Ramen vervangen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Ramen vervangen?

Bericht door Cindy1988 » vr 22 mar 2019, 13:08

Beste allemaal,

Ik ben vorig jaar na mijn cursus gestart met mijn 1e volkje en ze hebben al die tijd op 1 Segeberger broedkamer gezeten.
Ik heb dan ook alleen voor deze broedkamer uitgebouwde ramen. Waarvan 6 wat ouder die met het volkje mee kwamen.
Is het slim om binnekort wat van de uitgebouwde ramen te vervangen door ramen die nog uitgebouwd moeten worden? Of word dit nu juist afgeraden?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Fish » vr 22 mar 2019, 13:53

Wat je moet overwegen is dat het uitbouwen van raat tijd en moeite kost voor de bijen, in jouw geval met een startend volkje zou ik nog niet aan raatverversing doen. Ik zou de voorkeur geven aan het uitbouwen van een tweede broedbak en/of een honingkamer. Dit gebeurt het best/snelst als er nectar binnen komt, en wanneer dit is, is dan weer afhankelijk van jouw locatie en drachtomstandigheden.

Eigenlijk zou je in het eerste jaar wat suikerwater moeten voeren, dan bouwen ze de raat sneller uit en had je misschien al wat oudere raat kunnen roteren.

Lippe

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Lippe » vr 22 mar 2019, 14:05

Afhankelijk van wat je doelen zijn zou je dit jaar ineens alles vervangen door, wanneer het weer en dracht het toelaat, de 2e bak bovenop te plaatsen. Het liefst met 1 of 2 uitgebouwde raten in het midden. Daarvoor kun je de mooiste nemen.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Cindy1988 » vr 22 mar 2019, 15:06

Fish schreef:Wat je moet overwegen is dat het uitbouwen van raat tijd en moeite kost voor de bijen, in jouw geval met een startend volkje zou ik nog niet aan raatverversing doen. Ik zou de voorkeur geven aan het uitbouwen van een tweede broedbak en/of een honingkamer. Dit gebeurt het best/snelst als er nectar binnen komt, en wanneer dit is, is dan weer afhankelijk van jouw locatie en drachtomstandigheden.

Eigenlijk zou je in het eerste jaar wat suikerwater moeten voeren, dan bouwen ze de raat sneller uit en had je misschien al wat oudere raat kunnen roteren.
Ze hebben toen ik ze net had suikerwater gekregen om de 5 ramen die ik bij de 6 gekregen ramen had geplaatst uit te bouwen.
Ik dacht juist nu hebben ze de ramen misschien nog niet echt nodig en kunnen ze er misschien vast 2 uitbouwen dat wanneer er een 2e broedkamer op moet er in iedergeval al wat uitgebouwde ramen in kunnen.
Ik zag ze wel al aardig wat stuifmeel binnen halen 2/3 weken geleden.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Cindy1988 » vr 22 mar 2019, 15:09

Lippe schreef:Afhankelijk van wat je doelen zijn zou je dit jaar ineens alles vervangen door, wanneer het weer en dracht het toelaat, de 2e bak bovenop te plaatsen. Het liefst met 1 of 2 uitgebouwde raten in het midden. Daarvoor kun je de mooiste nemen.
Mijn doel is het volk natuurlijk laten groeien maar wel een zwerm voorkomen. Het gaat me niet perse om de honing, hoewel het wel fijn zou zijn om wat ramen achter de hand te hebben mochten ze in de winter te kort komen.

Je bedoelt echt alles in 1x vervangen en dan alleen 2 uitgebouwde ramen in het midden van beide bakken? Gaat dat geen problemen geven met het broed en voer?

Lippe

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Lippe » vr 22 mar 2019, 16:30

Nee de bak laten zoals ie is op dit moment, maar daar 2 uitgebouwde ramen en eventueel het raam waar de Q op zit uithalen en die in de bovenbak stoppen aangevuld met kunstraat. Je zou ook 2 volle kantramen met voer mee naar boven kunnen verhuizen. De oudste raten laat je dan in de onderbak opgevuld met kunstraat aan de zijkanten ter vervanging van de ramen die je in de nieuwe bovenbak hebt gezet.
Hierdoor stel je de zwermstemming ook uit.

Het gaat alleen problemen geven wanneer het plotseling koud weer wordt. Ik zou dit ook pas op zijn vroegst eind april doen.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door JackC » vr 22 mar 2019, 18:04

Van wanneer is je volkje? Als je het al vanaf mei of zo hebt en het is goed de winter doorgekomen, kun je er gewoon een tweede broedkamer met kunstraat opzetten. De oudere raten zou ik gewoon laten zitten in de onderbak. Volgend jaar haal je dan de hele onderbak weg en zet er weer een nieuwe bovenop, dan heb je meteen al je raten ververst.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 mar 2019, 21:23

En dit is de juiste handeling!
!Hans.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Cindy1988 » za 23 mar 2019, 16:03

Hans van der Post. schreef:En dit is de juiste handeling!
Naar welke verwijst u precies? De post van JackC?

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ramen vervangen?

Bericht door Cindy1988 » za 23 mar 2019, 16:05

JackC schreef:Van wanneer is je volkje? Als je het al vanaf mei of zo hebt en het is goed de winter doorgekomen, kun je er gewoon een tweede broedkamer met kunstraat opzetten. De oudere raten zou ik gewoon laten zitten in de onderbak. Volgend jaar haal je dan de hele onderbak weg en zet er weer een nieuwe bovenop, dan heb je meteen al je raten ververst.
Het volk hebben we vorig jaar eind juli ongeveer opgehaald.
Gewoon de huidige broedkamer laten zoals deze is en de nieuwe broedkamer vullen met alleen ongebouwd kunstraat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten