiaal is voor het VSH project.
Zijn nummer vind je hier https://aristabeeresearch.org/nl/contact/
Misschien is het voor telers interessant.

Groeten,
Tieme

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door roelof1945 » do 25 okt 2018, 17:42

Tieme, bedankt voor het adres ik neem zeker volgend jaar contact op als er sprake is van tolerantie.
Eerst wil ik volgend jaar een pin test doen als de resultaten goed zijn kan dit volk volgend jaar beschikbaar zijn.
Het volk is nu een jaar onbehandeld maar ben erg nieuwsgierig hoeveel mijten gaan vallen bij oxaal behandeling in december.
Er zullen zeker mijten vallen de vraag is hoeveel, voordeel dat het volk bij mij in de tuin staat iedere dag kan ik controleren.


Vr.groet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hitte en varroa hoe te handelen?

Bericht door Tieme » vr 26 okt 2018, 07:58

Je had toch in de zomer met thymol behandeld?

Ik lees: "Dit volk had in het voorjaar een stille moer wisseling en daarna heb ik thymol gebruikt tegen de mijt."

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten