Spaarkast model Jan

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Spaarkast model Jan

Bericht door martin b » di 01 jan 2019, 23:31

Spaarkast model Jan,

voorschiedenis, Jan komt op 9 jaar voor het eerst in contakt met bijen. Door middel van een zwerm,die tegenover hun huis hing. Daarna is hij 2 jaar mee blijven kijken, bij mijn. En hij was ook nog een goede slinger hulp,( en proever, hihi ).
Toen die 11 was kreeg toestemming van zijn ouders om bijen te gaan houden. Maar welke kast was daar voor geschikt, met 11 ben je nog geen krachtpaster. En elke keer de broed/honingkamer er af halen is dan een hele klust. Dus een kast die alles op één laag heeft, en standaard ramen heeft, de spaarkast, maar dan net anders. Bij sommige wel bekent, er zijn een paar imkers die er zo mee imkeren.

De mensen die me al langer kennen, hier op Forum, weten dat ik graag wat anders maak / probeer.
28 raams, en alle broedkamer formaat, ook de honingramen.
De wanden van de kasten bestaan dit keer uit 5 cm.Ytong blokken, zeer goede iso eigenschappen.
En ook de vocht huishoudig, was tot nu toe goed, kijken hoe ze de winter uit komen.
Verder spotgoedkoop, 1 € per stuk, en je heb er 6 nodig, voor dit model.
Ook als je alles moet kopen voor deze kast blijft hij onder de 75 €, dat is ook mooi meegenomen.
Het is makkelijk imkeren met deze kast, heel overzichlijk, ga er voor me zelf ook een paar maken.
Een lege kast kan ik alleen tillen, een volle natuurlijk niet meer, maar het is ook niet de bedoeling dat er met deze kasten gereist wordt.
Ze staan op een platdak, vlak bij zijn slaapkamer, dus optimaal genieten.

Omdat Jan al 2 jaar mee liep, kreeg hij geen kunstzwerm in Mei, maar aan het begin van het jaar gelijk een honingvolk.
Ook woon ik niet te ver weg, zodat ik hem goed kan begleiden, en zijn ouders helpen ook waar kan.
model jan 1.jpg
de eerste kast
kast 77.jpg
kijkje in de kast
jan2IMG_0936.jpg
het volk
jan5IMG_1005.jpg
twee kasten
kasrbij 6.jpg
slingeren
Het was een goed bijenjaar voor Jan, 3 maal geslingerd, en twee volken ingewinterd.
met een groet van martin

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door Yama » wo 02 jan 2019, 09:39

Wat leuk zeg!
Mooi gemaakt, zeer creatief

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door Tieme » wo 02 jan 2019, 20:40

Heel mooi.

Hoe is de buitenkant afgewerkt? Kun je Y-tong zo verven?

Groeten, Tieme

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door martin b » do 03 jan 2019, 09:47

Geverft, met gewone verf op water basis, 3 keer. Dus zonder voorbehandeling, had wel al lang daarvoor een proefblokje geschilderd en een tijd lang Buiten in de regen gelegt. Als ik wat "nieuws" bedenk, dan doe ik wel eerst proefjes, of het kann. de bloken zijn aan elkaar gelijmd met construction lijm van de Action, ook het hout. Daar ook proefen mee gedaan, of het wel vast blijft ziten, en sterk genoeg was.

Het Idee om met Ytond bloken een bijenkast te maken, is al weer een paar jaar geleden. Nadat ik een smeltoven gebouw en gebruik had. Om Aluminium te smelten, dan heb je al gauw 600 graden, binnen in. Maar je kunt de Hand aan de Buiten kant houden, de warmte komt er bijna niet door heen.

Ook al is een blok niet zwaar, medere om een broedkamer of kast te maken, kun je wel merken. Maar kan me voorstellen dat men er ook een spaarkast van kan maken, voor die gene die nog jong en gespierd zijn, moet dat geen probleem zijn. Kan zijn dat ik er nog een maak,deze winter om deze uit te proberen, in het nieuwe bijenjaar. Dan weten we het, of het werk of niet, wie weet.
met een groet van martin

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door mick » do 03 jan 2019, 10:03

Wederom, mooi gedaan, goed uitgedacht!
Zoveel ideeën, zo weinig tijd...

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door martin b » do 03 jan 2019, 19:42

Ja Mick, ideeén genoeg, maar te weinig tijd daar heeft iedereen last van.
Daarom tover ik niet meer dan een nieuw model korf of kast, per jaar uit de hoge hoed.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door Teake de Jong » za 05 jan 2019, 18:15

Heel mooi gemaakt, een echt bijen chalet :be9:
Vooral het dak en de entree vind ik prachtig, waar heb je het dak van gemaakt?
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Spaarkast model Jan

Bericht door martin b » za 05 jan 2019, 22:53

Het dak, de bedekking, is gemaakt van triplex, 6 mm dik, en 4 keer geschilderd. Voor nu goed genoeg, want hij is water dicht.
Het ging allemaal wat sneller dan gepland, dus geen tijd gehad om er nog en andere dek laag op te doen. dat komt nog.

De rest van het dak is van 2 cm dik masief hout gemaakt.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten