Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Yama » ma 28 jan 2019, 15:23

Hallo,

Als je de bovenranden van de broedkamers insmeert met vaseline, dan zij de kasten makkelijker van elkaar te halen!
Wellicht is dit een oplossing voor het loshalen van de kastgedeeltes.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Hans van der Post. » ma 28 jan 2019, 16:02

Om kunstof bakken van elkaar te krijgen kun je een breed plamuurmes (12cm).
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Primus » ma 28 jan 2019, 16:03

BuzzLightyear schreef:Beste bijenhouders,

Ik zit nu in mijn tweede winter met segebergers. Op het forum ook negatieve ervaringen gehoord, deze ervaar ik zelf niet tot nauwelijks op twee punten na. Ik zoek een oplossing voor het kastbeitel probleem.

-Bij het opzetten kamer of deksel kan je niet het kastdeel erop schuiven zoals bij een houten kast om pletten te voorkomen.
-Het loswrikken van kasten is erg lastig, met de kastbeitel beschadig je gauw het piepschuim materiaal

Afgelopen zomer ging het vooralsnog goed, gezien ik nu ook kasten heb op 2 broedkamers voorzie ik wel een probleem in de lente. Hoe maken jullie een goed vastgekitte kamer los op de segeberger?


Mvg, Buzz

Enkele jaren geleden had ik ook 5 segebergerkasten gekocht omdat zo leek mij dat dit ideaal was, helaas kwam ik op dezelfde problemen en ik maakte daar een soort hefboom voor (wat later zag ik dat die zelfs verkocht werden speciaal voor dit doel). Ook dit loste het probleem niet op omdat de ramen van de onderste bak dan weer gewoon mee omhoog kwamen en soms met een plof dan naar beneden vielen. Helaas heb ik al die rommel weggedaan en terug houten kasten gemaakt die gewoon een kwartslag te draaien zijn bij af en opzetten zodat je ook geen bijen dood of kwetst. Nog steeds weet ik niet waarom ze die kasten niet zonder die uitsparing maken dit zou een hele verbetering zijn en dit zeker voor simplexramen omdat die nogal makkelijk iets door gaan hangen waardoor dit allemaal veroorzaakt wordt. MVG

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 28 jan 2019, 16:39

Ik gebruik een oud, maar kwalitatief goed, broodmes. Dat wring ik voorzichtig tussen de beide kastranden. Vervolgens beweeg ik het handvat omhoog en omlaag waardoor er geleidelijk wat beweging tussen de beide helften ontstaat. Ook het brede plamuurmes dat Hans noemt werkt op dezelfde manier, namelijk de kracht verdelen over een breder oppervlak.
Tijdens koude periodes is het natuurlijk altijd moeilijk om kasten te scheiden, doordat de propolis dan erg hard is. In het seizoen is het vooral zaak om met gedoseerde, maar aanhoudende kracht, de kastdelen uit elkaar te drukken.

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door ronaldd » ma 28 jan 2019, 17:32

Vaseline en breed plamuurmes

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Kroese » ma 28 jan 2019, 20:50

2 brede plamuurmessen, en dan de kastbijtel er tussen.
Gaat zonder buigen / wrikken en beschadigingen....
Zo doe ik het tussen mijn piepschuim randen.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Primus » ma 28 jan 2019, 21:09

ronaldd schreef:Vaseline en breed plamuurmes
Allemaal geprobeerd, maar het blijft dan nog een plakkerig gedoe erbij. Voor mij nooit meer segerbergerkasten.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Theo777 » di 29 jan 2019, 00:08

Primus schreef:
BuzzLightyear schreef:Beste bijenhouders,

Ik zit nu in mijn tweede winter met segebergers. Op het forum ook negatieve ervaringen gehoord, deze ervaar ik zelf niet tot nauwelijks op twee punten na. Ik zoek een oplossing voor het kastbeitel probleem.

-Bij het opzetten kamer of deksel kan je niet het kastdeel erop schuiven zoals bij een houten kast om pletten te voorkomen.
-Het loswrikken van kasten is erg lastig, met de kastbeitel beschadig je gauw het piepschuim materiaal

Afgelopen zomer ging het vooralsnog goed, gezien ik nu ook kasten heb op 2 broedkamers voorzie ik wel een probleem in de lente. Hoe maken jullie een goed vastgekitte kamer los op de segeberger?


Mvg, Buzz

Enkele jaren geleden had ik ook 5 segebergerkasten gekocht omdat zo leek mij dat dit ideaal was, helaas kwam ik op dezelfde problemen en ik maakte daar een soort hefboom voor (wat later zag ik dat die zelfs verkocht werden speciaal voor dit doel). Ook dit loste het probleem niet op omdat de ramen van de onderste bak dan weer gewoon mee omhoog kwamen en soms met een plof dan naar beneden vielen. Helaas heb ik al die rommel weggedaan en terug houten kasten gemaakt die gewoon een kwartslag te draaien zijn bij af en opzetten zodat je ook geen bijen dood of kwetst. Nog steeds weet ik niet waarom ze die kasten niet zonder die uitsparing maken dit zou een hele verbetering zijn en dit zeker voor simplexramen omdat die nogal makkelijk iets door gaan hangen waardoor dit allemaal veroorzaakt wordt. MVG
Ik heb ook segebergers en ben juist blij met die uitsparing. Zodat de kastdelen op elkaar blijven zitten als ik de de band om de kast aanspan bij reizen. Ik heb ook een houten spaarkast en als je daarbij de band aanspant trek je de rompen van elkaar..
Ik vraag mij dan altijd af hoe anderen daarmee reizen.

Geen uitsparing vind ik dus juist een groot nadeel.
Wel herken ik het vastzitten vd onderste en bovenste ramen wat weer erg vervelend is...

Groet, Theo

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door tomer » di 29 jan 2019, 00:35

Theo777 schreef: Ik heb ook een houten spaarkast en als je daarbij de band aanspant trek je de rompen van elkaar.. Ik vraag mij dan altijd af hoe anderen daarmee reizen.
Geen uitsparing vind ik dus juist een groot nadeel.
Wel herken ik het vastzitten vd onderste en bovenste ramen wat weer erg vervelend is...
Groet, Theo
Er zijn verschillende soorten kastverbinders te koop voor houten kasten, bvb inox spanveren, hendels, hoekverstevigingen.
Als de onderste en bovenste ramen worden vastgebouwd is de bijenruimte te groot. Bij verticaal bedraden trek je de latten krom. Horizontaal bedraden lost het vervormen en doorbuigen en dus het vastbouwen van de ramen op.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vastgeplakte segeberger kamers loswrikken

Bericht door Primus » di 29 jan 2019, 09:55

tomer schreef:
Theo777 schreef: Ik heb ook een houten spaarkast en als je daarbij de band aanspant trek je de rompen van elkaar.. Ik vraag mij dan altijd af hoe anderen daarmee reizen.
Geen uitsparing vind ik dus juist een groot nadeel.
Wel herken ik het vastzitten vd onderste en bovenste ramen wat weer erg vervelend is...
Groet, Theo
Er zijn verschillende soorten kastverbinders te koop voor houten kasten, bvb inox spanveren, hendels, hoekverstevigingen.
Als de onderste en bovenste ramen worden vastgebouwd is de bijenruimte te groot. Bij verticaal bedraden trek je de latten krom. Horizontaal bedraden lost het vervormen en doorbuigen en dus het vastbouwen van de ramen op.
Niet alleen het aanspannen van verticale draden heeft hiermee te maken ook het gewicht honing, stuifmeel, broed dat in de ramen zit trekt die stilaan krom. En vooral de dunnen toplat en onderlat van simplexramen zijn gewoon te dun om dit te voorkomen. Ik heb trouwens 45 jaar simplex en zou er nu nooit of te nimmer mee starten, maar als jonge imker start je met de kast en de raammaat die eerst in handen krijgt. Ik zou zeker naar een groter raamtype gaan om maar één broedbak nodig te hebben per volk.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten