Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door JanvdR » za 09 mar 2019, 18:50

Ik ben best gecharmeerd door de methode die Tjeerd Blacquiere voorstelt. Ik ben ook bereid daar zelf eens een proef mee te nemen waarbij ik vanzelfsprekend niet al mijn volken wil "opofferen".
Volgens mij zal het aanpassen aan lokale omstandigheden een knelpunt zijn.
We weten dat niet alleen de honingbij maar ook de wilde bijen ( en ook andere insecten) een moeilijke tijd hebben.
Oorzaken zijn niet alleen de varroamijt maar ook pesticiden, weinig dracht, monoculturen, luchtkwaliteit en nog veel meer. De bijen worden door deze factoren verzwakt waardoor ze minder gewapend zijn tegen indringers.
Onder die omstandigheden zal de Darwiaanse methode een hele kleine kans van slagen hebben omdat er teveel belagers zijn.
De wilde bijen laten zien dat ze niet opgewassen zijn tegen de bedreigingen van de hedendaagse cultuur. De darwiaanse methode schijnt voor hen niet voldoende te werken.
Tegelijk ben ik er ook van overtuigd dat de huidige methode van varroabestrijding op den duur niet of nauwelijks meer werkzaam zal zijn (de varroamijt wordt resistent). Dus we moeten iets doen.

De voorgestelde methode van Tjeerd Blacquire kan volgens mij alleen succes hebben als de omgevingsfactoren in het voordeel van de bijen veranderd worden.

Overigens ben ik van mening dat de verandering van omgevingsfactoren ook voor ons mensen voordelig is.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Hans van der Post. » za 09 mar 2019, 19:57

Laat ik het maar houden op de selectie VSH .

Blacquiere heeft indertijd - 2002 - toen de wintersterft een hoogte had van meer dan een kwart van de volken, de imkers niet goed voorgelicht en vooral de oudere imkers die niet aan varroa bestrijden deden.
Nu moeten we dus doen wat ons imkers indertijd werd verweten - niets doen - . :think:

Nogmaals ik hou het op de VSH selectie.
!Hans.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door JanvdR » za 09 mar 2019, 20:26

Beste Hans,
Je houdt het op VSH selectie ondanks het feit dat het tot nu toe weinig of niets opgeleverd heeft. Je bent natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt en dat respecteer ik ook.
Niets doen is voor mij geen optie: ten eerste omdat ik geen type ben die maar afwacht en ten tweede denk ik dat iets ondernemen de zaak helpt om in beweging te blijven. Daarbij is het om het even of het succes heeft of niet. We hebben er in ieder geval iets van geleerd: het helpt of het helpt niet!
Zoals je misschien begrepen hebt ben ik zeer sceptisch maar daar staat tegenover dat ik zo'n initiatief graag een kans wil geven en dat gaat niet als ik mij achterover in mijn stoel nestel.

Misschien moet ik iets toevoegen wat pleit voor mijn stelling dat omgevingsfactoren optimaal moeten zijn. Van de volken in Zweden kan ik niets zeggen, ik ben daar nooit geweest.
Anders is het bij volken in Zuid-Frankrijk. Ik heb daar meerdere verlaten bijenstanden gezien die bevolkt waren met vitale bijen en waarbij ook duidelijk was dat er lange tijd geen imker was om de bijen te verzorgen (verwaarloosde, kapotte kasten). De bijen overleefden daar volgens mij omdat er voldoende dracht was en er in de nabijheid geen landbouwgrond aanwezig was waar pesticiden gbruikt werden.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Franschman » zo 10 mar 2019, 06:30

Beste Beeleevers,
Hier een leuk opbeurend bericht dat op een Zondag past als reactie op het eerdere bericht.

In het gebied waar ik regelmatig verblijf, departement Lot46 France, bestaat er lokaal veel en lang aanhoudende dracht .Hier zie je regelmatig toch nog grote wilde zwermen die vanuit oude gebouwen,holle beeldhouwwerken (!) schoorstenen ,holle. bomen etc. zich een weg vinden in de vrije natuur.

Met eigen ogen heb ik gezien ,dat het mooie ,schone volken waren die zich soms hadden genesteld in de ruimte tussen raam en het raamluik.
Hoe deze volken zich wapenen tegen Varroa en de rondwarende ,exotische vijand,
de Aziatische wesp ,weet ik niet. :shhh:

Bij een kerkingang in het dorpje Comiac, sta ik steeds met verbazing te kijken naar het grote volk, dat al jaren in het holle ,gietijzeren beeld van Johannes de Doper zit. 8)
Bijen hebben dus kennelijk letterlijk ,een welwillende Beschermheiligegevonden daar waar St. Ambrosius het laat afweten. :roll:

Was U wellicht bekend ,dat deze Johannes, een in in kameelharen pak geklede asceet was , die het in de woestijn wist uit te houden op een menu van sprinkhanen en met.......ja u raadt het al[. b]Honing[/b]!!
Aan hem de eer Jezus in de rivier de Jordaan te dopen: vandaar zijn bijnaam !

Helaas werd Johannes de Doper later onthoofd door toedoen van een schaarsgeklede ,jaloerse en gemene danseres. (Een soort Mata Hari ‘ avant la lettre’)
Een Bijbelse ‘Femme fatale’ dus. Het kan verkeren..... :snooty:

Profiteren sterke, gezonde volken van bescherming ’van Hoger hand’ ? :o
Weet Blacquière daarvan ? :doh:

Een foto van het bedoelde ziektevrije, blije volk in het holle beeld van St.
Jean le Baptiste , zal ik separaat toezenden. Leuk toch? :lol:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit !!! :be1:
C1396980-F22D-4BBA-BA51-7F539F8BD480.jpeg
Soms moeten imkers God Bijstaanbij het voeren
Kan de Allerhoogste ons ook bevrijden van die lastige Varroamijt :pray: :D ?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Tieme » ma 11 mar 2019, 09:22

Beste Jan,

Hoe kun je nu beweren dat VSH selectie tot nu toe weinig of niets heeft opgeleverd, en waar baseer je dat op?

Er zijn tientallen wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over hoe de selectie in zijn werk gaat en wat de bijen dan doen. De resulterende volken hoeven niet meer tegen varroa behandeld te worden. In Amerika is dit al decennia oud onderzoek. Het is beter je af te vragen hoe het kan dat dit werk zo lang genegeerd is en wie er heeft zitten slapen van onze wetenschappelijke broeders en zusters. Er is niet eens de moeite genomen om het werk eens na te doen om te zien of er eenzelfde uitkomst is te bewerkstelligen. En dat alleen maar omdat er dan waarschijnlijk niet over gepubliceerd kan worden. Nu wordt dit werk (eindelijk) op Hawaii op grote schaal herhaald en op een manier dat er niet te veel inteelt optreedt (dit was het probleem met de eerdere pogingen). In Europa wordt sinds 2014-2015 gewerkt aan de selectie en er zijn zeker wel resultaten geboekt (en dat voornamelijk door imkers zelf met ondersteuning van Arista Beeresearch). Het enige bijeninstituut dat er aan werkt is Kirchhain.

Maar 4 jaar is niet erg lang en dat deze bijen dus nog niet breed onder imkers verspreid zijn is dus geen wonder, maar niet een aanwijzing dat het niet werkt.

Het is een beetje jammer dat het werk op VSH al geruime tijd stelselmatig in negatief daglicht wordt gezet, terwijl hiertoe absoluut geen reden is.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door JanvdR » ma 11 mar 2019, 14:44

Tieme schreef:Beste Jan,

Hoe kun je nu beweren dat VSH selectie tot nu toe weinig of niets heeft opgeleverd, en waar baseer je dat op?

Er zijn tientallen wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over hoe de selectie in zijn werk gaat en wat de bijen dan doen. De resulterende volken hoeven niet meer tegen varroa behandeld te worden. In Amerika is dit al decennia oud onderzoek. Het is beter je af te vragen hoe het kan dat dit werk zo lang genegeerd is en wie er heeft zitten slapen van onze wetenschappelijke broeders en zusters. Er is niet eens de moeite genomen om het werk eens na te doen om te zien of er eenzelfde uitkomst is te bewerkstelligen. En dat alleen maar omdat er dan waarschijnlijk niet over gepubliceerd kan worden. Nu wordt dit werk (eindelijk) op Hawaii op grote schaal herhaald en op een manier dat er niet te veel inteelt optreedt (dit was het probleem met de eerdere pogingen). In Europa wordt sinds 2014-2015 gewerkt aan de selectie en er zijn zeker wel resultaten geboekt (en dat voornamelijk door imkers zelf met ondersteuning van Arista Beeresearch). Het enige bijeninstituut dat er aan werkt is Kirchhain.

Maar 4 jaar is niet erg lang en dat deze bijen dus nog niet breed onder imkers verspreid zijn is dus geen wonder, maar niet een aanwijzing dat het niet werkt.

Het is een beetje jammer dat het werk op VSH al geruime tijd stelselmatig in negatief daglicht wordt gezet, terwijl hiertoe absoluut geen reden is.

groeten,
Tieme
Beste Tieme,

Het kan zijn dat ik bij mijn literatuurkeuze nou net de verkeerde keuzes heb gemaakt. Wat ik begrepen heb uit de door mij geraadpleegde literatuur is: dat het haalbaar is volken te houden die zonder behandeling kunnen samenleven met de varroamijt op de plek waar het onderzoek plaats vindt. Worden uit die volken koninginnen geteeld die in andere volken op een andere locatie ingevoerd worden dan wordt het moeilijk om dat gedrag vast te houden. In de volgende generaties moeten de volken veelal toch weer behandeld worden.
Als dat niet zo is zou het een geweldig succes zijn.

Als een volk in staat is om met de varroamijt samen te leven hoeft dat niet te maken te hebben met VSH gedrag. We weten dat de mijten zich razend snel kunnen aanpassen. Ze zijn al snel resistent tegen bestrijdingsmiddelen. Het zou best eens zo kunnen zijn dat het de mijten zijn die zich aangepast hebben en niet de bijen. Die mijten schijnen dan te beseffen dat ze hun "brood" kwijt raken als ze op dezelfde vernietigende wijze tewerk blijven gaan. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het grotere aantal onvruchtbare mijten. Om misverstanden te voorkomen; ik zeg niet dat zo is.

Overigens heeft de wetenschap in Europa niet stil gezeten. Bij mijn weten zijn er sinds ongeveer 15 jaar zo'n 18 experimenten opgezet in Noorwegen, Zweden, Duitsland, Nederland, België en Zwitserland. Later zijn er initiatieven uit andere Europese landen bijgekomen. Kirchhain is zeker niet het enige instituut.

Ik heb niet beweerd dat VSH niet werkt. Misschien heb je het verkeerd begrepen. Ik wijs selectie op VSH ook absoluut niet af. Ik wil er alleen maar op wijzen dat de vorderingen nog niet tevredenstellend zijn maar je wijst er zelf al op dat er tijd voor nodig is.

Ik wist niet dat VSH al geruime tijd stelselmatig in een negatief daglicht wordt gezet. Dit is aan mij voorbij gegaan maar als dat zo is dan is het idd niet terecht.

ON topic: Het pleidooi van Tjeerd Blaquiere verdient ook zeker belangstelling en bevat een aantal interessante punten die ik graag met aandacht zal volgen. Ik ben er wel voor het onderzoek een bredere basis te geven.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door G,A3. » ma 11 mar 2019, 22:35

Beste JanvdR,
Als het VHS gedrag niet doorgegeven wordt aan de dochters zou het ook mogelijk zijn dat in de onbehandelde moedervolken grondroofmijten zitten die daar mogelijk van nature ingekomen zijn. Deze worden niet meegegeven met de jonge koninginnen aan een nieuw volk. De Varrao mijten worden vaak geteld maar heeft men wel oog voor de veel kleinere roofmijten? Men zou dus bij een aantal kasten met de nieuwe jonge koninginnen wat bodemmul uit het moedervolk moeten geven als proef. G,A3.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Tieme » di 12 mar 2019, 08:24

Beste G,A3,

Het VSH gedrag is wel erfelijk. Het verdwijnt alleen bij standbevruchting.

groeten,
Tieme

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door J.R. » di 12 mar 2019, 13:07

Het verdwijnt niet bij standbevruchting, maar is latent aanwezig als het niet ook in de darren zit.
Jan Ritsma

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Artikel heer Blacquiere in Bijenhouden

Bericht door Tieme » di 12 mar 2019, 14:22

Inderdaad en op zo'n manier dat je het na enige generaties niet meer merkt en het dus effectief verdwenen is.
Ik zie dit al gebeuren bij F1tjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten