Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » ma 14 jan 2019, 16:14

Hi Jaap,

Het is dan toch interessant dat je nog af en toe echt zwarte volken hebt.

Groeten, Tieme

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » wo 23 jan 2019, 20:56

De rassendiscussie... ieder zijn gelijk...
Dat je door menging de genenpool enorm verrijkt en daardoor de resistentie tegen ziekten en omgevingsfactoren versterkt, m.a.w. sterkere bijen krijgt, hoor ik hier nergens.
Ik imker ook in een omgeving voorzien van alle rassen en kan toch zuiver standbevrucht telen, heb daar mijn eigen oplossingen voor bedacht.
Die ganse discussie hoeft echt niet het zoveelste jaar herhaald te worden.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » do 24 jan 2019, 18:28

Dag Marc,
Dat je door menging de genenpool enorm verrijkt en daardoor de resistentie tegen ziekten en omgevingsfactoren versterkt, m.a.w. sterkere bijen krijgt, hoor ik hier nergens.
Bedankt voor je bijval, dat is namelijk punt 2 of 3 waarom ik zwarte bijen houd en ze graag ook zwart wil houden, vandaar dat ik ze zelf ga ophalen in Krakau, het betreft de Apis mellifera mellifera. :be1:
Verwonderde mij dan ook op de weerstand hierop.....

Mvg John

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door JanvdR » do 24 jan 2019, 20:08

Sterkere bijen? Dat is maar de vraag.
Er was eens een bloedmooie vrouw die een niet zo mooie professor voorstelde te trouwen. Want, zei ze, "met jouw intelligentie en mijn schoonheid krijgen we mooie, intelligente kinderen."
Nee dank je zei de professor: "het kan ook omgekeerd zijn."

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » do 24 jan 2019, 22:00

Flayed, Waarom Zwarte bijen uit Krakau halen? Omdat die helemaal zwart zijn en de vleugelindexen voor 100% kloppen? Laat ze daar, ze zijn daar hard bezig om de Zwarte bijen zuiver te houden, gaat veelal via instituten. Ze kunnen die moeren daar goed gebruiken. Teven weet je niet wat je binnen haalt aan ziektes, virussen en bacteriën muteren zeer snel, waar de bijen hier al mee om kunnen gaan kan daar hetzelfde virus zijn, maar dan alweer gemuteerd.
Voor inteelt hoef je niet bang te zijn, ik heb bijen van Texel en zie daar geen inteeltverschijnselen en er wordt al sinds 1984 niks meer geïmporteerd. Teven is het kruisen van lijnen zeer gevaarlijk. Buiten ondersoorten heb je nog ecotypes, Texelse zijn dus net iets anders dan de bijen uit Kraukau. Nu is de Zwarte bij een jonge ondersoort dus zijn de ecotyopes niet zo sterk aanwezig als bij de Iberica of Ligustica, maar ze zijn er wel; Corsica, Arlantische kust, binnenland Europa, Britse eilanden, Schadinvie, Oost p-Europa. Die Krakau bijen zullen het hier waarschijnlijk wel doen, maar je kan dan ook net zo goed Carnica importeren.
En ga je lijnen kruisen dan kan je eigenschappen er in krijgen die hier niet werken. Daarom zijn natuurorganisaties ook heel huiverig voor het uitzetten van dier- of plantensoorten om een populatie te versterken. Het kan 3 kanten op gaan: 1. Het werkt goed, de populatie versterkt. 2. Het pakt slecht uit, de importdieren of -planten zijn niet aangepast aan het lokale klimaat en door vermengen hebben de nieuwe organisme beide eigenschappen en verzwakt de populatie (niet tegen onze winter kunnen omdat de geïmporteerde organisme uit Zuid-Frankrijk komen). 3. Je krijgt een hybride-effect en hebt onvruchtbare organisme. Dat laatste zal bij de bijen niet het geval zijn dat heeft het al eerder uitgewezen.
Je zult eerder optie 2 hebben en dan heeft het niks met behoud van een diersoort te maken. Ik ken een imker die Zwarte bijen uit Zweden had geïmporteerd. Die bijen waren 100% zuiver, maar hij had er niks aan. Ze kwamen pas half mei tot ontwikkeling en zwermde meteen. In Zweden zal dat prima werken, daar is waarschijnlijk het seizoen explosief, maar in Nederland heeft dat geen nut, kruis je dat met onze Zwarte bijen dan krijg je eigenschappen die we er niet in willen hebben.
Ik zit in Horst aan de Maas, je kan bij mij overlarven van Texelse Zwarte bijen en zeer waarschijnlijk ook van Belgische Zwarte bijen. Je bent van harte welkom. Ook organiseer ik samen met Zwartebij.org een kennismakingsdag ook daar ben je welkom.
Wat voor bijen heb je nu en als je al Zwarte bijen hebt, hoe houdt je die zuiver?
O ja, ik heb je een PB gestuurd.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Erick » do 24 jan 2019, 22:33

:think: Wat je van ver haalt hoeft niet beter te zijn, zeg ik altijd :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 jan 2019, 08:59

Erick schreef::think: Wat je van ver haalt hoeft niet beter te zijn, zeg ik altijd :whistle:
Wij zitten hier in de bestuiving en hoeven die bijen met kortere tong al helemaal niet , Wanneer zij niet bij de nectar kunnen komen , komt ook dat signaal niet aan in de volken en zal de bestuiving moeizamer verlopen . En daar moet je alle zeilen al bijzetten om tot optimale resultaten te komen .

zie hier... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... _odo9wSegG ... waar ik lees ............De tong is iets korter (5,8 - 6,2 milimeter) dan die van andere ondersoorten

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » vr 25 jan 2019, 09:33

JanvdR schreef:Sterkere bijen? Dat is maar de vraag.
Er was eens een bloedmooie vrouw die een niet zo mooie professor voorstelde te trouwen. Want, zei ze, "met jouw intelligentie en mijn schoonheid krijgen we mooie, intelligente kinderen."
Nee dank je zei de professor: "het kan ook omgekeerd zijn."

Groet, Jan.
Domme professor dus :D
Al eens in een omgeving vertoefd met allemaal slimme professoren... misschien dat die mooie domme kinderen meer tegen een stootje in het leven konden.

Lippe

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Lippe » vr 25 jan 2019, 10:52

flayed schreef:
Verwonderde mij dan ook op de weerstand hierop.....

Mvg John
Begrijp je het nu nog niet of wil je het niet begrijpen....? Ik stop met praten tegen dovemansoren. Heel veel succes met je bijen en blijf aub in Limburg ver van mij vandaan met die importbijen

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » za 26 jan 2019, 00:04

Dag Lippe,

Gelijk heb je, zou ik ook niet doen,... :be2:

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten