ik heb de Q in bk 2 gezien die kan onmogelijk door het metalen raster, dus ik ga uit van Tiemes beredenering .
het raam met darren heb ik aan de kippen gegeven heb elk raam zonder dat ene rooster ,knap bewogen boven de broed kamers om een evt kleine zuster q beneden te krijgen en daarna een nieuw rooster geplaatst schone nieuwe hk erop en daarna de bijna volle afgeschudde hk kunnen ze mooi nog even afsluiten. plank , deksel en klaar .
Vorig jaar had ik in een ander volk tot mijn stomme verbazing ook een klein broednestje met werksterbroed in de hk ook met metalenrooster die heb ik toen weggegooit, zonde centjes ....heb toen de hele hk als broed kamer gegeven... , minus de afgesloten honing. toen was het rooster zo dik en stevig bewerkt met harde was en propolis. op bepaalde plekken dat ik deze ingeving ook had ..maar geen aantekening van heb gemaakt..

Nu kreeg ik gister wederom het idee ( t is maar een hersenspinsel) dat de was die op het rooster zit dusdanig erop zat dat de spijltjes kunnen wijken. ik zal het straks fotograferen. maar hier kan zij nog steeds niet door heen mijn yes babe q.