Ras identificatie Programma's

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ras identificatie Programma's

Bericht door flayed » vr 15 feb 2019, 14:06

Dag Samen,

Er zijn er op dit moment meerdere programma's om bv te bepalen in hoevere het ras wat je imkert zuiver is.
Te denken valt bv. aan CBeeWing, Beemorph, DrowWing-46_beta, Identifly1_2, MorphoJ en tpsdig232.
Er zullen er nog wel meer zijn, maar waar ik benieuwt naar ben is wie gebruikt wat, en wie heeft ervaring met tpsdig232 of Identifly1_2 ?
MorphoJ is ook intresant.

Mvg John

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door MH1995 » za 16 feb 2019, 19:31

Weet dat vleugelmetingen niet 100% betrouwbaar zijn. Zeker als er een klein percentage hybridisatie in zit.
Ik gebruik CBeeWing voor de klassieke metingen en IdentiFly om te kijken wat daarbij de uitslag is. Echter ben ik over IdentiFly niet tevreden. Ik heb vleugels gemeten die bij het onderzoek bij Europese honingbij ondersoorten tot Carnica behoorde en als ik de Afrikaanse erbij nam was het ineens Ligustica of soms zelfs nog iets heels anders. Dat vind ik raar, zeker als Carnica ineen Ligustica is, waarom is dat bij de andere categorie niet het geval? Ook is mij verteld dat je kijkt naar het gemiddelde van een volk. Dan kan het zijn dat bij een 15% hybridisatie het volk wel als raszuiver wordt aangemerkt, dit vind ik niet kloppen.
Bij CBeeWing kun je bij het opzetten van een bevruchtingsstation mooi zien voor hoeveel procent verbastering er in zit. Als 10 van de 50 vleugels niet binnen het juiste ras vallen weet je dus dat het geen zuiver bevruchtingsstation is.
Om die reden is het belangrijk dat de vleugelmetingen wel kloppen binnen ondersoorten omdat je anders geen bevruchtingsstation op kunt zetten. Dit is natuurlijk lastig bij Buckfast. Maar daarbij gebruiken ze Ligustica's met het Kordovan mutatie die moet via de vader en moeder over erven om te kijken of dit voor 100% klopt.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door flayed » za 16 feb 2019, 21:32

Dag MH1995,

Ik heb nog ergens een trail versie liggen van Cbeewing uit 2005 maar ik denk dat toen al betaald moest worden voor het prg. zelf heb ik toendertijd het prg. Flugel-Index van Gunther Pexa gekocht, maar deze legt geloof ik 8 of 9 punten vast toz van Indetifly, dan lijkt Indetifly toch nauwkeuriger? Met zijn 19 punten.
Of zit ik er nu naast?
Hoeveel punten legt cbeewing vast?


Mvg John

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door MH1995 » zo 17 feb 2019, 10:39

CBeeWing met enkel cubitaalindex, hantelindex en discoïdaalverschuiving. Hantel index wordt niet meer gezien als betrouwbaar.
IdentiFly kijkt naar veel meer metingen waaronder de eerder genoemde punten.

CBeeWing is gratis tot 7 vleugels. Maar op de website van BIBBA kun je een Excel bestand downloaden en daar die gegevens invoeren. Dus dan heb je CBeeWing eigenlijk gratis.

Nog even over de Cordovan mutatie. Dat wordt enkel gebruikt voor het opzetten van een bevruchtingsstation omdat het via de vader en moeder moet overerven. Als dat goed is worden weten ze of een bevruchtingsstation te gebruiken is en worden die niet gebruikt.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door flayed » di 19 feb 2019, 21:41

Dag MH1995

Bedankt voor de info zal eens kijken hoe dat gaat werken.
Overigens, IdentiFly is zeer nauwkeurig, een lichte verschuiving en ja, dan kan het supspecie tot een andere soort gerekend worden, maar alleen dan wannneer je apis-mellifera-subspecies-classification.dw selecteert inplaats van de apis-mellifera-subspecies-Europe-classification.dw. We zitten ja in europa, toch.

Mvg John

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door Fish » wo 20 feb 2019, 10:19

Ik ben vooral benieuwd waar jullie dit voor willen gebruiken, moet ik het zien als nacontrole van aangekochte volken, of ter controle van de aanparingsresultaten of iets dergelijks? Doen jullie aan onderzoek mee of is het voor de eigen stand? Is het een eenmalig iets of gebruiken jullie dit regelmatig?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Ras identificatie Programma's

Bericht door Tieme » za 23 feb 2019, 07:29

Ik gebruik de morphologische kermerken om zeker te zijn van raszuiverheid bij volken die ik wil gebruiken voor de teelt. Ik doe dit niet zelf, maar laat dit in Duitsland doen. Daar wordt dan ook nog gekeken naar haarkleur en lengte en pantserkleur. 50 werksters en 50 darren kost 34 euro.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten