vervlogen buckfast ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door MH1995 » za 01 dec 2018, 22:08

Ik heb een F1 Carnica moer (raszuiver stand bevrucht) die toch wel heel oranje is. Haar moeder (P) komt uit Oostenrijk uit een dalbevruchtingsstation. De Carnica kwam uit Europees onderzoek naar voren als een van de meest verbasterde ondersoorten.
Ook had ik dit jaar zo'n aggresief volk waar niet in te werken was. Ik heb deze hopeloos moerloos gemaakt en (heel slecht zeg ik eerlijk) niks meer mee gedaan. Toch zat daar gesloten werksterbroed in, waarschijnlijk een moer of nazwerm die erin is gevlogen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Hans van der Post. » za 01 dec 2018, 23:25

MH1995 schreef:Ik heb een F1 Carnica moer (raszuiver stand bevrucht) die toch wel heel oranje is. Haar moeder (P) komt uit Oostenrijk uit een dalbevruchtingsstation. De Carnica kwam uit Europees onderzoek naar voren als een van de meest verbasterde ondersoorten.
Ook had ik dit jaar zo'n aggresief volk waar niet in te werken was. Ik heb deze hopeloos moerloos gemaakt en (heel slecht zeg ik eerlijk) niks meer mee gedaan. Toch zat daar gesloten werksterbroed in, waarschijnlijk een moer of nazwerm die erin is gevlogen.
Zou wel eens dit onderzoek waar "de Carnica" het meest verbasterde ondersoort is, willen lezen. Heb je hiervan ook een link?
!Hans.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door MH1995 » zo 02 dec 2018, 15:14

Het is dit onderzoek, ook gepubliceerd in bijenhouden ik denk in 2016. De andere ondersoort die het meest gehybridiseerd was was de Mellifera, maar de populaties Mellifera's die ze hebben genomen staan al bekend als deels gehybridiseerd.
https://www.researchgate.net/publicatio ... _in_Europe

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 dec 2018, 22:59

Wat ik al dacht, het gaat om de Apis mellifera ligustica
Ja dit is bekent, Citaat:
De invloed of genetische oorsprong en de interactie met de milieu-impact op de overleving of Apis mellifera L. kolonies in Europa
Ja dit komt ervan als imkers gaan lopen slepen.
!Hans.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door MH1995 » wo 26 dec 2018, 23:47

@Hans, als iets wordt aangegeven met een "letter", na de wetenschappelijke naam gaat het erover wie deze soort heeft benoemd.
In dit geval Apis mellifera L. staat de L voor Linnaeus, die als eerste de honingbij haar naam gaf. Het gaat dus niet over de Ligustica, maar de Apis mellifera in net algemeen.
Apis mellifera L, zou dan ook Apis mellifera Lamarckii kunnen zijn. Vaak wordt er wel A. m. mellifera geschreven, maar dat hoe ik je niet te vertellen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Hans van der Post. » do 27 dec 2018, 00:25

Zou je toch willen aanbevelen om wat meer over de bijen rassen en hun eigenschappen te willen lezen.
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door maartenkleijne » do 27 dec 2018, 10:56

Reuze interessant MH.
Wat mij het meeste opvalt is de hoofdconclusie in de abstract:
"On average, colonies with queens from local origin survived 83 days longer compared to non-local origins (p < 0.001). This result demonstrates strong genotype by environment interactions. Consequently, the conservation of bee diversity and the support of local breeding activities must be prioritised in order to prevent colony losses, to optimize a sustainable productivity and to enable a continuous adaptation to environmental changes."
Oftewel: lokale bijen aangepast aan de ecologie ter plaatse doen het beter dan bijen van elders.
"Om verliezen te voorkomen moet het kweken met lokale bijen voorrang krijgen........"
gr,
m

Lippe

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Lippe » vr 28 dec 2018, 10:53

Deze conclusies heb ik ook meermaals in presentaties op youtube tegen zien komen, oa door Michael Palmer uit Canada. De lokale bij is het beste aangepast. In Amerika is het schijnbaar normaal dat je een volk dood laat gaan aan het einde van het seizoen en dan in het voorjaar weer een 'package' bijen aanschaft. Mensen die lopen te kloten met Q's uit warme oorden en die willen houden in koudere streken of andersom komen uiteindelijk bedrogen uit en wijten het dan onterecht aan de bijen.

Om toch met zachtaardige en zwermtrage bijen te kunnen werken heb ik daarom gekozen voor de Carnica. In mijn optiek staat deze dichterbij ons klimaat dat de buckfast. Hollandse (zwarte) bijen zijn mij te zwermlustig.

In ons laatste nummer van Bijenhouden is te lezen dat Tom Seeley een sneer gaf richting broeder Adam die met zijn veredeling de lokale bij in Engeland om zeep heeft geholpen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door maartenkleijne » vr 28 dec 2018, 13:08

In de vroegere heide-korf-imkerij werd geselecteerd op: zoveel mogelijk zwermen.
Vandaar de naam van zermlustigheid voor zwarte bijen.

De huidige zwarte bijen zijn nog opvliegerig noch zwermlustig.
Just saying
gr,
m

Lippe

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Lippe » wo 02 jan 2019, 10:16

Dat wist ik niet Maarten, maar wat is het verschil tussen de huidige zwarte bijen en die bijen die wij onder zwermlustig verstaan? In mijn cursusjaar was er een begeleider die zelf met zwarte bijen imkerde. Hij moest zich wel eens naar huis haasten omdat er weer een zwerm was afgekomen.

Even op imkerpedia gekeken en daar wordt het wel genoemd, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk:

"Deze zwermtraagheid is in tegenstelling met de reputatie die de donkere bij bij ons in de Lage Landen heeft. Daar staat de donkere bij juist bekend om zijn grote zwermdrift. Waarschijnlijk is dit echter het resultaat geweest van eeuwenlange selectie op deze eigenschap door de korfimkerij"

Bron: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _mellifera

Is onze zwarte bij dus anders dan die uit Denemarken bijvoorbeeld of is er de laatste jaren dusdanig geselecteerd op andere eigenschappen dat deze zwermlustigheid is verminderd? Raszuiver bestaat deze bij ook niet meer toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten