Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 11 feb 2019, 15:46

Dag Fish,

Voor 90% beschrijf je wat ik bedoel, :)
Volgens mij las ik eerder al dat kleinere cellen = snellere ontwikkeling van broed = minder voortplanting van mijten, bedoel je dit? Dit zou een correlatie zijn tussen hoeveelheid mijten en kleinere cellen Mocht ik over het hoofd hebben gezien dat kleine cellen zorgen voor bijen die plots meer gaan poetsen/opruimen/mijten detecteren, dan is dit natuurlijk een ander verhaal en hoor ik graag over deze ontwikkeling. natuurlijk praktisch wel bruikbaar als de broedperiode echt korter wordt, waardoor er minder mijten voortplanten.
En hier de link wat ik bedoel
Michael Bush (http://www.bushfarms.com/bees.htm)machte einige Tests. Er kaufte normale kommerzielle Königinnen verschiedener Rassen und brachte einen Teil auf kleine Zellen und den anderen Teil auf gängige, große Zellen. Alle kleinzelligen Völker zeigten das hygienische Verhalten, die grosszelligen nicht. QED.
De pagina waar dit is beschreven, link> http://www.resistantbees.com/hyg.html#putz

Verder neem ik aan dat het voor iedereen logisch is dat een bepaald gedrag niet op een facktor toe te schrijven is maar dat er veel meer meespeelt dan bv. kleine cellen. :D

Mvg John

Nog een kleine toevoeging,
Dee Lusby hat herausgefunden dass die Zellengröße von 4,9mm die eigentliche Grundvoraussetzung dafür ist, dass das hygienische Verhalten VSH in Erscheinung tritt, dh die aktive Entferung der Varroen aus den infizierten Zellen. siehe Putztrieb VSH
link http://www.resistantbees.com/zelle.html#vor100jahren

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 11 feb 2019, 17:16

Dag Samen,

Hier nog een film over Bienen elimineren Varroa---ResistantBees.com

https://www.youtube.com/watch?v=Lb2rigB9Co0

Op de 38e minute komt ook de corrolatie tussen kleine cellen en VSH ter sprake.

Helaas in het Duits

Mvg John

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » ma 11 feb 2019, 17:48

Misschien moet er eens een topic gestart worden over VSH en over imkeren met een kleinere celmaat, want dat kan je met eender welke bij.
Dit topic zou moeten gaan over hoe starten met de zwarte bij, hoe omschakelen naar de zwarte bij, waar vind ik een zwart bijenvolk, wat zijn de voor- en nadelen van zwarte bijen.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 11 feb 2019, 19:50

Dag Tomer,

Gelijk heb je.

Voor een aantal jaren terug had ikzelf zelf Carnica's, en ben toen over geschakeld naar de zwarte dmv het gele ronde schijf(arrest kooi) welke in Duitsland gebruikt wordt.
Het is heel simpel, men besteld een zwarte P-moer per post, eenmaal op de deurmat gevallen word het interesant, de inhoud word gecontroleerd, en als goed bevonden, begeven we ons naar de bijenkast waar de nieuwe koningin in komt te zitten.
Nu halen we de oude moer eruit want die willen we niet meer, daarna zoeken we een raam met uitlopend broed op en plaatsen hier een arrest kooi op van +/- 12 bij 12 cm, tevens doen we wat suikerdeeg erbij, en nu komt het, vervolgens doen we de nieuwe koningin EN zijn begeleidende bijen in de arrest kooi, deze zorgen dat de moer gevoed word in de tijd dat de nieuwe jonge bijen uitlopen, deze jonge bijen hebben nog nooit een koningin geroken en accepteren haar direct. We laten de moer ongeveer een week in deze kooi zitten, op z'n minst 5 dagen. Daarna word er een deurtje opengezet en deze met suikerdeeg afgesloten, de bijen mogen haar nu bevrijden. Na 5 a 7 dagen controle op doppen, en nadat haar eigen broed is uitgelopen om de 5 dagen totdat er geen doppen meer getrokken worden!!!. Geef ze de ruimte!

Ik heb 100% aannamen, ook als de moer 8 dagen onderweg was wegens omstandigheden, of als deze van Noorwegen kwam.

Mvg John

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » di 12 feb 2019, 05:37

Een beter idee dan een topic over VSH starten is beginnen er op te selecteren. Niet met kleine cellen, maar door broed te beoordelen. Al snel komen er resistente bijen....

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » do 14 feb 2019, 11:32

Dag Tieme,

Vermoedelijk heb je het niet gelezen,

Maar hier de link wat ik bedoel

Michael Bush (http://www.bushfarms.com/bees.htm)machte einige Tests. Er kaufte normale kommerzielle Königinnen verschiedener Rassen und brachte einen Teil auf kleine Zellen und den anderen Teil auf gängige, große Zellen. Alle kleinzelligen Völker zeigten das hygienische Verhalten, die grosszelligen nicht. QED.

De pagina waar dit is beschreven, link> http://www.resistantbees.com/hyg.html#putz

En als je het broed beoordeelt waar let je dan op? :)

Juist ja, en hoe bevorder je dat dan? Juist, en door kleinere cellen, zie bovenstaande link

En wat is dan makkelijker, jaaren broed beoordelen, chemische bestrijdingsmiddelen, varroa's tellen en en en.
Tuurlijk, grote celwanden zijn de gangbare maat, maar is niet de natuurlijke celmaat, dat is 4,9mm, kijk maar naar de historische documenten.

Persoonlijk zie ik meer voordelen dan nadelen aangaande de kleine celmaat, daarnaast is de combinatie kleine celmaat met de zwarte Bij naar mijn gevoel ideaal.

mvg John

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door BBBeez » do 14 feb 2019, 15:39

En als je het broed beoordeelt waar let je dan op? :)

Juist ja, en hoe bevorder je dat dan? Juist, en door kleinere cellen, zie bovenstaande link

En wat is dan makkelijker, jaaren broed beoordelen, chemische bestrijdingsmiddelen, varroa's tellen en en en.
Tuurlijk, grote celwanden zijn de gangbare maat, maar is niet de natuurlijke celmaat, dat is 4,9mm, kijk maar naar de historische documenten.
Was het maar zo simpel John. Tot nu is gerichte selectie op broed met het hoogste percentage niet reproducerende moedermijten de enige manier om VSH te bevorderen. BartJan van Arista is ook bezig met kleine celmaat en met het zoeken naar een genetische marker. Tot nu toe zonder resultaat of een manier om de resistentie te versnellen.

Ik schrijf hier bewust over niet reproducerende moedermijten want VSH en hygienisch gedrag wordt nogal eens door elkaar gehaald. Je kan met een pintest of vloeibaar stikstof volken selecteren op hygienisch gedrag maar dat betekent niet dat ze ook varroa sensitieve hygiene hebben. Dat hebben Tieme en ik gemerkt omdat we voor de beebreed testvolken pintests uitvoeren en tegelijk ook bezig zijn met VSH selectie. Soms worden hygiënische volken door wetenschappers of telers VSH volken genoemd terwijl dat nooit werkelijk is gemeten.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » do 14 feb 2019, 23:24

Dag BBBeez,

Helaas,
Was het maar zo simpel
waar.
Er zijn natuurlijk veel meer factoren, vandaar ook de links naar delen waar er meer staat beschreven.
Hier staat ook dat bijenvolken met kleine celmaat zo ver als mogelijk van andere bijenvolken met gewone celmaat verwijdert moeten staan ivm met herbesmetting, dit omdat anders door herbesmetting het volk ten onder gaat,... niet zo zeer door bijen met ziekten of virussen, dan wel door dat de bijen de besmette cellen de larven eruit halen en hierdoor het volk niet meer groeit, men noemt dit ook wel overbesmetting, hier is dus de helpende hand van de imker op zijn plaats. Dit geld voor de zwarte alsook voor andere rassen.

Maar zoals Tomer al aangaf, dit topic moet gaan over, Beginnen met de Zwarte Bij. :)

Mvg John

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » vr 15 feb 2019, 22:32

Flayed, wist je dat Resistandbees ook een Nederlandstalig deel van haar website heeft? Wel moeilijk geschreven.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » za 16 feb 2019, 20:56

Dag MH1995,

Ja, dat weet ik, is helaas niet compleet, maar voor de vertaler :clap:

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten