Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door G,A3. » vr 08 feb 2019, 21:35

VHS bijen kunnen ook bijen zijn waarbij er Roofmijten in het volk zitten ,maar ik denk dat daar bijna nooit op gekontroleerd word.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » za 09 feb 2019, 00:20

Of misschien zitten ze wel in een heel goed drachtgebied van lente tot winter waardoor ze sterker en gezonder zijn en beter hun werk doen. Of weet de imker beter wat hij doet of moet laten.

Met varroatolleranz (du), varroaresistentie, VSH... onderzoeken zitten we in hetzelfde schuitje als bij het verbeteren van de '(eigen) biodiversiteit' bij de planten. Je vangt er POEN mee.
... de honingbij staat op uitsterven, miljarden verlies gaat ermee gemoeid voor de landbouw, oorzaak de VARROA mijt... dus onderzoek nodig naar middelen en VSH vooral daar ligt de oplossing... Zolang je dat kan verkocht krijgen, blijft de Europese kraan lopen.

Als er gesponsorde onderzoeken lopen moeten er ook positieve resultaten opduiken of de kraan begint ook te druppelen.
Dus her en der duiken er al VSH bijen op met 70 - 80 - 90% VSH gedrag.
Ik herinner me mijn eerste jaren zonder sterfte. Men zei toen 'lukt wel 1 jaar zonder behandelen maar het 2e en zeker het 3e jaar gaan ze zeker dood aan de mijten'. Het zijn er dus ondertussen 17.
Ik vraag mij dus nu ook af of men nog steeds hetzelfde zegt over deze VSH volken. Blijven ze 3 jaar onbehandeld leven?

Bovendien :
1) is een VSH meting een MOMENTOPNAME. Doe die meting in een ander seizoen, ander jaar, ander drachtgebied enz... en je krijgt andere waarden. Dus welk % plakken we dan op dat volk, waarschijnlijk het hoogste voor de onderzoekers :D
2) en waar moeten we dan naar streven? VSH 100% ? zodat het kenmerk ziekelijk wordt en er ook verkeerd broed (gezonde bijen) mee getrokken worden en de volken zienderogen verkleinen. Wat is dan goed? VSH 70%? VSH 80%.?... en kan je VSH70% paren met VSH 80% ? want dan ga je misschien te hoog...
Absurditeit ten top... maar de kraan loopt.

Neem daarbij dat bijen heel goed met een zekere varroadruk kunnen omgaan als we ze bieden wat ze nodig hebben en dan bedoel ik geen middeltjes. Door die varroadruk leren ze er ook steeds beter mee omgaan.

Ik wijk misschien wat af van het onderwerp, maar laat de moderator daarover beslissen.
Maar als ik hier lees dat de zwarte bij wordt aangeprezen omwille van haar vermeende oorspronkelijke (niet geselecteerde) hogere VSH gedrag... amai. Dan schiet ik even in de pen voor deze paar lijntjes.
M

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » za 09 feb 2019, 00:47

Marc, zonder behandeling is perfect mogelijk, zoals je zelf wel weet. Zonder bestrijding is iets anders. Blijven je bijen ook jaren leven zonder de biotechnische bestrijding? Als we in de toekomst ook geen tijd en werk meer hoeven te steken in deze bestrijdingen, dan juich ik de komst van VSH bijen toe. Het zou toch mooi zijn als bijen kunnen overleven zonder onze hulp.
Dat bij de zwarte bij snel VSH eigenschappen werden vastgesteld is een goede zaak, maar daarom alleen hoef je het niet te doen. VSH moet overal gezocht worden, zowel bij carnica, buckfast, zwarte bij en bastaard.
Moest het niet meer werk zijn om met zwarte bijen te beginnen en ze ook zwart te houden, dus koninginnen kweken en ze naar een bevruchtingsstand brengen, ik zou het overwegen. Standbevruchting vind ik nu wel gemakkelijk, kost weinig tijd en moeite, maar ik zit in carnica gebied.
Wat minder honingopbrengst van de zwarte zou ik persoonlijk niet zo erg vinden.
Maar imkers oogsten graag véél honing, is de zwarte daarom niet vervangen door carnica en buckfast?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Erick » za 09 feb 2019, 11:20

tomer schreef:..........Wat minder honingopbrengst van de zwarte zou ik persoonlijk niet zo erg vinden.
Maar imkers oogsten graag véél honing, is de zwarte daarom niet vervangen door carnica en buckfast?
Dat klopt, als er wat te verdienen valt wordt er "kort door de bocht" gehandeld of anders gezegd "het doel heiligt de middelen" :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door A.A. Staals » za 09 feb 2019, 11:44

tomer schreef: Wat minder honingopbrengst van de zwarte zou ik persoonlijk niet zo erg vinden.
Maar imkers oogsten graag véél honing, is de zwarte daarom niet vervangen door carnica en buckfast?
De bijen van vroeger leverde niet minder honing. Echter de vele zwermen en bruidszwermen en daar nog bij dat ze niet te genieten waren heeft mij doen besluiten Carnica bijen te gaan houden.

ad staals

Lippe

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Lippe » za 09 feb 2019, 19:26

flayed schreef:Dag Lippe,
De wijze woorden van Dylan hebben geloof ik de koppige Flayed uiteindeljik toch op andere ideeën gebracht daar waar mij dat niet lukte. Een zeer positieve ontwikkeling. Zou dat door zijn onderschrift komen waarin staat dat Dylan een PhD researcher is?
Helaas niet Lippe, Dylan spreekt een taal die voor mij "' this makes sense"" heeft. :D

Mvg John
En dat terwijl ik precies dezelfde redenen en beweringen opschreef, slechts met een wat populairder taalgebruik. En vele anderen trouwens ook...
Maar ik voel me niet beledigd hoor, daar is iets meer voor nodig.
Merk het in mijn eigen vak ook wel. Wanneer ik iets schrijf met de titulatuur achter mijn naam dan word ik blind geloofd.

On topic: Ik heb ooit een programma op tv gezien waarin werd gesproken over een superinfectie. De bijen hadden wel varroa, maar deze droegen virussen bij zich die niet schadelijk waren voor de bijen. Hierdoor kregen de schadelijke geen kans.
Kan dit fenomeen ook als VSH gedrag worden gemeten terwijl het eigenlijk iets anders is?

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door imker Marinus » zo 10 feb 2019, 19:02

Lippe schreef:
On topic: Ik heb ooit een programma op tv gezien waarin werd gesproken over een superinfectie. De bijen hadden wel varroa, maar deze droegen virussen bij zich die niet schadelijk waren voor de bijen. Hierdoor kregen de schadelijke geen kans.
Kan dit fenomeen ook als VSH gedrag worden gemeten terwijl het eigenlijk iets anders is?
Dat lijkt me niet, want bij VSH gedrag, gaat het om gedrag, verwijderen van broed waar de mijt in zit. Het bij zich dragen van mijten is geen gedrag. Maar goed, dat begrijp je zelf ook lees ik. Het is me uit je bijdrage niet helemaal duidelijk wie nu de onschadelijke virussen bij zich droegen: de bijen of de mijten? Het is een algemeen verschijnsel hoor, iedereen draagt bacteriën en virussen bij zich, schadelijke en onschadelijke. Wanneer de weerstand te laag wordt krijgen de slechteriken een kans.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 10 feb 2019, 19:04

Dag Lippe,
Maar ik voel me niet beledigd hoor
Dat is ook niet de bedoeling :be6:

Mvg John

Lippe

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Lippe » zo 10 feb 2019, 22:51

imker Marinus schreef:
Dat lijkt me niet, want bij VSH gedrag, gaat het om gedrag, verwijderen van broed waar de mijt in zit. Het bij zich dragen van mijten is geen gedrag. Maar goed, dat begrijp je zelf ook lees ik. Het is me uit je bijdrage niet helemaal duidelijk wie nu de onschadelijke virussen bij zich droegen: de bijen of de mijten? Het is een algemeen verschijnsel hoor, iedereen draagt bacteriën en virussen bij zich, schadelijke en onschadelijke. Wanneer de weerstand te laag wordt krijgen de slechteriken een kans.
Ja idd je hebt gelijk. VSH is echt meetbaar dmv pintest, ruimgedrag, bijtsporen op mijten die op de bodemplabk liggen etc. Het schijnt ook dat er 2 ploegen verantwoordelijk zijn voor VSH. De opspoorders en de ruimers. Als 1 van de groepen niet functioneerd dan werkt het niet.

Ik weet ook overgens ook niet meer welk programma dat was. Kan het nog niet terugvinden.
Ging om de zoektocht naar bijen die zonder bestrijding al jaren overleefden. Ze kwamen bij een imker uit en die bijen hadden zeker wel een hoop mijten, maar droegen geen dodelijke virussen bij zich. Zo bleef de populatie in stand. Lijkt mij dat mijten de bijen sowieso zwakker maken ondanks dat ze een volk niet langzaam vernietigen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » ma 11 feb 2019, 10:28

flayed schreef:Dag Fish,

Vermoedelijkl heb je het wel gelezen, maar er is inderdaad een corrolatie tussen VSH en de kleine celmaat, het lijkt dat de kleine celmaat het VSH gedrag in de hand werkt, dus waarom niet een kleine celmaat gebruiken? Nee heb ik ja kan ik krijgen. 8)

Mvg John
Hallo John,

Een correlatie betekent uiteraard niet per definitie dat er een causaal verband is, maar dit weet je vast ook wel. Volgens mij las ik eerder al dat kleinere cellen = snellere ontwikkeling van broed = minder voortplanting van mijten, bedoel je dit? Dit zou een correlatie zijn tussen hoeveelheid mijten en kleinere cellen, VSH betekent voor mij puur het hygiënische gedrag. Als er minder mijten ontwikkelen door een kortere broedperiode valt dit buiten VSH. Volgens mij is de correlatie tussen kleine cellen en hygiënisch gedrag er niet. Mocht ik over het hoofd hebben gezien dat kleine cellen zorgen voor bijen die plots meer gaan poetsen/opruimen/mijten detecteren, dan is dit natuurlijk een ander verhaal en hoor ik graag over deze ontwikkeling.

Los van het semantisch gezeur natuurlijk praktisch wel bruikbaar als de broedperiode echt korter wordt, waardoor er minder mijten voortplanten. Anderzijds varieert de natuurlijke celgrootte, dus zullen de mijten dan niet in de grootste cellen gaan zitten (wat Ben volgens mij waargenomen heeft), wat dit effect mogelijk weer in gevaar brengt? Het blijft een interessante discussie, maar misschien niet geheel waar het hier over zou moeten gaan. Dit onderwerp gaat over de zwarte bij, en celgrootte is iets wat je voor alle bijen terug kan brengen. Dus al zou een kleinere cel zorgen voor minder mijten of hygiënische bijen, dan is er geen causaal verband met de zwarte bij. Of is dit effect er écht alleen bij de zwarte bij?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten