Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door d.hentenaar » do 22 nov 2018, 15:01

Ik ben van plan om volgend jaar met een jong volkje van de zwarte bij (Apis mellifera mellifera) te gaan beginnen.
Aangezien het aantal imkers met deze soort niet heel dik gezaaid is in Nederland zet ik de vraag hier maar even uit.

Wie heeft of weet er een adres waar ik 1 of 2 kleine bijenvolkjes met een bevruchte koningin kan kopen ?

Met vr. gr.

Danny

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door szx2js » ma 26 nov 2018, 09:42

Danny,
Informeer eens bij www.zwartebij.org
Groet, Ben

PS de balken voor een bijenstal zijn nog steeds af te halen in Vorden

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door d.hentenaar » ma 26 nov 2018, 10:47

Hallo Ben,

Naar zwartebij.org heb ik een kleine 2 weken geleden al een berichtje gestuurd echter heb ik daarop nog geen reactie gehad.
Daarom heb ik hier ook maar even een berichtje gepost in de hoop dat iemand een tip of een adresje heeft.

V.w.b. de balken: Ik heb van een ander forumlid begrepen dat er van jou een reactie was die ik echter nooit heb gezien en nooit een pb bericht heb ontvangen. Vandaar dat ik ook niet eerder heb gereageerd. Ik ben inmiddels voorzien van mooie smalle pallets die ik voor mijn stand ga gebruiken. Vanwege het stuk gemeente grond is het beter als ik iets neerzet wat ook weer makkelijk weggehaald kan worden.

In ieder dank voor het aanbod.

Met vr. gr.

Danny

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door szx2js » ma 26 nov 2018, 11:11

Danny,
Je kunt ook een mailtje sturen naar de Texelse Bijenvereniging, vanuit Texel worden er wel volkjes met Zwarte Bijen verkocht.
Mochten die niet reageren dan heb ik nog wel een adres voor je in Noord Limburg.
Groet,
Ben

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door d.hentenaar » ma 26 nov 2018, 11:22

Top.


Dank voor de tip. Ik ga gelijk even zoeken.

Via zwartebij.org wordt er ook gesproken over de overlarf dagen op een locatie in Nunspeet. Via de NVB heb ik het email adres van de secretaris voor die regio kunnen vinden en haar een email gestuurd met de vraag of zij me in contact kan brengen met een ZB imker uit die regio.

Maar even afwachten wat daaruit komt.


Met vr. gr.

Danny

Heemtuin
Berichten: 8
Lid geworden op: za 06 feb 2016, 12:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Heemtuin » ma 26 nov 2018, 15:08

Hoi Danny ,

Er zijn verschillende imkers die met de zwarte bij bezig zijn, alleen is het een beetje zoeken. Samen met twee andere imkers zijn we dit jaar overgestapt naar de zwarte bij, wat nog niet zo eenvoudig is. We zijn begonnen met een raampje eitjes van de zwarte bij en zelf koninginnenteelt gedaan. Hoewel we hier nog geen ervaring mee hadden zijn er toch drie koninginnen overgebleven. Deze zijn bevrucht op onze stand waar de lokale bij is. Het accepteren van een zwarte koningin ging moeizaam, maar nogmaals we zijn pas 5 jaar bezig met bijen houden. Wat wel goed ging was een raam met eitjes van de zwarte bij in een moerloos volk hangen. De overige doppen, die je wegbreekt, vingen we op om een nieuw volkje mee te starten. Dit zijn dus F 2 volkjes geworden. Zuivere koninginnen zijn via Duitsland / Zweden aangekocht. Mocht je meer willen weten, stuur me dan een PB.

Met vriendelijke groet,
Jolanda



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Erick » ma 26 nov 2018, 17:27

d.hentenaar schreef:Naar zwartebij.org heb ik een kleine 2 weken geleden al een berichtje gestuurd echter heb ik daarop nog geen reactie gehad.
......................
Dat duurt meestal wat langer dan je zou verwachten even geduld maar je krijgt normaal gesproken wel bericht.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » za 01 dec 2018, 13:57

Hoi,
Ik zelf werk met Texelse bijen afkomstig van De Duurzame Bij en vanaf volgend jaar ook met de bijen van Zwartebij.org. De Texelse bijen zijn geselecteerd op overleven met varroa.
Je kan bij mij terecht voor een volk, maar die zal ik dan wel gedurende het jaar voor je moeten opzetten en dat zal een klein volk zijn. Dit zal dan een F1 volk zijn, of als ik van Neeltje Jans veel moeren over heb kan het een P-moer zijn. Ik heb mijn bijen op 4,9 mm cellen en korte raatafstand dus mocht je daar ook nog interesse in hebben, dan heb je ook gelijk die start.

Dylan Elen van Zwartebij.org heeft het erg druk, maar die reageren zeker nog.
Ook ben ik volgend jaar voor hun zéér waarschijnlijk een overlarfpunt.

Ga aub geen koninginnen van ver halen, ook geen Zwarte bijen omdat ze dan helemaal pikzwart zijn en de vleugels wel juist zijn. Dan kun je net zo goed Carnica of Buckfast gaan houden, ook al zal die Zweedse of Ierse Zwarte bije wel snelle aanpassen. Plus nog alle virussen en die enorm snel muteren, dat kan je dus ook importeren. Dus houdt het bij Texel of Belgische.mTevens is het voordeel van de Texelse bijen dat van de ongeveer 16 imkers er maar 1-3 behandelen en als ze dat doen enkel als ze denken dat het nodig is de overige imkers behandelen niet en er leven nog zo'n 40 volken in het wild. Het VSH gehalte ligt grof gezegd rond de 75%. Dus mijn advies, probeer niet volgend jaar al je volken zwart te hebben als dat enkel lukt om uit het buitenland te importeren maar neem daar de tijd voor om ze lokaal te krijgen.

Ik ben diegene uit Noord-Limburg ;-)

Stuur anders even een PB voor e-mail contact.

Mathijs.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » wo 02 jan 2019, 23:45

Mijn nieuwe voornemen voor dit jaar....

Lid worden van de Zwarte bij.org

En de wensen, laat het een vruchtbaar jaar worden

mvg john

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » do 03 jan 2019, 10:58

Bijna vergeten,

Wil dit jaar half mei enkele koninginnen op halen in Krakau, het betreft de Apis mellifera mellifera.
Waarom? zullen de meeste nu vragen, simpel, nieuwe genenpool voor de zwarte bij. :be9:
Ik neem 3 koninginnen mee, maar het kunnen er ook meer zijn, de kosten, 20 euro per stuk bevrucht.

Ik ben benieuwd hoe deze zich houden, ik heb op dit moment zwarte bijen van Johannes uit Duitsland deze zijn standbevrucht.
Helaas zit er een Buckfast imker op nog geen kilometer van hem af, je raad het al, bastaarden, tussen haakjes natuurlijk. Ook heb ik koninginnen betrokken van Bastis imkerei, geen goede ervaringen aangaande de levering van het bestelde, als het al geleverd werd.

Verder wil ik de mogelijkheid benutten om bij Zwartebij.org mee te doen aan het overlarf project welke ook dit jaar weer start.

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten