Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door tomer » zo 13 jan 2019, 21:04

Veganisten vermijden dierlijke producten vooral om ethische redenen, met als hoofdreden dierenleed.
Zoals er tegenwoordig met dieren wordt omgegaan op industriële wijze, begrijp ik dit volledig. Bij het kweken van dieren voor het vlees, eieren, melk, leer, enz ontstaan altijd misstanden, dat is onvermijdelijk, zelfs met de beste wetgeving en zelfs bij biologisch gekweekte dieren. Zelf ben ik ook een tijdje vegan geweest, omdat ik tegen de legbatterijen was, tegen de melkindustrie, enz. Tegenwoordig ben ik alles wat gaan relativeren en eet ik wel bio eieren, ik drink bio melk en ik eet zelfs af en toe bio vlees. Die dieren hebben het iets beter, maar ik weet ook dat het niet perfect is en dat ze uiteindelijk in een gewoon slachthuis terechtkomen.
Wat honing betreft...ik werk zo voorzichtig mogelijk met mijn bijen, maar het is onvermijdelijk dat er af en toe bijen geplet worden. En ik weet dat vele imkers minder voorzichtig werken. Mag je daarom geen honing meer eten? Natuurlijk mag je dat wel! Anders mag je ook geen mug doodkloppen, mag je niet in de moestuin graven of groenten eten, want bij het telen van groenten worden er ook insecten, wormen en andere dieren gedood.
Dus je moet wat kunnen relativeren. Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel zoals gewervelde dieren en de pijngewaarwording is dus anders.
De meeste imkers hebben het beste voor met hun bijen.
Het merken van de koningin, gebruik van rook, wegnemen van honing, behandelen met zuren tegen varroamijten, dat heeft allemaal een reden en hoort er bij. Zonder ingrijpen door de imker zal een bijenvolk niet lang blijven leven.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door RutgerV » ma 14 jan 2019, 09:46

Ik doe zelf niet aan KI, maar als je het uitknijpen van darren vanuit menselijk oogpunt bekijkt is dit haast humaner dan de natuurlijke gang van zaken.
Bij het uitknijpen van een dar sterft hij onmiddelijk, terwijl bij natuurlijke paring zijn geslachtsorgaan afscheurt en hij nog tijd op de grond ligt te creperen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veganisme en honing. Hoe zit het nu echt?

Bericht door bee-tree » di 15 jan 2019, 10:04

Nina~ schreef:Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp, valt het dus allemaal reuze mee. Iets wat ik al wel dacht hoor.
Nina, ook bedankt voor jouw reactie.
Mag ik er van uit gaan dat jouw conclusie niet alleen door mij gehuldigd wordt,
maar ook door een groot gedeelte van leden en\of sympathisanten van de
Nederlandse Vereniging voor Veganisme ?

Zo ja, dan levert deze gedifferentieerdheid in opvattingen, goede perspectieven op
voor de volksgezondheid. Hieronder versta ik niet alleen de gezondheid van de mens,
maar óók die van bijenvolken e.a. Hoezo ?
Voor mensen, die zo goed mogelijk veganistisch leven, moet het areaal
voedingsgewassen uitgebreid worden, en tegelijkertijd de bio-diversiteit ervan,
voor een gevarieerd voedselpakket. Dat komt óók de bijen en vlinders enz. ten goede.

Als eiwitbron komt vooral de grote plantenfamilie der Vlinderbloemigen in aanmerking,
waartoe o.a.planten behoren die bonen leveren. Eiwitten zijn bouwstoffen voor
mens, dier en plant; vooral als die zich in de groei naar volwassenheid bevinden.
Óók mineralen behoren tot de bouwstoffen en tevens tot de beschermende stoffen.

Als bron van energieleverende stoffen komen olie-producerende plantenfamilies
in aanmerking, met name de Kruisbloemenfamilie waartoe veel wilde en gekweekte
soorten behoren, zoals Nootzoetraapzaad en Koolzaad.
Ook de Composietenfamilie, waartoe de Zonnebloemen behoren, voorziet ons van olie,
en voorziet de bijen van stuifmeel en nectar,
en voorziet dus via de bijen het lichaam van de mens van brandstof en diverse
zogenaamde beschermende stoffen.
Van notenleverende gewassen (Hazelaar, Beuk,Walnoot,enz.), die tevens als
drachtplanten functioneren, moet het areaal ook groter worden.


Tot de beschermende stoffen worden de sporen-elementen en vitamines en inhibines
enz, gerekend. Het areaal Teunisbloemen en Borages enz. kan uitgebreid worden
evenals het areaal dragers van vlezige vruchten en ook wel noten.

De koolhydraten-leverende gewassen zoals aardappels en granen en suikerbieten
kan men vooral rekenen tot de leveranciers van brandstoffen,
en maar voor een klein gedeelte tot leveranciers van bouwstoffen en beschermende
stoffen. Aan de bijen leveren zij INDIRECT brandstof, maar DIRECT geen stuifmeel;
het stuifmeel, als dé bouwstof en beschermende stof par excellence voor insecten.

Stelling : Veganisme bevordert positief de bijenwei !! Zj. :b10:
P.S.
Deze stelling mogen de uitwerkers van het zogenaamde "Deltaplan Biodiversiteit"
meenemen in de besprekingen aan de "D.B"-tafel. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten