Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Nina~
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 08:05
Contacteer:

Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Nina~ » do 10 jan 2019, 11:17

Hallo allemaal,

Ik houd zelf geen bijen en weet niet heel veel van het imkersvak. Daarom heb ik een vraag aan jullie.
Ik wil graag (een tijdje) veganistisch gaan eten. Maar natuurlijk niet zonder de nodige verdieping in de voedselindustrie en de daarbij behorende beweegredenen voor vegans om geen dierlijke producten meer te gebruiken.
Zoals jullie allicht weten wordt ook honing niet gebruikt door veganisten. Op veel sites zoals deze staan talloze redenen genoemd waarom het wegnemen van de honing wreed is voor de bijen en hoe deze industrie de beestjes zelfs ziek maakt. Dat doet mij toch afvragen hoeveel hiervan waar is. Ik had vooral mijn bedenkingen bij de volgende stellingen:

'De imker moet tijdens het oogsten voorzichtig te werk gaan om niet gestoken te worden, want de bijen zijn niet blij als de honing weggehaald wordt. Om bijen rustig te houden, wordt er meestal rook gebruikt. De bijen schrikken hiervan en zuigen zich vol met honing om hun kostbare goedje te beschermen. Doordat hun lichaam vol zit met honing, kunnen ze moeilijker steken en zijn ze minder agressief.'
Werkt dat zo met die rook? Zuigen de bijen zich echt vol met honing als ze in de stress raken?

'Als een imker de honing afneemt, krijgen de bijen in plaats hiervan suikerwater of glucose-fructose stroop. Hoewel dit net zo zoet is, bevat het niet de vitamines en mineralen die honing wel bevat. Zo lopen de bijen onder andere vitamine C, fosfor, calcium en ijzer mis.'
Bij dit stukje staat een bronvermelding: namelijk een link naar de voedingswaarden van honing. Allemaal leuk en aardig, maar hebben bijen deze vitamines en mineralen ook nodig, net zoals mensen?

‘Om te zorgen dat de koningin eitjes gaat leggen wordt ze kunstmatig geïnsemineerd met bijensperma. Hiervoor wordt het achterlijfje van de dar samengeknepen om zaad te verkrijgen. Meestal zijn er 10-12 zaadwinning nodig om de koningin éénmaal te insemineren. Dit wordt dan vervolgens met een pipet ingebracht.
De koningin kan 5 jaar oud worden, maar wordt meestal eerder (bijvoorbeeld elk jaar) vervangen door de imker als ze ‘niet meer goed presteert’.
Om de koningin te herkennen tussen alle werksters en darren, wordt ze soms gebrandmerkt. Hierdoor raakt ze vaak even buiten westen en er wordt gedacht dat dit komt door stress. Om te voorkomen dat de koningin wegvliegt, worden meestal een deel van een vleugel afgeknipt. Als dit niet gebeurd, wordt ze meestal in een apart deel van de kast opgesloten.’

Aardig bizar dit. Ook dubieuze bronvermeldingen. Ik zag dat dit onderwerp in september vorig jaar ook al eens ter sprake kwam op dit forum. Aan de reacties merkte ik dat dit niet bepaald waarheidsgetrouw is. Maar hoe gaan jullie dan wèl om met de koninginnen?

En tot slot: hebben jullie een verklaring voor hoe deze ideeën zijn ontstaan? Wordt er misschien in bepaalde landen wél op gruwelijke wijze omgegaan met de bijen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes, Nina

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Fish » do 10 jan 2019, 11:50

Het volzuigen met honing zal wel kloppen, ik heb het in ieder geval vaker gehoord. Of dit uit stress is, of puur een reactie op mogelijk brandgevaar, dat zou ik je niet kunnen vertellen. Of bijen de voedingsstoffen nodig hebben, zou uit wetenschappelijk onderzoek moeten blijken, wat er volgens mij niet is. Praktisch gezien doen ze het prima op suikerwater. Over de kunstmatige inseminatie, dit verhaal klopt bijna. Bijen worden nooit gebrandmerkt, hooguit een stip met een stift of een plakkertje. Ja, vleugels worden wel eens geknipt, maar hoeft ook niet.

Maar dat deze punten deels waar zijn, geeft nog wel een vertekend beeld. Het is perfect mogelijk om zonder rook, zonder bij te voeren en zonder KI te imkeren. Het is dus een kwestie van de juiste imker vinden. Met vriendelijke bijen, en dit is in de praktijk zeker mogelijk, kan je zonder rook of beschermingsmiddelen in de bijen werken. Ook zijn onze bijen één van de weinige bijensoorten die een overschot aan honing produceren; als je niet maximaal alle honing uit de kast haalt, maar genoeg laat zitten, hoef je ook geen suikerwater terug te voeren en overwinteren de bijen gewoon op de eigen honing. Imkers die met KI-teelt moeren werken zijn er maar enkelen, dus zijn zeker een uitzondering.

Dus het is zeker mogelijk om honing te krijgen, waarbij geen van de genoemde handelingen zijn toegepast. Zal wel even zoeken zijn, het staat immers niet op het etiket. Je zou eventueel de regels van het SKAL voor biologische honing kunnen nakijken, knippen van koninginnen is dan bijvoorbeeld verboden (maar ik dacht dat rook wel in orde is).

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door szx2js » do 10 jan 2019, 12:51

Inderdaad, koop honing van een BD-imker of SKAL gecertificeerde honing dan ben je er bijna zeker van dat aan al je bezwaren tegemoet gekomen wordt.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door gijs.v » vr 11 jan 2019, 06:48

Vanuit de vegan gedachte kan je natuurlijk niks gebruiken dan van dieren afkomstig is. Volgens mij kan je dan helemaal niks meer en zal je alles zelf moeten maken. Loop je op leren schoenen? Wollen trui? Dons dekbed?

Ala het om dierenleed gaat zou ik kiezen voor wel honing en geen leren schoenen maar wel weer een wollen trui.

PS: ik ben absoluut geen vegan, maar wel begaan met de dieren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door nyckle » vr 11 jan 2019, 17:37

Om de koningin te herkennen tussen alle werksters en darren, wordt ze soms gebrandmerkt.
Ik vond dit wel een van de mooiste opmerkingen. Ik denk dat vele veganisten die dit lezen huiveren.
De dame die dit heeft geschreven heeft haar studie niet geweldig goed gedaan.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Tieme » za 12 jan 2019, 08:21

Komt denk ik door een vertaling uit het Engels. Want de koningin wordt wel vaak gemerkt met een kleurstipje

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door nyckle » za 12 jan 2019, 11:24

Tieme schreef:Komt denk ik door een vertaling uit het Engels. Want de koningin wordt wel vaak gemerkt met een kleurstipje
to brand ....maar dan ga je alsnog even logisch denken.

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Suus » zo 13 jan 2019, 12:42

Ik denk dat je honing niet kunt gebruiken als veganist zijnde, puur en alleen al omdat bijen enzymen toevoegen aan de honing waardoor het een gemengd dierlijk/plantaardig product is.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Erick » zo 13 jan 2019, 15:55

Fish schreef:Het volzuigen met honing zal wel kloppen, ik heb het in ieder geval vaker gehoord. Of dit uit stress is, of puur een reactie op mogelijk brandgevaar, dat zou ik je niet kunnen vertellen.
Dit wordt gedaan, niet uit stres, maar voor het gevaar van brand. Mocht er brand zijn dan is er nog wat honing gered, eigenlijk is het dezelfde principe als er een zwerm uitvliegt
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Nina~
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 08:05
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door Nina~ » zo 13 jan 2019, 19:34

Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp, valt het dus allemaal reuze mee. Iets wat ik al wel dacht hoor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten