resistentie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

resistentie

Bericht door Tieme » di 16 apr 2019, 13:36

Beste imkers,

Soms worden we geconfronteerd met claims over varroaresistente volken. Ik zou graag eens wat reacties verzamelen over de vraag: 'waaraan moet een volk voldoen voordat we het varroaresistent durven noemen?".

Anders gesteld, als je een volk of koningin zou kopen waarvan men zegt dat die resistent is tegen varroa, hoe verwacht je dan dat zich dat uit?

Ik ben benieuwd wat jullie er over schrijven.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door Alex Mönch » di 16 apr 2019, 17:41

varroaresistente volken zouden geen enkele behandeling tegen varoa(en de daarbij aanwezige virussen) nodig moeten hebben.
dus een volk met een moer die resistente nakomelingen produceert,zou als ze b.v. 4 jaar in het zelfde volk overleeft en niet vervangen wordt wegens 1 of ander gebrek al die jaren geen enkele bestrijding nodig hebben en floreren.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door Fish » wo 17 apr 2019, 13:48

Taaltechnisch is het inderdaad een onduidelijk begrip, en wordt op verschillende manieren gebruikt en ook misbruikt. Ik sluit mij aan bij Alex, als er wordt gepraat over varroaresistent, dan zou het volk geen behandeling nodig hebben. Maar in de kleine details is het wat mij betreft nog geen uitgemaakte zaak:
  1. Soms stoppen mensen met behandelen en wordt er varroaresistentie geclaimd, maar loopt het aantal varroa toch langzaam op waardoor het na een jaar of twee alsnog instort. Dus hoe test je dit en hoe kan je varroa resistentie overtuigend aantonen? Hoe wordt het meetbaar?
  2. Misschien moet je varroaresistentie koppelen aan de specifieke moer en aanparing, want een volgende generatie zal het mogelijk weer verliezen, er even van uit gegaan dat het iets genetisch is.
  3. Misschien overleeft een volk wel door een aanwezige roofmijt, bijgevoederd ijzerpoeder of iets dergelijks. Als er een externe factor speelt, is het volk dan zelf varroaresistent te noemen?
  4. Ik durf te beweren dat de varroadruk op mijn locatie hoog is, dat wil zeggen veel (her)besmetting vanuit andere volken en iedere winter wel weer een tiental kasten die sterft door de varroa en mogelijk varroamijten verspreid. Ik kan mij hierdoor indenken dat een volk op de ene locatie wél zou kunnen overleven, maar bij mij bijvoorbeeld niet.
Praten we over het superbij-project, dan praten we over een X aantal reproducerende mijten per zoveel werkstercellen van een bepaalde leeftijd. Dit is mooi meetbaar. Of kijk naar de pintest, ook meetbaar hoeveel aangeprikte cellen wel of niet worden opgeruimd. Varroaresistentie is wat dat betreft veel vager, en als je als enige uitgangspunt neemt het wel of niet overleven van een compleet bijenvolk met varroa over een bepaalde tijdsduur, dan spelen hier veel andere factoren ook een rol bij, het lijstje hierboven is nog maar het puntje van de ijsberg.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door Tieme » wo 17 apr 2019, 14:24

Ik vind het interessant hoe jullie er tegenaan kijken. Inderdaad ook omdat er nogal vaak wat geroepen wordt. Ik denk dat het interessant kan zijn om een duidelijk algemeen beeld van resistentie te hebben.

Wat ik nu al kan noteren:

Geen behandeling meer nodig
Geen mijtremmende ingrepen (broedonderbreking etc.) nodig
Op alle locaties hetzelfde
Erfelijk

Lippe

Re: resistentie

Bericht door Lippe » wo 17 apr 2019, 16:33

Ik ben het met Alex eens. Een resistent volk is een volk dat zonder varroabestrijding floreert.

Dus ook geen andere biotechnische bestrijding zoals vangramen of andere wat vagere ingrepen zoals het inbrengen van roofmijten of een bak compost onder het volk zetten.

Ik twijfel over het gebruik van de woorden 'resistentie' en 'tolerantie'. Resistentie en tolerantie worden veel door elkaar gehaald voor zover ik even snel op het internet lees. Op imkerpedia wordt een mooie definitie van resistentie gegeven.

"De meest optimale bestrijding van de varroamijt zou natuurlijk een bestrijding door onze honingbij Apis mellifera zelf zijn. De Apis mellifera zou, evenals de oorspronkelijke gastheer van de varroa (de Apis cerana), zelf resistent moeten worden tegen de varroa. Met resistentie wordt dan niet eens bedoeld het verwijderen van alle varromijten, maar "slechts" het onder een kritische grens houden van het totale aantal in het volk aanwezige varroamijten"

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... bijen_zelf

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door nyckle » wo 17 apr 2019, 19:38

Ik geloof niet zo erin, dat evolutie zo snel gaat.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door gijs.v » do 18 apr 2019, 06:50

nyckle schreef:Ik geloof niet zo erin, dat evolutie zo snel gaat.
Evolutie gaat langzaam, ondanks dat heeft de natuur een groot aanpassingsvermogen dat binnen een paar generaties al heel verrassend kan zijn. Dit vermogen moet wel de kans krijgen op eigen wijze aan een probleem blootgesteld te worden.

Ik heb dus nog hoop. Geef de bij een kans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door Fish » do 18 apr 2019, 10:18

Natuurlijke selectie is langzaam, maar veredeling (of technisch gezien fokken, veredeling gaat meer over planten) gaat een stuk sneller. Als je aan single drone inseminatie doet en bepaalde genen/eigenschappen er uit weet te selecteren, dan is dit een ander, sneller proces dan evolutie.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door maartenkleijne » do 18 apr 2019, 12:01

Bij bijen zijn er 20 vaders per volk, dan gaat de selectie oom 20X zo snel als bij bv konijnen....
gr,
m

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: resistentie

Bericht door Tieme » do 18 apr 2019, 12:07

Dan moet wel elke vader ook dochters produceren die koningin worden van een volk. Dus ik denk dat je aanname wat mank gaat.

Kan ik vragen weer op het eerste onderwerp te reageren? Wat ik graag wil weten is wat men verwacht van een resistent volk.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten