Artikel nrc

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Artikel nrc

Bericht door AnnekeW » za 13 apr 2019, 14:46


Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Camilio » zo 14 apr 2019, 17:12

BuzzLightyear schreef:Daarom moet je in de stad imkeren :be8:
Dat is geen gekke redenatie :lol:

Ik heb de tijd genomen gisteren om het onderzoek te lezen. Los van alle andere problematiek rond bijen zeker iets om wel over na te denken als imkers zijnde.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Franschman » zo 14 apr 2019, 18:55

Beste Beeleevers,
Dat het biologisch evenwicht kan worden beïnvloed door de introductie van concurrerende soorten en/of predatoren bewijst het icoon hiervoor ,die ooit op ‘Ons’ Mauritius voorkwam , de Dodo!
Een overpopulatie van honingbijen ten opzichte van endemische soorten kan wel degelijk nadelig zijn voor de laatste groep en hun bestuivingsgedrag.

Toch is naar mijn mening de degradatie van de flora in het algemeen ,funest voor een gevarieerde insectenpopulatie.
Het neemt niet weg dat ‘overbegrazing’ moet worden vermeden en dat ,onder invloed van een hype of mode ,hipsters etc.
‘ eendagsvliegen ‘ onder de imkers gaan ontstaan ,die zich willen voorstaan op hun geweldige milieubesef :( :be5:
maar die wel 'de spoeling dun maken". :naughty:

Wie neemt het op voor Hommels en wespen en het tegengaan van exoten zoals de Aziatische wesp. Deze laatstgenoemde exoot kan een ravage aanrichten in de plaatselijke insectenwereld . In Frankrijk is het een serieuze bedreiging voor andere vliegende insecten en een gesel voor de imkerij
Ik spreek hier uit ervaring ! :o In Nederland is de Aziatische wesp, een familielid van de Hoornaar, al gesignaleerd :o

Vergeet overigens ook niet het goede bestuivingswerk dat bijen ( en ook hommels) doen in verschillende geprogrammeerde teelten en in kassen waar zij ‘ op afroep ‘ beschikbaar zijn!
Daar kan de solitaire bij niet aan tippen! :b10:

Het ‘bashen’ van de honingbij, zoals in het NRC artikel, is wat goedkoop om een veel ingewikkelder probleem te inventariseren.
Imkers let op uw zaak :?
Verdedig gefundeerd uw standpunt :be3: Wees weerbaar !
Laatst gewijzigd door Franschman op zo 14 apr 2019, 21:44, 7 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Franschman » zo 14 apr 2019, 20:49

Camilio schreef:
BuzzLightyear schreef:Daarom moet je in de stad imkeren :be8:
Dat is geen gekke redenatie :lol:

Ik heb de tijd genomen gisteren om het onderzoek te lezen. Los van alle andere problematiek rond bijen zeker iets om wel over na te denken als imkers zijnde.
Ik vind dit wel een vreemde redenering.
Een stedelijke omgeving staat wel ver af van het natuurlijke habitat van bijen.
Het is overlevingsgedrag van bijen, gevoed door menselijk hobbyisme. Beter zou zijn de drachtkwaliteit in het algemeen te verbeteren.
In het buitengebied zou het Grasfalt weer moeten worden omgezet in bloemrijke weiden :be8: Ook de koeien met hun zogenaamd geprezen 'Weidemelk" zullen daar wel bij varen . :dance:

Aanleg van zogenaamde Idylles, drachtplekken van wilde flora en wellicht acties van tuincentra( Intratuin- leus:( tegel eruit en plant erin ! ) en grootgrutters ( o.a. AH )kunnen helpen maar bewustwording bij het grote publiek van de natuur en het belang daarvan ook voor de mens] zijn mijn-inziens een 'must'!
Voor Onderwijs en Media en ook voor onze Vereniging van Bijenhouders, ligt hier een belangrijke taak !!!

Ook het betegelen van tuinen is een epidemie geworden, waar niet alleen insecten, maar ook vogels en egels de dupe van worden. :be9:
Waar kunnen deze beesten nog nestmateriaal, voedsel en beschutting vinden ?
Vluchten kan niet meer of het wordt einde oefening onder een autoband of vergiftiging door herbiciden en insecticiden, die fijne 'gewasbeschermende' middelen en slakken-opruimers .
Hoe dom kun je zijn :doh:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 apr 2019, 21:37

Is niemand zo helder om zich de vraag te stellen hoe het kan dat vele insecten de laatste 20 jaar zijn verdwenen?
Het is toch erg gemakkelijk om de honingbijen de schuld te geven.
Hommels hebben blijkbaar geen last van verdwijning. ik zie er veel in mijn tuin.
Als motor rijder is het tegenwoordig niet meer nodig je vizier van je helm schoon te maken.
Er wordt geen insect meer geplet.
Ook auto's blijven vrij van geplette insecten.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 apr 2019, 21:52

Ik ben weer eens in de boekjes van LGM Hensels gedoken .
Drachtplantengids 1985 ...pag 14 .

Het grootste gedeelte van het bestuivingswerk komt voor rekening van de bijen . We moeten bij bijen een duidelijk onderscheid maken tussen de staatvormende honingbij en de vele soorten solitaire of alleen levende bijen . In het spraakgebruik worden solitaire bijen vaak "wilde bijen 'genoemd .De gedragsverschillen tussen de honingbijen en wilde bijen zijn zo groot , dat men ze met het oog op het effect van het bestuivingsgebeuren niet over één kam kan scheren .

Bestuiving land en tuinbouwgewassen ...pag 7 onder ; een schets uit het verleden ‘
Rijkslandbouwleraar Sprenger begon in 1908 met bestuivingsproeven . Hij plantte het ras ; BLANKETTE ‘ aan als bestuiver en huurde bijenvolken tijdens de bloei . Dit heeft geleid tot een oogstzekere teelt van kersen . ………Door de bestuivingsproeven en de inzet van de imker en zijn bijen , kreeg men inzicht in het spel van planten en insecten .
De bestuivingsproblemen in Eisden waren in ons land het éérste voorbeeld waarbij het economisch nut van honingbijen als bestuivend insect duidelijk werd aangetoond . Einde citaat .

Dit is dan uit de tijden dat er nog voldoende solitaire bijen leefden . Ook zijn er voorbeelden bekend dat , hoe meer bijenvolken bij een bepaald gewas geplaatst worden ,,hoe groter de opbrengsten zijn .
Jullie moeten verder deze boekjes maar eens lezen , ik kan niet alles hier verwoorden .

Dan moeten wij nu van uit het buitenland lezen dat de honingbijen de solitaire in de weg zitten ..mag ik daar mijn vraagtekens bij zetten .

Jaap v P

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Freek » zo 14 apr 2019, 22:36

Dat hele artikel is niet zoveel nieuws onder de zon die discussie dat honingbijen wilde bijen in natuurgebieden in de weg zitten ging toen ook al.
Neemt niet weg dat honingbijen nuttige bestuivers zijn.
Maar wil je ook wilde bijen solitaire bijen en dergelijke houden dan zet je niet of slechts weinig bijen in natuurgebieden.
Ik weet dat die discussie al ging toen ik bijen in Friesland op de hei had begin jaren negentig.
Men wilde eigenlijk liever niet meer bijen op die hei vanwege die wilde bijen.
Het is wel jammer dat het moeilijker word een uniek product als heide honing te oogsten maar honingbijen in natuurgebieden ik snap wel dat ze dat wat afremmen. Maar verder zijn bijen gewoon nuttig er is meer te eten voor vogels in de stad en de appelbomen en perenbomen in de stad geven meer vrucht, daarnaast gaan ze naar de fruit teler en bestuiven daar alle bomen. Je krijgt geen gekke driehoekige appel die onverkoopbaar is en enkel in de appelmoes kan, maar een mooie ronde verkoopbare appel als de appel goed bevrucht is.

Freek

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Franschman » ma 15 apr 2019, 07:59

Hans van der Post. schreef:Is niemand zo helder om zich de vraag te stellen hoe het kan dat vele insecten de laatste 20 jaar zijn verdwenen?
Het is toch erg gemakkelijk om de honingbijen de schuld te geven.

Hommels hebben blijkbaar geen last van verdwijning. ik zie er veel in mijn tuin.
Als motor rijder is het tegenwoordig niet meer nodig je vizier van je helm schoon te maken.
Er wordt geen insect meer geplet.
Ook auto's blijven vrij van geplette insecten.
Beste Hans,
Er is iemand die zich die vraag heeft gesteld :D ===> :?
Afgelopen tijd zijn veel insecten verdwenen, maar het tempo waarmee dit proces nu plaatsvindt is dramatisch.
Oorzaken zijn oa.:
Grootschalige verstedelijking,doorgaande bevolkingsgroei, toename en intensivering van het verkeer (ook motorfietsen !) intensieve landbouw, bio-industrie ,verdwijnen van typische biotopen door ontwatering en ontginning ,water- en luchtvervuiling.
Voorts:
Onoordeelkundig en grootschalig gebruik van herbiciden en insecticiden, toename van de bevolking die door ongebreideld consumptiegedrag een overvraag doet op de
natuurlijke draagkracht .

Deze ‘over’vraag , gestimuleerd door de consumptiedrang in de Westerse wereld ,leidt tot degradatie van natuurlijke evenwichten op planetair niveau!
Denk aan wereldwijde klimaatsverandering :o

JAC, P Thijsse en Frederik van Eeden luidden al vroeg de noodklok (zie de befaamde Verkadealbums uit de jaren dertig!) :o
Overigens is helaas ook de hommelpopulatie gedecimeerd, ook al schijnt je tuin een refuge te zijn. Misschien dachten de hommels: “Terug naar Oegstgeest’ :lol:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 apr 2019, 09:02

Freek schreef: Maar wil je ook wilde bijen solitaire bijen en dergelijke houden dan zet je niet of slechts weinig bijen in natuurgebieden.

Freek
Honingbijen hebben een heel ander foerageer gedrag dan de solitaire bijen , honingbijen gaan voor de massa .
De honingbij gaat liever drie kilometer ver voor de massa dan 100 meter voor een enkeling .
Wil je veel solitaire bijen ....zal je voor waardplanten voor bedoelde solitaire bij zorg moeten dragen .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Artikel nrc

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 apr 2019, 09:58

BuzzLightyear schreef:
Dit is in Nederland hetzelfde, het is compleet onnatuurlijk om met tientallen volken naast elkaar op de heide te staan.
r.
Wij staan zonder problemen met meer dan 200 volken op één dorpje .!
Je zou zeggen hoe kan dat nu ???
Hoe vaker een bloem door een insect bezocht wordt ...hoe meer deze zal produceren .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten