plots poppen op de vliegplank

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: plots poppen op de vliegplank

Bericht door perk » di 02 okt 2018, 09:51

interessant, ik heb bij een paar andere volken ook een onderlegger gestoken en kom uit op max 10 mijten per dag.
Dat lijkt redelijk veel, echter ik weet nog steeds niet of dit van de polyvar komt (die doet wat ie moet doen) of dat er iets anders aan de hand is.
Geen ander volk had hier die poppen op de vliegplank.

Ik zit heel dichtbij een natuurimker met veel volken die niet behandeld, dus herbesmetting is een mogelijkheid.

Ik moet eens nadenken over een manier om de totale varroabesmetting te meten nu - niet de val- zonder te veel ingrijpen in de kast.
Misschien zit ik wel met één volk dat sterke VSH kenmerken heeft, het is een F2 standbevrucht.

P.

jamesjohn
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:49
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: plots poppen op de vliegplank

Bericht door jamesjohn » zo 06 jan 2019, 12:52

looks like a heavy Varroa mite infestation.
which control have you carried out and at what temperatures?
Now Cric booth Just Starting PSL 2019 Live Score and PSL Live Streaming. Enjoy PSL live free all over the world.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: plots poppen op de vliegplank

Bericht door MH1995 » vr 25 jan 2019, 15:40

Dit is ruimgedrag door een te hoge varroabesmetting of VSH, in die tijd van het jaar wordt het broednest kleiner en stappen er meerdere mijten in 1 cel en wordt de besmetting van mijten hoger. Het ruimgedrag komt voor bij volken met VSH of ook vaak bij koude nachten.
Vanaf eind augustus tot begin oktober is er een natuurlijke sterfte onder de varroamijten en kunnen er tot wel meer dan 200 per dag vallen als je niet behandeld. Dat zou kunnen lijken op herbesmetting, maar het zijn de mijten die op zijn of die geen wintermijt/langlevende mijt kunnen worden voor de winter. Dit heeft zeer waarschijnlijk niks te maken met die imker in de buurt die niet behandeld. Een herbesmetting kan wel ontstaan door roverij bij volken doe zwak zijn of geen moer hebben.

Ik vraag me wel af waarom je Polyvar Yellow gebruikt? Is dit geadviseerd bij de basiscursus?
Polyvar Yellow is niet bedoeld voor een constante behandeling, het is bedacht door Bayer om herbesmetting te voorkomen na een mierenzuurbehandeling in juli. Tevens komen de chemische stoffen terecht in de was en dus in de honing en worden de mijten na een paar jaar resistent. De bijen moeten er ook doorheen met stuifmeel, dus daar zal het ook aan zitten. Eet smakelijk.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: plots poppen op de vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 jan 2019, 16:07

MH1995 schreef:
Ik vraag me wel af waarom je Polyvar Yellow gebruikt? Is dit geadviseerd bij de basiscursus?.
Lees dit aandachtig !! aangeraden door PolyVar® Yellow - KonVIB

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 3KbouwlXFL

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten