Mijn vloerdelen-hout kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout kasten

Bericht door Samuel Murray » vr 01 mar 2019, 23:31

karlos schreef:Hoe gaat het met de kasten na vijf jaar?
Ik ben overgestapt naar een ander kastsoort en raammaat, dus de meeste van deze kasten zijn naar de open haard gegaan. Maar een aantal van ze zijn er nog en zijn heel stevig. Ik ben uiteraard wat lesjes geleerd. Mijn huidige kasten zijn voor een deel ook van vloerdelenhout gemaakt, maar de kastontwerp is anders (veel sterker... ook zwaarder).

Bij de 12 ramers heb ik na een jaar of drie de kasten helemaal uitelkaar gehaalt en opniew in elkaar gezet (de meeste kromme planken vervangen met wat rechtere planken). De 5-ramers viel uitelkaar maar het kwam door het gebruik van spijkers in plaats van schroeven, en ze waren onvoldoende goed verlijmd. Het feit dat de voor- en achterkanten zijn gemaakt van veel losse stukken hout die aan elkaar zijn gelijmd was ook geen goed idee (maar het zou mischien nog kunnen als je een tandvoeg gebruiken, maar dat vergt extra moeite).

karlos
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 21:33
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout kasten

Bericht door karlos » za 02 mar 2019, 09:12

Bedankt, zelfbouw lijkt toch altijd wat op een (leuke) zoektocht.
Hier ook een harde les geleerd: 11 broedbakken van 18mm multiplex gemaakt en de kasten die in open lucht staan vallen nu echt uit elkaar, na amper 1 jaar. Had ze nochtans 4 lagen lak gegeven. Was dus duidelijk geen watervaste multiplex...
Nu een try out met kasten uit douglas, 2cm dik en planken van 9 en 14 cm op elkaar, watervast gelijmd en geschroefd. Ik ben benieuwd...

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout kasten

Bericht door debijenboer » wo 13 mar 2019, 21:43

zelf kasten maken is de helft van de lol van mijn Imker hobby. Ik ben begonnen met 2 volhouten kasten van vuren, goed in de verf gezet. Deden het prima maar moesten wel geregeld bij geverfd worden. Daarna overgestapt op Red Cedar, kost wat meer maar heeft veel voordelen. Gaat heeeel lang mee, hoeft niet geverfd en is licht. Mijn HKs maak ik nog wel van allerlei soorten goedkoop hout omdat die de meeste tijd van het jaar toch binnen staan. Aangezien ik veel klus heb ik redelijk goed gereedschap, en dat is het halve werk.
Geert (debijenboer)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten