Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 feb 2019, 11:52

szx2js schreef: Bij verschil in ras of echt verschillende lijnen binnen een ras is er wel degelijk gevaar op het aanzetten van wisselcellen gedurende de 1e zes weken.
Bij het introduceren van de Buckfast , was dat het grootste probleem het afsteken van de jonge koninginnen .
Onze bijen wilden zich daar niet mee verenigen .

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door BBBeez » do 07 feb 2019, 12:07

Tieme,
Bij verschil in ras of echt verschillende lijnen binnen een ras is er wel degelijk gevaar op het aanzetten van wisselcellen gedurende de 1e zes weken.
Diverse keren zelf ervaren.
Ook wanneer de werksters uit het pleegvolk komen en dus zelf de larfjes hebben verzorgd?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door szx2js » do 07 feb 2019, 12:29

De nieuwe moer wordt niet direct afgestoken, maar na het leggen van voldoende eitjes vindt er een wissel plaats. De moer wordt slecht verzorgd en soms zelfs aangevallen (ik heb wel eens rafelige vleugels gezien). De bijen uit het pleegvolk constateren blijkbaar in sommige gevallen een ander broedferomoon bij de larfjes van de nieuwe koningin.
Bij verwantschap tussen pleegvolk en de nieuwe moeren heb je daar nooit last van.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Tieme » do 07 feb 2019, 12:34

Ben, we willen even exact horen of dit ook geld voor doppen die een volk zelf hebben verzorgd. Bij invoeren van moeren weten we dit. Maar bij doppen gaat het juist vaak goed.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door szx2js » do 07 feb 2019, 12:43

Tieme,
Het gaat inderdaad om moeren, die uit de verzamelbroedaflegger (start- en pleegvolk) komen, die opgesplitst worden in afleggers (5 a 10). Indien de oude bijen uit de verzamelbroedaflegger geen verwantschap hebben met de nieuwe moer en diens broed, dan zetten ze heel vaak een wissel in gang.

Heel vaak meegemaakt in de 25 jaar dat ik aan KT doe. Zelfs bij niet verwante BF-lijnen gebeurt het ook.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door BBBeez » do 07 feb 2019, 13:00

Het gaat inderdaad om moeren, die uit de verzamelbroedaflegger (start- en pleegvolk) komen, die opgesplitst worden in afleggers (5 a 10). Indien de oude bijen uit de verzamelbroedaflegger geen verwantschap hebben met de nieuwe moer en diens broed, dan zetten ze heel vaak een wissel in gang.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ook niet wanneer ik carnica larfjes laat plegen in een F1 buckfast volk of een bastaard volk. Maar ik heb nog nooit buckfast larfjes laten plegen in een verzamelbroedaflegger of pleegvolk van een ander ras. Dus misschien is het ook een specifiek probleem met buckfast zoals Jaap al eerder aan gaf.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Tieme » do 07 feb 2019, 13:24

Misschien toch niet. Ik hoor net dat het bij het omvormen van Bastaarden naar Carnica middels de doppenmethode ook vaak mis gaat. Dus Ben's ervaringen worden door anderen ook gedeeld. Zelf heb ik dit probleem nog niet gezien, maar ik heb dan ook niet erg vaak volken omgetoverd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 feb 2019, 14:02

BBBeez schreef:. Maar ik heb nog nooit buckfast larfjes laten plegen in een verzamelbroedaflegger of pleegvolk van een ander ras. Dus misschien is het ook een specifiek probleem met buckfast .
In de tachtiger jaren van de vorige eeuw toen M.v/d Zee zijn koninginnen nog verkreeg op de Buckfast Abbey van Broeder Adam , was daar bijna geen nateelt van te telen ......Onze bijen wilden zelfs van de eitjes geen redcel opzetten .
In die tijd zijn dan ook de meeste imkers begonnen met het omlarven .

Lippe

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Lippe » vr 08 feb 2019, 10:33

szx2js schreef:Tieme,
Het gaat inderdaad om moeren, die uit de verzamelbroedaflegger (start- en pleegvolk) komen, die opgesplitst worden in afleggers (5 a 10). Indien de oude bijen uit de verzamelbroedaflegger geen verwantschap hebben met de nieuwe moer en diens broed, dan zetten ze heel vaak een wissel in gang.

Heel vaak meegemaakt in de 25 jaar dat ik aan KT doe. Zelfs bij niet verwante BF-lijnen gebeurt het ook.

Dit is ook zo het mij verteld is. Een al dan niet bevruchte moer invoeren in ander bloed is helemaal risicovol. Maar ook doppen laten optrekken/verzorgen door ander bloed schijnt ook niet goed te werken. Zoals anderen stellen zal dat beter gaan bij het ene ras cq lijn dan bij het andere.
Ik gebruik zelf een F1 van hetzelfde bloed en lijn als pleegvolk en vul met deze bijen zowel de starter bij het aanblazen als de EWK's wanneer ze zijn uitgelopen. De moeren die ik dan nog over heb laat ik met een raam broed en voer inlopen in aparte afleggers uit ditzelfde pleegvolk.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Freek » wo 20 feb 2019, 22:16

Naar mijn idee heb je al minimaal een bevruchte zwarte q nodig dan zou je met behulp van een schudzwerm het kunnen redden die accepteert dan nog het makkelijkst een koningin van een vreemd ras:

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... Schudzwerm

Maar een schudzwerm maak je als beginner niet zo maar even niet dat het niet te doen is maar je zal wel e.e.a. tegenkomen voordat het je echt goed lukt.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cees2 en 52 gasten