Es gibt kein zu früh, nur ein zu spät

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Es gibt kein zu früh, nur ein zu spät

Bericht door JackC » ma 01 apr 2019, 19:13

Voor het eerst in elf jaar imkeren houd ik me aan deze uitspraak van Liebig: bij de wilgenbloei, die dit jaar overigens onderbroken werd door een periode van heftige regen, kregen de bijen een tweede broedkamer, vandaag bloeit hier de kers en heb ik op de laatste twee volken een honingkamer gezet. Al mijn volken staan nu op drie kastdelen, sommige twee broedkamers en één (tweederde) honingkamer, andere op drie gelijke delen op simplex of Duits normaal format. Of ze er echt klaar voor waren? ik weet het niet, maar ik wilde het toch proberen. De bijen regelen het toch zelf: nu hebben ze in ieder geval alle ruimte.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Es gibt kein zu früh, nur ein zu spät

Bericht door Gerard Boswinkel » di 02 apr 2019, 21:48

Hoi Jack,

Ik werk de laatste jaren zo en het bevalt mij uitstekend!

Groeten...…………

Gerard

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Es gibt kein zu früh, nur ein zu spät

Bericht door JackC » di 02 apr 2019, 22:46

Hallo Gerard,
Bedankt voor je reactie. Wat ik nu al merk, terwijl ik meer volken heb dan ooit is dat ik niet meer het gevoel heb achter de feiten aan te lopen. Alles is eigenlijk gedaan voorlopig. Vandaag toch ergens even een paar deksels opgetild en gezien dat een volk zijn honingkamer in een paar dagen al ver uitgebouwd had. Bij twee andere was dat minder maar er was wel een begin.
Groet, Jack

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Es gibt kein zu früh, nur ein zu spät

Bericht door bee-tree » zo 14 apr 2019, 23:42

Misschien past onderstaande foto bij het zinsdeel achter de komma van de topic titel. Zj. :b10:
schuimrubberkussen 1.jpg
Waar een wil is, is een weg. De bijen hadden eindmart, begin april jongstleden blijkbaar
te weinig ruimte en hebben in het TE dunne dekfolie een gat van 10 cm geknaagd en
tussen dat 'kleed' en het isolerend schuimrubberen kussentje warbouw gepleegd en
daarin de wilgenhoning opgeborgen. Ik heb de maagdelijke honingraatjes weggebroken
en aan het volk teruggegeven. De resten van de warbouw lijken tesamen op de kunstzinnige
weergave van een echte kat. Zj.
Hetzelfde kussen maar beter belicht.
De bijen hebben het kussentje behoorlijk uitgehold. Van de donkere rand zijn ze afgebleven.
schuimrubberkussen 2.jpg
Bijenwoningnood of te kleine behuizing. Bijen hebben 'n alternatieve honingzolder gemaakt
boven het plafond die ze bereiken via een zelf geknaagd gat. Het plafond van de zolder bestaat ui een laag schuimrubber ter isolatie tegen kou.
Het kussentje is op het 'gras'tapijt gelegd om het te fotograferen.
Op 3 april heb ik het volk een echte honingkamer gegeven met deels kunstraat.
Een paar dagen later viel de kou in en was er minder dracht.
Aanstaande half april moet blijken of ze de kunstraat mooi hebben uitgebouwd..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten