Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door Franschman » wo 27 mar 2019, 22:58

Waarde Beeleevers,
Ze zijn er weer de spinnen ! :cry:
Nuttige dieren maar bij een bijenstand soms lastig. Onder de deksel verwijder ik braaf de ingesponnen spinnen en ook voor - en tussen de kasten haal ik spinnenwebben weg.
Ik krijg altijd een beetje de pest in als ik bijen, die nu met de eerste stuifmeel beladen terugkomen, in een spinnenweb terecht komen en worstelen soms al wat verkild, om hun leven te redden. :be8: Ik kan het niet laten om ze te redden en ze op te warmen met mijn warme adem. :pray:

Welke forumgebruiker kan mij een goede tip geven om van spinnen rond de kasten en binnen de deksels, te worden verlost ?
Bij voorbaat dank. :clap: :handgestures-thumbup: :be11: "One day I will fly away"---> :b10: :be11: :be11:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door tomer » do 28 mar 2019, 00:56

Tja...ik ken het "probleem". Het zijn gelukkig telkens maar enkele bijen die gevangen raken in het web. De spin vangt ook wasmotten, dus dat is dan weer een voordeel.
'savonds of snachts kan je de spinnen vangen als ze een web aan het maken zijn en dan kan je ze aan de andere kant van de tuin zetten.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door gijs.v » do 28 mar 2019, 06:52

Spinnen maken ook onderdeel uit van het ecosysteem net als de bij. Zolang het in balans is geen probleem. Die enkele bij die gevangen wordt staat waarschijnlijk niet in verhouding tot de hoeveelheid bijen doe verderop in het veld omkomen of verongelukken.

Toen ik de bijen nog thuis had staan bij de vijver, waren de kikkers ook altijd aan het jagen op de bijen. Een prachtig gezicht.

Spinnen moeten ook eten. Net als vogels, kikkers enzovoort. Het hoort erbij ook als je het minder leuk vindt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door Hans van der Post. » do 28 mar 2019, 14:02

Franschman schreef:Waarde Beeleevers,
Ze zijn er weer de spinnen ! :cry: [....................]
Welke forumgebruiker kan mij een goede tip geven om van spinnen rond de kasten en binnen de deksels, te worden verlost ?
Bij voorbaat dank. :clap: :handgestures-thumbup: :be11: "One day I will fly away"---> :b10: :be11: :be11:
Geen kasten neerzetten. :lol:
Leven en laten leven. Alleen de webben met spin naar elders verplaatsten.
Wat doen we met de zwaluwen? afschieten? :think:
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door Franschman » do 28 mar 2019, 14:26

Bedankt voor de reacties,
Ik wil ook niet harteloos zijn vis a vis de spinnen. Ik gooi ze tot nog toe in de bosjes.--->^^^^
Voor Hans nog dit: 2019 uit door vogelbescherming uitgeroepen als het Jaar van de wulp. Deze kromsnavel heeft het moeilijk door verdwijnen van zijn biotoop= leefomgeving. Zo'n wulp lust wel een spinnetje :D
Nog even een Frans gezegd voor bijgelovige imkers, naar aanleiding van spinnen.
Die kan je beter's avonds tegenkomen volgens die Fransozen want:

1. Un araignee dans le matin , c'est le chagrin--> ontmoeting met spin in de morgen geeft zorgen/ verdriet :x
2. un araignee dan le soir c'est l'espoir--> ontmoeting met spin 's avonds geeft hoop :dance:

Mijn toevoeging helemaal Nederlands: een spin bij de bijen, kan mij niet echt vleien ! :lol:
special voor Hans van der Post :lol:
jaar van de wulp 2019.png
jaar van de wulp 2019.png (150.69 KiB) 3721 keer bekeken

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Hinderlijke spinnen in- en spinnenwebben bij de bijenkasten

Bericht door G,A3. » zo 11 aug 2019, 19:05

Enige weken zag ik bij de bijenkasten een glasvleugelspinnedoder (bleek achteraf) met een prooi vliegen. Toen ik erachter aan liep liet hij de spin los en toen ik even wachtte kwam hij weer terug om zijn prooi weer verder mee te nemen, dit herhaalde zich enige keren.
Deze week bij het honing afnemen zag ik onder het dak van een bijenkast de urntjes met daarin waarschijnlijk een eitje met een verdoofd spinnetje (zie foto's). Dus heren een deel van de spinnetjes kan ook op natuurlijke wijze opgeruimd worden alleen die grote zwarte zijn nog een probleem.
P.S. de foto's staan in de omgekeerde volgorde. G,A3.
Bijlagen
Verlamde spinnetjes als voer voor larven van de glasvleugelspinnendoder.jpg
Urntjes van de glasvleugelspinnedoder..jpg
glasvleugel spinnendoder.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten